Punkt 4 Progressionsrapport for skoleområdet

Beslutningstema

Progressionsrapport for skoleområdet.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Progressionsrapporten 2016/17 godkendes og oversendes til behandling i Byrådet den 27. marts 2018.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen skal jf. folkeskoleloven § 40 føre tilsyn med folkeskolerne gennem behandling og beslutning af Kvalitetsrapporten i lige kalenderår.


Børne- og Ungeudvalget besluttede d. 6. juni 2017 at anvende Svendborg Kommunes Progressionsrapport som erstatning for Kvalitetsrapporten på skoleområdet.


Progressionsrapporten dokumenterer, at skolerne arbejder frem mod de nationale og lokale målsætninger i forhold til læring, trivsel og i overgangen til ungdomsuddannelsen, også omtalt som 2020 mål. Progressionen dokumenteres bl.a. gennem prøveresultater fra 9. kl., nationale test og trivselsmålinger over tid.


Progressionsrapporten er operationaliseret med henblik på, at folkeskolerne og skoleafdelingen i Svendborg Kommune kan arbejde data- og videninformeret med målfastsættelse i forhold til den videre realisering af folkeskolereformen


Progressionsrapporten kombinerer to formål:

  1. Kommunalbestyrelsens lovpligtige tilsyn med folkeskolerne
  2. Skolernes eget arbejde med målrettet viden- og datainformeret progression og udvikling

 

Den kommunale Progressionsrapport indeholder data på kommuneniveau og er sammenfattet af tre delrapporter: en Progressionsrapport, en Ungerapport og en Faktarapport. Derudover er der en Progressionsrapport for hver enkelt skole, hvor skoler med udskoling også har udarbejdet en Ungerapport. Faktarapporten indgår i alle skolerapporter med tallene på kommuneniveau. Skolernes egen Progressionsrapport indeholder udtalelser fra skolens ledelse og bestyrelse.


Jævnfør bekendtgørelsen skal kvalitetsrapporterne godkendes af kommunalbestyrelsen senest den 31. marts. Forud for dette møde vil der tirsdag d. 27. marts 2018 være et temamøde for Byrådet, hvor fire udvalgte temaer vil blive gennemgået for at opnå en større indsigt i det arbejde, der sker på de enkelte skoler i arbejdet frem mod 2020 mål. Der er valgt to temaer, hvor der er positiv progression og to temaer hvor der ikke har været den forventede progression.


De to temaer for positiv progression:

-  Andelen af elever der mistrives på 4.- 9. klasse falder samlet set

-  En positiv progression i læsning på 8. klassetrin i de nationale tests

 

De to temaer hvor der ikke har været den forventede progression:

-  Andelen af elever der opnår 02 eller derover i dansk og matematik.

-  Andelen af elever i 8. klasse der vurderes ikke-uddannelsesparate er højere end forventet


Administrationen vurderer, at de enkelte skolers resultater og igangværende arbejde er tilfredsstillende. Der er et engageret læringsmiljø på alle 13 folkeskoler og der arbejdes generelt kvalificeret og målstyret med at indfri de nationale og lokale målsætninger.

Lovgrundlag

-  Lov om Folkeskolen § 40

-  Lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-03-2018

Godkendt og indstilles.

Udleveret 3 nye bilag vedr. Issø-skolen, Thurø Skole og Tåsingeskolen, de udskiftes i referatet. Tilrettet Svendborg Kommunes progressionsrapport udskiftes i referatet.

Dorthe Ullemose (O) var fraværende, Jens Munk (O) deltog som suppleant.