Punkt 14 Budget 2013 - Svendborg Vand A/S

Beslutningstema

Økonomi

Svendborg Vand A/S har fremsendt et af bestyrelsen godkendt budget 2013. Svendborg Kommune er prismyndighed. Drifts- og anlægsbidrag indstilles, jf. vedtægterne og kommunes ejerstrategi til godkendelse.

Byrådet skal, jf. § 53 i vandforsyningsloven og § 3 i betalingsloven, godkende eller afvise de takster, som forsyningsselskabet fremsender (Legalitetskontrol) og vedtage evt. lånegarantier.

Sagsfremstilling

Svendborg Vand A/S fremsender anlægs- og driftsbidrag for 2013 til godkendelse.

 

Taksterne er generelt fremskrevet med 2%.

 

Anlægsbidrag:

Hovedanlægsbidraget er ændret fra 8.975 kr. i 2012 til 9.007 kr.

Forsyningsledningsbidraget er ændret fra 7.693 kr. i 2012 til 7.722 kr.

Stikledningsbidraget for 40/50 mm ledninger er ændret fra 8.975 kr. i 2012 til 9.007 kr.

I alt stiger det samlede anlægsbidrag fra 25.643 kr. i 2012 til 25.736 kr.

 

Driftsbidrag:

Årlig afgift pr. husstand er nedsættes fra 627 kr. til 480 kr. i 2012 til kr. pr. bolig pr. år.

 

Både anlægs- og driftsbidrag er differentierede for forskellige forbruger­kategorier, afhængig af ledningsdimensioner og lejligheder/boligblokke. Der er ikke forskel på tilslutningsbidragene mellem land og by.

 

Ændringerne sker i forbindelse med indfasning af fast bidrag på spildevand

 

Vandafgiften er ændret fra 8,33 kr. pr m3 i 2012 til 9,62 kr. pr. m³.

 

Alle nævnte takster er eksklusiv moms.

 

Forsyningssekretariatet har udmeldt et udkast til prisloft for Svendborg Vand A/S på 13,96 kr./m³, når indtægten fra statsafgift er fratrukket. Dette omregnes med den solgte mængde i 2011 på 1.977.199 m³ til en indtægtsramme på 39.721.099 kr. Af disse må driftsomkostningerne eksklusiv afskrivninger og 1:1 omkostninger maksimalt udgøre 14 mio. kr. 

 

Svendborg Vand A/S budgetterer driftsomkostninger eksklusiv afskrivninger og 1:1 omkostninger for 13,8 mio. kr. Prisloftet er derfor overholdt. Prisloft opdelt på over-/underdækning, investering, rente og drift, vurderes ligeledes overholdt. 

 

Resultat fra høringssvar til afgørelser om prisloft for 2013 forventes at foreligge i december, men vurderes ikke, at påvirke det fremlagte budget 2013.

 

Administrationen vurderer, at Vandforsyningslovens bestemmelser er overholdt ved takstbladets godkendelse, og at selskabet samtidig tilgodeser det økonomiske ”hvile-i-sig-selv-princip”, dvs. at der over en årrække er balance i forsyningsselskabets regnskab.

 

Låneoptagelse:

Svendborg Vand A/S anmoder jf. forretningsordens afsnit 13.1 om, at Svendborg Byråd - i egenskab af ejer - godkender låneoptagelse i 2013 i Svendborg Vand A/S på 10 mio. kr.

Verserende skattesag:

Der er en verserende skattesag mellem selskaber stiftet i 2007 (herunder Svendborg Vand A/S) og SKAT om den skattemæssige værdiansættelse. Falder sagen ud til ugunst for vandsektoren vil det kunne medføre en omfattende skattebetaling med sigende takster til følge.

Implementering af intentionerne i ejerstrategien:

I relation til effektiviseringer er der i Svendborg Vand A/S budget fastsat en omkostningsreduktion på 13,8% fra regnskab 2011 til budget 2013.


Økonomiske konsekvenser

For det indregnede lån i budgettet for 2013 på 10 mio. kr. anmodes Svendborg Kommune om at stille garanti over for Kommunekredit. Selskabet betaler herfor til kommunen årligt 1% af restgælden efter hidtidig praksis.


Lovgrundlag

Byrådet skal godkende selskabets takster og låneoptagelse, jf. kommunestyrelsesloven.

Området er detaljeret reguleret efter:

·  Bekendtgørelse 173 af 27-02-2012 om prisloftregulering m.v. af vandsektoren (med seneste ændringer)

·  Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold Lov nr. 469 af 12. juni 2009 (med seneste ændringer)

·  Lov om vandforsyning, § 53.

Indstilling

Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalg og Byråd, at

  • Anlægs- og driftsbidrag jf. fremlagte takstblad godkendes,
  • budgetlagt låneoptagelse på 10 mio. kr. godkendes, og at der stilles garanti herfor.

Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012

Anbefales. Flemming Madsen (A) og Birger Jensen (V) var inhabile og deltog ikke i sagens behandling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012

Indstilles.