Punkt 12 Orientering om data vedrørende segregering samt videre tiltag

Beslutningstema

Orientering om aktuelle data vedrørende segregering af elever i folkeskolen til specialundervisningstilbud. Orienteringen vil endvidere belyse de videre tiltag i relation til skolernes arbejde med inklusion og segregering, herunder den kommende analyse af strukturen på specialundervisningsområde samt ressourcetildelingsmodellen.

Indstilling

Direktionen indstiller, 

  • At Børne- og Ungeudvalget drøfter og tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

I 2015 besluttede Udvalget for Børn og Unge at indføre en ny ressourcetildelingsmodel på specialundervisningsområdet, der blandt andet indebar decentrale budgetter til skolerne og en økonomisk incitamentstruktur. Der var på daværende tidspunkt en politisk forventning om opnåelse af regeringens og KL’s måltal fra 2012 på 96 pct. inkluderede elever.


I forlængelse af ovenstående besluttede Udvalget for Børn og Unge i 2016 at gennemføre en ny struktur på specialundervisningsområdet, der afspejlede forventningen om, at almenområdet skulle kunne rumme et større antal inkluderede elever. Strukturen byggede på tre overordnede principper:

  • Fysisk nærhed mellem specialområdet og almenområdet.
  • Pædagogisk bæredygtihed
  • Økonomisk bæredygtighed


Samtidig blev det besluttet at etablere kompetencecentre (i dag Kompetencenetværket) med henblik på praksisnær rådgivning, kompetenceudvikling for de ansatte m.v. Etableringen af kompetencenetværket var udtryk for et generelt ønske om højere grad af samarbejde mellem special- og almentilbud.


Imidlertid viser aktuelle data, at det på trods af de nævnte tiltag ikke er lykkes at opnå det ønskede fald i antallet af segregerede elever. Der er derfor behov for at analysere både skolernes praksis, den eksisterende struktur på specialundervisningsområdet samt den økonomiske tildelingsmodel.


På mødet orienteres om de aktuelle tal for segregerede elever samt de kommende tiltag på området. Skoleafdelingen har igangsat en proces, der indeholder tre spor (jf. bilag):

  • Fortsat fokus på skolernes arbejder med inklusion
  • Analyse af strukturen på specialundervisningsområdet
  • Analyse af ressourcetildelingsmodellen.

Lovgrundlag

Folkeskoleloven samt Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018

Drøftet og taget til efterretning.