Punkt 6 Valg af resursetildelingsmodel - deltagelsesmuligheder i fællesskaber

Beslutningstema

Valg af resursetildelingsmodel på specialundervisningsområdet efter endt høring.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At resursemodel B indføres med virkning fra skoleåret 2015/16, således at elever i segregerede tilbud pr. 1. august 2015 i modellen betragtes som finansieret.
  • Nye elever i segregerede tilbud efter 1. august 2015 betales af distriktsskolen med 200.000 kr. (2015-niveau).
  • Ved inklusion i almenskole af en elev fra et segregeret tilbud, modtager almenskolen et beløb svarende til den faktiske resursetildeling i specialtilbuddet, dog maksimalt 200.000 kr. Dette er gældende for elever, der er segregeret inden 1. august 2015.
  • At specialelever fremadrettet omfattes af demografimodellen på skoleområdet
  • At punktet oversendes til behandling i Økonomiudvalget og beslutning i Byrådet.

Sagsfremstilling

Udvalget for Børn og Unge besluttede den 3. februar 2015, at sende to modeller for resursetildeling for specialundervisning i høring.


Der er i alt afgivet 24 høringssvar som vedlægges i bilag.


På baggrund af de indkomne høringssvar anbefaler administrationen, at resursetildelingsmodel B indføres med virkning fra 1. august 2015.

Alle børn i segregerede tilbud (specialskoler og specialklasser) betragtes som finansieret pr. 1. august 2015, ud fra den forrige resursemodel.

Det betyder, at der rent teknisk ikke ændres på budgetplaceringen.

Dette sker alene for kommende børn, og ved inklusion fra segregerede tilbud. Det bemærkes hertil, at denne inklusionsbevægelse vil ske gennem fortløbende revisiteringer over de kommende år – og dermed er det vanskeligt at vurdere på, hvornår den tidligere finansieringsmodel er fuldt udfaset.


Derudover blev det besluttet, at der skal igangsættes en strukturanalyse, da der uanset valg af resursemodel er en målsætning om en inklusionsprocent på 96 %, hvilket samlet betyder færre børn i segregerede tilbud med deraf afledt behov for tilpasning af strukturen.
Det blev besluttet, at principperne, der lægges til grund for strukturanalysen skal fremstilles til behandling i udvalget.

Disse indgår tillige i arbejdet med masterplanen for skolerne.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som i et samarbejde med CETS, udarbejder forslag til tids- og handleplan til en senere fremstilling for udvalget.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De to fremlagte modeller er udgiftsneutrale, idet de begge opererer inden for den samlede økonomiske ramme for almen- og specialområdet på i alt ca. 376 mio.kr. i 2015. Specialområdet udgør ca. 94 mio.kr. heraf. I både model A og model B indgår dele af de 94 mio.kr. i fordelingen til almenskolerne.

 

Der skal ske en revurdering af demografimodellen på skoleområdet, idet den nuværende demografimodel kun tager højde for udsving i antallet af almenelever (og privat/efterskoleelever). Det skal indarbejdes i modellen, at der kun skal ske en regulering af den samlede økonomiske ramme, såfremt det samlede elevtal (almen+special) ændrer sig.

Lovgrundlag

Folkeskoleloven

Beslutning i Udvalget for Børn og Unge den 07-04-2015

Et flertal bestående af Mette Kristensen (V), Helle Caspersen (V), Dorthe Ullemose (O) og Andreas Pless (C) anbefalede indstillingen med tilføjelse af, at det skal sikres, at en del af den specialiserede viden kommer i spil og udnyttes som en understøttende og rådgivende foranstaltning i almenområdet i takt med, at andelen af elever i de segregerede tilbud mindskes. Udvalget præsenteres for forskellige modeller herfor i efteråret 2015. Ressourcestyringsmodel B evalueres foråret 2017. I den mellemliggende periode frem mod evalueringen i foråret 2017 arbejdes der hen imod en indfasning af elever, som visiteres efter paragraf 50 i Serviceloven. Udvalget præsenteres for modeller herfor i foråret 2017 Arne Ebsen (T) og Flemming Madsen (A) kunne ikke støtte indstillingen og ønskede i stedet at indstille Model A, idet den sikrer ensartethed og fagligheden. Samtidig er den lettere at håndtere og sikrer arbejdsroen i en omskiftelig tid. Den bidrager samtidig bedre til at de politiske målsætninger nås.

Susanne Gustenhoff (Ø) kunne ikke støtte indstillingen, da 96 % inkludering ingen betydning har. Det vigtigste er det enkelte barns udviklingsmuligheder. Der er ikke tilstrækkelig med samskabelse mellem spec.tilbud og almenskolen. Der mangler en sikring af optimale fysiske forhold på hver enkelt skole, der er for store forskelle.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-04-2015

Liste Ø fremsatte følgende beslutningsforslag:

Ændringerne i modellen for ressourcetildeling til skolerne udsættes i et år. Der udarbejdes plan for hvordan en ny model kan gennemføres, så det sikres at:

  • de fysiske rammer for inklusion er til stede på alle skoler.
  • kompetencerne fra de nuværende specialiserede tilbud fastholdes og følger med eleverne ud på skolerne.
  • der sikres løbende faglig sparring, for dem som arbejder med inklusion.
  • der afsættes ressourcer til sidemandsoplæring i forbindelse med overdragelse af opgaver.

 

Økonomiudvalget besluttede imidlertid at fremsende sagen til byrådets behandling.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2015

Liste Ø fremsatte procedureforslaget, som listen havde stillet i Økonomiudvalget.


Man stemte først om dette forslag.


For stemte: 4 (Ø)

Imod stemte: 16 (V, C, L, I, O Henning Stærmose, Lone Juul Stærmose og Mads Fredeløkke)

Undlod: 9 (A, F, T og B)


Man stemte herefter om flertalsindstillingen fra udvalget for Børn og unge.

For stemte: 16 (V, C, L, I, O, Henning Stærmose, Lone Juul Stærmose og Mads Fredeløkke)

Imod stemte 12 (A, F, T og Ø)

Undlod 1 (B).


Liste A, F, T og Ø var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Udvalget for Børn og Unge.


Hanne Ringgaard Møller (B) var fraværende. Som suppleant deltog Steen Tinning (B).