Punkt 5 Tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2018

Beslutningstema

Afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2018.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender afrapporteringen af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2018.

Sagsfremstilling

Udvalget for Børn og Unge godkendte d. 3. april 2017 en model for tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune som matcher de forskningsinformerede metoder og anbefalinger, der både nationalt og lokalt benyttes på dagtilbudsområdet.  Tilsynsmodellen er beskrevet mere uddybende i vedlagte bilag.


Tilsynsmodellen understøtter en løbende og systematisk udvikling af den faglige kvalitet med henblik på at styrke børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Afrapporteringen viser en positiv udvikling fra 2015-2017 for Svendborg Kommunes dagtilbud. 


De fire elementer i tilsynsmodellen består af:

  • Pædagogiske læreplaner
  • Læringsteams
  • Observationer i udvalgte børnehuse/dagplejegrupper
  • Forpligtende, dagligt samarbejde.


Illustration af tilsynsmodellen:

 

De fire elementer griber dynamisk ind i hinanden og understøtter en løbende udvikling på 0-6 års området samt et tværfagligt samarbejde med bl.a. PPR.

Hovedkonklusionerne for 2018 fremgår nedenfor.


Pædagogiske læreplaner

De pædagogiske læreplaner er et lovbestemt element i at understøtte den pædagogiske kvalitet og udarbejdes i hvert børnehus og dagplejegruppe med afsæt i seks nationale temaer. I 2018 ses generelt en positiv udvikling for arbejdet med læreplanerne:

  • Der skabes vellykket pædagogisk udvikling via aktionslæringsforløb
  • Der arbejdes efter konkrete pædagogiske mål og med relevante tiltag og metoder
  • I mange børnehuse reflekteres systematisk over egen praksis

Generelt ses følgende udviklingsbehov:

  • Børnehuse og dagplejegrupper skal understøttes i at sætte mål ud fra børnenes perspektiv og i at arbejde med pædagogisk analyse
  • Dagplejen er undervejs i en positiv udviklingsproces i arbejdet med pædagogiske læreplaner

Sekretariat og Dagtilbud følger op på at understøtte udviklingsbehovene i samspil med dagtilbudsledere og pædagogiske teamledere.


Læringsteams

I efteråret 2017 gennemførtes anden kortlægning i Program for Læringsledelse med besvarelser fra 4-6 årige, forældre, kontaktpædagoger, øvrigt pædagogisk personale og ledelse.

De fem ledelsesteams fungerer som læringsteams, der understøttet af Sekretariat og Dagtilbud analyserer relevante data fra bl.a. Program for Læringsledelse, Fokus – tidlig opsporing, sprogvurderinger m.m. Formålet er at understøtte dagtilbuddenes udvikling med afsæt i konkret viden om de faglige styrkesider og udfordringer, der kendetegner hvert enkelt børnehus og dagplejegruppe.

De pædagogiske teamledere arbejder med afsæt heri videre sammen med medarbejderne. Arbejdet understøttes efter behov af dagtilbudslederen og Sekretariat og Dagtilbud.


Observationer i et udsnit af børnehuse

Fire børnehuse med et udviklingsbehov har været udvalgt til observationer af den pædagogiske praksis i efteråret 2018. Der har efterfølgende været feedback til dagtilbudsleder og pædagogisk teamleder samt oplæg på personalemøder m.m.  Det videre arbejde i børnehusene understøttes efter behov af dagtilbudslederen og Sekretariat og Dagtilbud


Dagligt, forpligtende samarbejde

Der er gennemført ledelsestilsyn som led i det almindelige samarbejde i dagligdagen, herunder opfølgning på evt. forældrehenvendelser, klager mm. 


Læringsrapport fra Aalborg Universitet


Som led i Program for Læringsledelse har Aalborg Universitet udarbejdet en læringsrapport for Svendborg Kommune, som indeholder en samlet vurdering og konklusion på 0-6 års området siden forrige kortlægning i 2015. Rapporten er vedlagt som bilag. Data fra Program for læringsledelse indgår som et væsentligt element i tilsynsmodellen og den faglige udvikling i øvrigt.


Rapporten konkluderer sammenfattende for udviklingen fra 2015-2017:


”Konklusionen er, at Svendborg Kommune fremstår som en gennemgående god dagtilbudskommune. Der er god overensstemmelse i vurderingerne fra alle informantgrupper. Det vil sige, at både børnene, forældrene, personalet og ledelsen scorer relativt positivt i vurderingerne. Der er desuden en signifikant fremgang på de fleste kortlægningsområder fra den første til den anden kortlægningsundersøgelse. Derfor kan konklusionen om god kvalitet i dagtilbuddene betragtes som gyldig og pålidelig. Statistisk set er resultaterne ikke tilfældige, og de kan heller ikke forklares med f.eks. forældrenes uddannelsesniveau. Disse resultater har sammenhæng med god og forbedret pædagogisk praksis.


Svendborg Kommune kendetegnes også ved, at der inden for flere områder er mindre variation mellem dagtilbuddene end i andre kommuner. Dette er også en vigtig kvalitetsindikator. Det bør være et mål, at kvaliteten af dagtilbuddene ikke varierer for meget, og det er hovedsageligt tilfældet her. Men inden for genkendelse af tal og bogstaver og i vurderingen af børns sproglige og sociale færdigheder er der relativt store forskellige mellem dagtilbuddene, og dette bør analyseres nærmere. Særligt hos de dagtilbud, der scorer lavt.


Generelt bør dagtilbuddene i Svendborg Kommune forsøge at identificere den praksis, der bidrager til disse resultater. Endvidere bør denne praksis opretholdes og forstærkes. Også her kan dagtilbuddene lære af hinanden. Det kan også være hensigtsmæssigt at kommunen finder ét eller to satsningsområder for dagtilbuddene, fordi kommunen nu har god sandsynlighed for at lykkes.”


Aalborg Universitets konklusion underbygger, at en systematisk tilgang til det pædagogiske arbejde løfter kvaliteten.

Et styrket fokus på børns genkendelse af tal, bogstaver og geometriske figurer samt sprog vil blive indarbejdet via sprogindsatsen og det tværfaglige samarbejde med tale/hørekonsulenter i PPR. Arbejdet med børns sociale færdigheder er i gang og vil styrkes i realiseringen af Dagtilbudsreformen fra maj 2018.


På udvalgsmødet deltager en pædagogisk teamleder og en medarbejder, som vil uddybe hvordan der konkret arbejdes med elementerne i tilsynet ift. at skabe trivsel, læring, udvikling og dannelse for børnene i et børnehus.  

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Sagen har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-12-2018

Godkendt.