Punkt 11 Justering af Progressionsrapport for folkeskolen.

Beslutningstema

Vedtagelse af justering af Progressionsrapport for folkeskolen.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Progressionsrapporten justeres, så der afrapporteres på obligatoriske indikatorer jævnfør ”Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen”.
  • At Progressionsrapporten fremlægges hvert andet år jævnfør ”Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen”.
  • At Progressionsrapporten indeholder en kort indsats- og handleplan, både på kommune- og skoleniveau
  • At der som overgangsordning for 2019 udarbejdes en kommunal Ungerapport til politisk fremlæggelse foråret 2019.

Sagsfremstilling

Første udgave af Progressionsrapport for folkeskolerne i Svendborg blev fremlagt foråret 2018. På baggrund af erfaringerne fra denne foreslår administrationen at justere rapporten til en mere enkel, formidlingsvenlig og mindre ressourcekrævende udgave for skoler og administration.

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør folkeskoleloven § 40 føre tilsyn med folkeskolerne gennem behandling og beslutning af Kvalitetsrapporten i lige år. Indholdet i Kvalitetsrapporten er behandlet i Lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014.


Børne- og Ungeudvalget besluttede d. 6. juni 2017, at Svendborg Kommunes progressionsrapport med delrapporter erstatter den hidtidige kvalitetsrapport.


Progressionsrapporten skulle kombinere to formål:

  1. Kommunalbestyrelsens lovpligtige tilsyn med folkeskolerne
  2. Skolernes eget arbejde med målrettet viden- og datainformeret progression og udvikling


Intentionen var desuden, at den skulle give mulighed for, at:

  • Skolerne årligt opstiller egne forventede progressionsmål
  • Skolerne kan anvende Progressionsrapporten med delrapporter som et aktivt arbejdsredskab
  • Børne- og Ungeudvalget beslutter kommunale slutmål
  • Børne- og Ungeudvalget i ulige år orienteres om skolernes nye progressionsmål

 

Rapporten skulle afrapportere på de obligatoriske indikatorer i henhold til bekendtgørelsen om kvalitetsrapporter, herunder på de nationale resultatmål for folkeskolen. Udover dette skulle der afrapporteres på 16 lokale målområder knyttet til centrale og lokale visions-og værdisætninger. De 16 målområder blev besluttet i Udvalget for Børn og Unge i forbindelse med budgettemaer i 2014 og 2015.


Progressionsrapporten blev konkret udformet som tre delrapporter opstillet i regneark. Rapporten skulle hvert andet år have fokus på data fra Ungerapporten. Marts 2018 blev første version fremlagt for Byrådet.


På baggrund af erfaringerne fra første udgave af progressionsrapporten foreslår administrationen, at næste version justeres, så rapporten bliver mere formidlingsvenlig, enkel og handlingsrettet.

Dette betyder at:

  • Der afrapporteres i de lige kalenderår, som angivet i Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen. Dette vil frigøre ressourcer til den opfølgende dialog mellem skoler og skoleafdeling.
  • Rapporten formidles i et enkelt og målgruppevenligt format.
  • Data vil vise benchmarking mod de nationale resultater, sammen med den treårige progression på kommune- og skoleniveau.
  • Rapporten skal afrapportere på de obligatoriske nationale indikatorer, jævnfør bekendtgørelsen.
  • Rapporten skal yderligere, både på kommune- og skoleniveau, indeholde en kort indsats- og handleplan. På baggrund af rapportens data angiver planen 3 - 4 indsatsområder med tilhørende målsætninger og overordnede handlinger. Disse indsatser og handlinger er afsæt for skoleafdelingens understøttende dialog og samarbejde med skolerne.


Arbejdet med Progressionsrapportens data understøttes fremadrettet af skoleafdelingens strukturerede dialoger med skolerne.

?
Børne- og Ungeudvalgets beslutning af 6. juni 2017 om Progressionsrapport som erstatning for kvalitetsrapport i Svendborg indeholder en beslutning om, at der i de ulige år udarbejdes en Ungerapport. Som overgangsordning for 2019 udarbejdes denne Ungerapport på kommunalt niveau til forelæggelse foråret 2019.

?
Nærværende justering indarbejdes i Styrelsesvedtægten for Svendborg Kommunes folkeskoler.

Lovgrundlag

Folkeskoleloven § 40 samt Bekendtgørelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen af 23.juni 2014.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018

Godkendt.