Punkt 12 Budget 2013 - Svendborg Affald A/S

Beslutningstema

Økonomi

Budget for 2013 for selskabet Svendborg Affald A/S, og deraf følgende forslag til takster på affaldsområdet fremlægges hermed til fastsættelse af Byrådet.

Sagsfremstilling

Budget 2013:

Jf. Vedtægterne og kommunens ejerstrategi er budgettet godkendt af selskabets bestyrelse og skal herefter fastsættes af Svendborg Kommune.

 

Takster 2013:

På baggrund af budgettet for 2013 og den gældende affaldsbekendtgørelse skal der fastsættes takster for affaldsområdet.

 

Taksten på boligbidraget nedsættes, som følge af, at selskabet fik omklassificeret en del af egenkapitalen som overdækning i regnskab 2011.

Overdækningen, der ultimo 2011 udgjorde 18,6 mio. kr. tilbagebetales over en 3-årig periode med 6,3 mio. kr. i 2013.

 

For borgere i lejlighed/parcelhus opkræves et boligbidrag på 938 kr. inkl. moms. (1.117 kr. i 2012), der dækker storskraldsordning, adgang til genbrugspladsen, miljøstationer og farligt affald. Herudover opkræves et beløb for afhentning af dagrenovation, der er afhængigt af beholderstørrelsen. For borgere der bor i sommerhus eller på et værelse, er boligbidraget 432 kr. eller 281 kr. inkl. moms (515 kr. og 335 kr. i 2012).

 

For virksomheder opkræves et administrationsgebyr (i takstbladet kaldet administrationsbidrag) på 450 kr. Det dækker alle ordninger på nær ordning for genbrugsstationen og ordning for dagrenovationslignende affald.

 

Virksomheder, der tilmelder sig ordningen for genbrugsstation, betaler et slags tilmeldingsgebyr – i takstbladet benævnt ”klippekort” – på 100 kr. pr. kort.

Beløbet dækker udarbejdelse af det kort, virksomheden skal benytte, når de afleverer affald, samt de specifikke administrationsomkostninger, der er til denne ordning. Derudover betales pr. besøg afhængig af type affald og størrelse på køretøj. Taksterne fremgår af takstbladet. Eksempelvis vil et besøg fra en virksomhed, der udelukkende afleverer pap, papir og andet genanvendeligt, alene koste de 100 kr. til ”klippekortet”.

Gebyr for dagrenovationslignende affald for erhverv er den samme som for private

Administrationen har i forbindelse med behandling af budgettet sikret, at

·  gældende affaldsbekendtgørelse overholdes,

·  udregning af takster er sket med baggrund i budgettet,

·  budgetposter for henholdsvis private og erhverv er holdt adskilt, således at der ikke forekommer krydssubsidiering.


Økonomiske konsekvenser

Budgettet vurderes, at overholde "hvile i sig selv" princippet og har ingen økonomisk konsekvens for kommunen.

Lovgrundlag

Miljøbeskyttelsesloven.

Affaldsbekendtgørelse nr. 1415 af 12-12-2011

Indstilling

Direktionen anbefaler til oversendelse til Økonomiudvalget, at

  • fastsættes vedlagte budget og takster for affaldsområdet 2013.

Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 10-12-2012

Anbefales. Flemming Madsen (A) og Birger Jensen (V) var inhabile og deltog ikke i sagens behandling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 11-12-2012

Indstilles.