Punkt 17 Færgeaftale mellem Ærø og Svendborg Kommune

Beslutningstema

Færgeaftale mellem Ærø og Svendborg Kommune.

Sagsfremstilling

Ærø kommune har i forbindelse med deres budgetaftale for 2013 besluttet at lukke deres overfart mellem Marstal og Rudkøbing og i stedet flytte færgen M/F ”Marstal” til ruten Ærøskøbing – Svendborg, således at denne overfart fra primo 2013 betjenes af de 2 tvillingefærger M/F Ærøskøbing samt M/F ”Marstal”.

 

I Svendborg Kommunes budgetforlig er der afsat en udviklingspulje på 2,0 mio. kr., som foreslås anvendt i nedenstående færgeaftale mellem Ærø og Svendborg Kommunen:

 

A.  Den økonomiske ramme er 2,0 mio. kr.(niveau 2013).

 

B.  Herfra trækkes alle de indtægter, som Svendborg Kommune i dag har fra færgedriften (F.eks. skibs- og vareafgifter, lokaleleje, mistede lejeindtægter ved evt. afgivelse af område til langtidsparkering etc.).

 

C.  Restbeløbet (fratrukket indeværende års aftalte enkeltsags udgifter) (A-B) divideres med antallet af de nuværende afgange mellem Marstal,-Rudkøbing og Ærøskøbing-Svendborg og dette udgør et tilskud pr. afgang udbetales som tilskud til Ærø Kommune.

 

Svendborg Kommune fraskriver sig fremover alle de tidligere indtægter samt de yderligere indtægter, som de forventede øgede overførelser ville kunne udløse, og giver fremover et kontant tilskud.

 

Ærø Kommune fastsætter færgens fartplan og takster.

 

Eventuelle problemer i forhold til støj og deraf nødvendige adfærdsændringer med henblik på at reducere disse, vil blive undersøgt i Svendborg Kommunes Miljø og Teknik afdeling. Alle parter medvirker til at løse et sådant problem.

 

Herud over er det aftalt, at Svendborg Kommune vil undersøge mulighederne for at anvise langtidsparkering i tilknytning til færgelejet.

 

Svendborg Kommune kan anvise 1 af følgende 4 parkeringsområder:

 

1.  Parkeringsområdet Havnepladsen ved Skarø / Drejø færgen – 19 pladser.

2.  Parkeringsområdet Jessens Mole 7 ved Krøyers Pakhus – 48 pladser.

3.  Jessens Mole 13 (tidligere Q8 grund) – 25 mulige pladser.

4.  Nuværende rutebilstation – skønnet 50 pladser. Kan helt eller delvist stilles til rådighed for langtidsparkering.
 

Pladserne på område 1 og 2 er for nuværende disponeret til anden side, hvorfor disse aftaler først skal opsiges.

 

Pladserne på område 3 og 4 er endnu ikke indrettet til parkering, hvorfor der vil være udgifter til opstregning m.m. tilknyttet. Disse udgifter afholdes af Svendborg Kommune, som kompenseres ved lejeindtægt. P-området ved rutebilstationen vil kunne bringes i anvendelse så snart vejret gør det muligt at gennemføre opstribning (1.april).

 

Såfremt et af disse områder skal reserveres til ærøfærgernes passagerer og pendlere (evt. også passagerer og pendlere fra Skarø, Drejø og Hjortø ruterne), vil det være nødvendigt, at færgekunderne udstyres med en parkeringstilladelse, som f.eks. kunne udleveres ellers sælges i forbindelse med færgereservationen eller alternativt, at områderne lukkes og indrettes med et elektronisk adgangssystem, som administreres fra rederiet (rederierne). Udgifter til etablering af et elektronisk adgangssystem samt tekniske løsninger er ikke undersøgt.

 

Umiddelbart vurderes området ved den eksisterende rutebilstation (område 4) hensigtsmæssigt til formålet, da pladsens nuværende anvendelse alligevel ophører, ligesom pladsen allerede er indhegnet og indrettet med bomanlæg. Arealet er dog også under overvejelse til etablering af offentlige p-pladser. Denne sag fremlægges udvalget for miljø og teknik til januar.

 

Hvad angår de nævnt områder 2,3 og 4 vil disse kunne sælges og indgå i byudviklingen, så snart byrådet har besluttet en udviklingsplan for Svendborg Havn. Disse pladser / områder må derfor anses som midlertidige løsninger.

 

Havnens 2 offentlige toiletter ved ventesalsbygning er allerede for nuværende under stort pres. Hvorvidt disse toiletter på lang sigt vil være tilstrækkeligt er usikkert, hvorfor det måske kan blive aktuelt at nedlægge bygningens baderum til gæstesejler og tilbyde hele bygningen til færgerne.


Økonomiske konsekvenser

Følgende beløb skal jf. ovenstående færgeaftales pkt. B fratrækkes udviklingspuljens 2 mio.kr.

Anslået skibsafgift MF Ærøskøbing jf. havnens takster 2013

kr. 245.000

Anslået vareafgift MF Ærøskøbing jf havnens takster 2013

kr. 400.000

Arealleje opmarchbåse (nuværende areal)

kr. 17.000

Leje af ventesal inkl. Rengøring

kr. 34.000

Mistede lejeindt. P-område (25 pladser – justeres afhængig af løsning / antal)

Kr. 79.200

I alt

kr. 775.200

 

Lejeværdien af de forslåede 4 parkeringsområder udgør:

 

Område 1 - Havnepladsen

kr. 60.192

Område 2 - Jessens Mole 7

kr. 152.064

Område 3 - Jessens Mole 13 - anslået

kr. 79.200

Område 4 - Gl rutebilstation - anslået

kr. 158.400

(Parkeringsudgiften kan evt. også kompenseres med en P-afgift). 

 

 

Svendborg Kommune / Havn fraskriver sig jf. ovenstående færgeaftale følgende fremtidige indtægter.

Anslået skibsafgift MF Marstal jf. havnens takster 2013

kr. 245.000

Anslået vareafgift MF Marstal med 50 % gods jf. havnens takster 2013

kr. 200.000

I alt

kr. 445.000

Endvidere skal der tages stilling til eventuel renovering af havnepladsen.


Indstilling

Direktionen indstiller til oversendelse til Økonomiudvalget, at


·  færgeaftalen tiltrædes

·  udviklingspuljen fratrækkes et grundbeløb på kr. 775.000 (niveau 2013 inkl. 25 p-pladser) til kompensation for mistede indtægter til Svendborg Kommune. Ærø Kommune udbetales dermed et årligt tilskud på kr. 1.225.000.

·  området ved den eksisterende rutebilstation tilbydes Ærø Kommune til langtidsparkering, mod reduktion i det årlige tilskud. Reduktionen udregnes i forhold til antal p-pladser

Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-12-2012

Indstillingen tiltrådt dog således, at der arbejdes på at tilvejebringe ca. 15 midlertidige P-pladser på Frederiksøen i stedet for de foreslåede 25.

 

Udvalget for Kultur og Planlægning bemærker, at aftalen forudsætter 10 daglige dobbeltafgange, dog 9 om søndagen.

 

Udvalget for Kultur og Planlægning indstiller endvidere til Økonomiudvalget, at dette tilvejebringer finansiering af de afledte anlægs- og driftsudgifter aftalen medfører.

 

Gert Rasmussen (A) var fraværende.

 


Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012

Godkendt, idet udvalget bemærker, at det samlede tilskud falder, hvis antallet af afgange rduceres. Udgiften til langtidsparkeringen finansieres via puljen.


Enhedslisten ønskede ikke at støtte færgeaftalen, da man ønskede at fremme en løsning med en ren passagerfærge, med fokus på kollektiv trafik og delebilsordning fremfor flere parkeringspladser på havnen