Punkt 2 Organisering af Svendborg Kommunes sammenhængende ungeindsats

Beslutningstema

Oplæg til imødekommelse af nye krav til den kommunale ungeindsats, som følger af den politiske aftale ”Bedre veje til uddannelse og job”.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Ungekontakten fastholdes i dens nuværende form, som den fortsatte ramme om Svendborg Kommunes koordineret og sammenhængende ungeindsats
  • At nye opgaver, som følger af lovgivningen, håndteres i Ungekontaktens eksisterende rammer.

Sagsfremstilling

Med udgangspunkt i den politiske aftale om ”bedre veje til uddannelse og job”, og den deraf afledte ”Lov om kommunal indsats for unge under 25 år”, forpligtes kommunerne, fra 1. august 2019, til at sørge for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats i kommunen på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen. I tillæg til dette forpligtes kommunerne til at etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats for unge under 25 år, som har til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse.


Svendborg Kommune skal senest den 1. april 2019 orientere undervisningsministeriet om hvorledes Svendborgs sammenhængende ungeindsats er organiseret.


Intentionerne bag ”Lov om indsats for unge under 25 år”, tager bl.a. udgangspunkt i et politisk ønske om, at kommunerne samorganiserer deres ungeindsatser, som en del kommuner i dag har gjort.


Svendborg Kommune etablerede allerede i 2014 den tværfaglige enhed ”Ungekontakten” i selvstændige bygningsmæssige rammer. Siden Ungekontaktens etablering i 2014 er der oparbejdet en væsentlig erfaring i, at sammentænke og koordinere ungeindsatsen på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialområdet. Ungekontakten blev etableret for målgruppen af unge mellem 15 – 30 år med et overordnet formål om:

gennem en målrettet, tværfaglig ungeindsats og bedre koordination i de forebyggende og sociale indsatser at sikre, at flere unge hurtigst muligt gennemfører en uddannelse, og opnår mulighed for beskæftigelse og en selvstændig voksentilværelse.


Med de seneste års erfaringer fra arbejdet i Ungekontakten, og på baggrund af selve organiseringen af Ungekontakten, har Svendborg Kommune dels et solidt grundlag, som kan rumme og imødekomme intentionerne bag den nye lovgivning, og dels et solidt grundlag som kan fungere som fundamentet for den videre udvikling og udmøntning af tiltag målrettede unge med behov for en tværfaglig og koordineret indsats.


De nye væsentligste opgaver for den kommunale ungeindsats tæller:

  • Uddannelses- og erhvervsvejledning (tidligere UU opgaver)
  • Målgruppevurdering til FGU
  • Én plan på tværs af afdelinger og forvaltninger (den unges uddannelsesplan), herunder evt. tildeling af kontaktperson
  • Opsøgende funktion i forhold til virksomhedspraktik

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Fastholdelse af organiseringen har ingen økonomiske konsekvenser.

Lovgrundlag

Lov nr. 746 af 8. juni 2018 (Lov om kommunal indsats for unge under 25 år)

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 14-01-2019

Indstillingen blev godkendt.

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 15-01-2019

Indstillingen godkendt.

 

Som et led i udmøntningen af aftalen ønsker udvalget en evaluering af samarbejdet i ungekontakten ift. de 5 udviklingsmål.

 

Der var afbud fra Susanne Gustenhoff (Ø). Suppleant Jens Erik Laulund Skotte (Ø) deltog.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 16-01-2019

Godkendt. De fem udviklingsmål for Ungekontakten evalueres.