Punkt 8 Røgfri fremtid

Beslutningstema

Beslutning om indgåelse i partnerskabet Røgfri Fremtid.

Indstilling

Direktionen indstiller, 

·  At social- og sundhedsudvalget tager stilling til indgåelse i partnerskabet Røgfri Fremtid, og beslutter hvilke af 3 nedenstående visioner der skal arbejdes videre med.

·  At sagens sendes videre til Udvalget for Børn og Unge hvorefter den overgår til endelig godkendelse i byrådet.

Sagsfremstilling

Hvorfor Røgfri Fremtid? Rygning er den enkeltstående risikofaktor, der har størst betydning for folkesundheden. Rygning er den vigtigste forebyggelige årsag til tab af gode leveår. Der er endvidere tydelig social ulighed, når det gælder rygning. En af de helt store udfordringer på rygeområdet er, at mange unge stadig begynder at ryge. På trods af den skærpede rygelovgivning begynder 40 unge under 18 år hver dag at ryge. Det kan være svært at stoppe, så lad os gøre det svært at starte.

 

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er gået sammen om at danne partnerskabet Røgfri Fremtid. Røgfri Fremtid er en del af en international bevægelse og er forankret i WHO’s rammekonvention om tobak. Her har Danmark forpligtet sig til at beskytte både nuværende og kommende generationer mod følgerne af tobaksbrug. Den nationale vision er et røgfrit Danmark, hvor ingen ryger eller bliver udsat for tobaksrøg. Målet er, at i 2030 ryger ingen børn og unge under 18 år og at færre end 5 % af den voksne befolkning ryger.


Alle der kan bakke op om Røgfri Fremtids vision og målsætning, kan blive partner i Røgfri Fremtid. Hver partner er unik, og kan på sin egen måde bidrage til, at målet om, at der i 2030 ses de første røgfrie generationer i Danmark nås. Over 70 partnere har allerede valgt at tilslutte sig Røgfri Fremtid, herunder 35 af landets kommuner. Som partner skriver kommunen under på at ville støtte visionen om en røgfri fremtid og tilslutte sig Røgfri Fremtids hovedbudskaber:

 

  • Børn og unge har ret til at vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt.
  • Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv. 
  • Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.

 

I Svendborg Kommunes sundhedspolitik står der ”vi tør at se sundhedsudfordringerne i øjnene” og det er præcis hvad røgfri fremtid byder ind på. Partnerskabet tager fat om de udfordringer, der er forbundet med at skabe en røgfri fremtid for både nuværende og kommende generationer. I tråd med sundhedspolitikken, vil vi ligeledes være med til at fremme lighed i sundhed. Dette både gennem forebyggelse af rygestart, men også ved at understøtte at flere gennemfører rygestop på tværs af sociale grupper, ung som gammel. Den overordnede vision for Svendborg Kommune er i tråd med visionerne under Røgfri fremtid. Vi kan i Svendborg selv sammenstykke realiseringen af arbejdet med at opnår en Røgfri Fremtid for vores borgere. Herunder kan man dele realiseringen af visionen op i tre trin:

 

1.  Røgfri generation 2025

o  Røgfri Skoletid

o  Røgfri Ungdomsuddannelse

 

2.  Røgfri arbejdstid 2030

o  Røgfri arbejdstid på alle arbejdspladser i kommunen

o  Røgfri arbejdstid på alle kommunale arbejdspladser

o  Røgfri arbejdstid med undtagelser

o  Røgfri arbejdstid på enkelte arbejdspladser

 

3.  Røgfri kommune 2030

o  Samarbejde med offentlige og private arbejdspladser

o  Røgfrie matrikler

o  Forebyggelse og hjælp til rygestop blandt udvalgte målgrupper

o  Understøttelse af arbejdet med, at den sociale norm er, - at der ikke ryges

 

En forudsætning for at opnå visionen om en røgfri kommune er arbejdet med de to andre mål omkring røgfri skoletid og røgfri arbejdstid.  Således kan en røgfri kommune i 2030 ikke adskilles fra de to andre målsætninger, men er hinandens forudsætninger. Under hvert af trinene kan man yderligere vælge at arbejde på flere underniveauer, både indenfor og på tværs. Den største effekt af tobaksforbyggende arbejde kommer, når der iværksættes tiltag både centralt og lokalt med en bred palet af indsatser, dvs. når der samtidig arbejdes på tværs af forvaltninger og sektorer med forskellige metoder og forebyggelsesindsatser. Det er helt afgørende, at visionen om en røgfri Kommune i 2030 indfries i samarbejde med alle relevante aktører, og herunder ikke mindst borgerne, for ellers når vi ikke i mål.

 

Elementerne i en effektiv tobaksforebyggelse er jf. Sundhedsstyrelsens nye forebyggelsespakke på tobaksområdet fra 2018:

 

A.  Fremme rygestop

B.  Fremme af røgfri miljøer

C.  Forebyggelse af rygestart

 

På baggrund af visionen – så vil der i et samarbejde på tværs af forvaltninger og uddannelsesinstitutioner og relevante partnere udarbejdes konkrete underliggende målsætninger og handleplaner for realisering af visionen. Der er allerede veletablerede strukturer som det fremadrettede samarbejde kan forankres i, hvilket giver et godt udgangspunkt arbejdet med at realiserer visionen i Svendborg Kommune.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er ingen finansielle omkostninger ved indgåelse i partnerskabet, men der skal afsættes personalemæssige ressourcer på tværs af forvaltningsområder til indgåelse af interne og eksterne samarbejde og videreudvikling af tværgående indsatser.

Lovgrundlag

Forebyggelse af rygning bør indgå i kommunens forebyggelsesindsats jf. Sundhedslovens § 119. Lov om røgfrie miljøer er en minimumslov, dvs. at kommunen kan indføre yderligere regler end dem fastsat ved lov. Yderligere tiltag kan eks. være ”røgfri arbejdstid” og ”røgfri skoletid”.

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 04-09-2018

Udvalget ønsker at indgå i partnerskabet. Udvalget ønsker at starte med fokus på trin 1 med en årlig evaluering. Udvalget opfordrer H-MED til at arbejde med mulighed for røgfrie kommunale arbejdspladser.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10-10-2018

Indstilles.

Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V) og Torben Frost (A) var fraværende.