Punkt 12 Plan mod parallelsamfund - anlægsbehov på dagtilbudsområdet

Beslutningstema

Beslutning om afsætning af rammebeløb til etablering af kapacitet i dagtilbud uden for det udsatte boligområde Skovparken/Byparken. Behovet for ekstra kapacitet opstår som følge af regeringens plan om bekæmpelse af parallelsamfund.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget indstiller til budgetforhandlingerne for 2019, at der afsættes en anlægsramme på 7,9 mio. kr. (inkl. bortfald af salgsindtægt på 2,5 mio. kr.) svarende til udgiften for etape 1 i forslag 1.

Sagsfremstilling

Baggrund

Den 28. maj 2018 indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti en aftale om bekæmpelse af parallelsamfund.

 

Aftalen indeholder flere initiativer, som berører dagtilbud og skoler. Aftalens hviler på et bredt flertal i Folketinget og forventes at blive fremsat som lovforslag i oktober 2018.

 

Børne- og Ungeudvalget blev på møder den 20. juni og 15. august 2018 orienteret om ”Aftale om bekæmpelse af parallelsamfund”.

 

Aftalens overordnede mål er at mindske antallet af udsatte boligområder samt bidrage til at børn fra udsatte boligområder i højere grad udvikler deres sprog og generelle læringsparathed samt stifter bekendtskab med danske traditioner, normer og værdier.

 

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har (senest i maj 2018) defineret at Svendborg Kommune har ét udsat boligområde, som dækker Byparken/Skovparken i Svendborg by. I området er der to selvejende dagtilbud. Det er Fyrtårnet Børnegården Byparken samt Fyrtårnet Byparken Vuggestue.

 

Konsekvenser i Svendborg kommune

Aftalens initiativer om bedre fordeling af børn i dagtilbud har konsekvenser for Svendborg Kommune og betyder bl.a.:

 

1. Max. 30 børn fra et udsat boligområde i et børnehus

Andelen af børn fra udsatte boligområder må højest udgøre 30 pct. i hvert børnehus. Det er uanset om børnehuset ligger indenfor eller udenfor det udsatte boligområde.

 

I Svendborg Kommune er der tre børnehuse der ligger højere end 30% børn fra det udsatte boligområde. Det drejer sig om:

  • Fyrtårnet Byparkens Vuggestue 33%
  • Fyrtårnet Børnegården Byparken 37%
  • Børnebyøster Paraplyen 61 %

Fyrtårnet Byparkens Vuggestue og Fyrtårnet Børnegården Byparken er selvejende og er beliggende i boligområdet. Børnebyøster Paraplyen er kommunalt og ligger udenfor boligområdet, men modtager mange børn fra det område.

 

Procentfordelingen forventes at kunne bringes ned under 30% via ændringer i visitationskriterierne.

 

2. Skal tilbydes to pladser

Hvis kommunerne ønsker at tilbyde børn uden for udsatte boligområder en plads i et børnehus i et udsat boligområde, skal der samtidig tilbydes en plads i et børnehus uden for et udsat boligområde.

 

Denne regel omfatter således de to selvejende dagtilbud, der er beliggende i det udsatte boligområde. De selvejende dagtilbud indgår i kommunens pladsgaranti og visitering af pladserne sker via den centrale pladsanvisning.

 

Det er vurderingen, at det obligatoriske tilbud om en anden plads udenfor det udsatte boligområde vil betyde, at langt hovedparten af forældrene vil vælge den anden plads. Antallet af børn i de to børnehuse i området vil således falde markant, og grundlaget for en økonomisk og fagligt bæredygtigt drift vil falde bort.

 

For at kunne tilbyde en plads nr. to forudsætter det endvidere, at der er tilstrækkelig kapacitet til rådighed. Ifølge Børnetalsprognosen pr. 1. august 2018 forventes der i forvejen mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2019 og et faldende antal ledige 3-5 års pladser i Svendborg by frem mod 2022.

 

Begge ændringer gælder for både kommunale og selvejende dagtilbud og forventes at træde i kraft 1. januar 2020. Pladser i dagtilbud pr. 1. januar 2020 visiteres i september 2019.

 

Samlet set er der derfor behov for at etablere en kapacitet til at håndtere forpligtelsen til at tilbyde en plads udenfor det udsatte boligområde. For at kunne nå at etablere pladserne inden loven træder i kraft er der således behov for allerede på nuværende tidspunkt at afsætte en anlægsramme. 0-2 års pladser skal kunne tages i brug fra den 1. januar 2020 og 3-5 års pladser fra 2021.

 

I lovforslaget fremgår en dispensationsadgang i forhold til at fravige princippet med tilbud om to pladser. Rammerne for dispensationsadgangen er endnu ikke fastsat. Da de nødvendige pladser skal være etableret ved udgangen af 2019 vurderes det, at der er behov for at afsætte en anlægsramme som led i Budget 2019. Administrationen vil følge lovarbejdet og løbende fremlægge muligheder for at tilpasse anlægsprojektet, hvis der åbner sig konkrete muligheder for dispensation. 

 

Kapacitetsbehov og anlægsramme

Kapaciteten i børnehusene beliggende i det udsatte boligområde er:

  • Byparken Vuggestue: 30 0-2 års pladser.
  • Børnegården Byparken: 14 0-2 års pladser og 70 3-5 års pladser.

 

Ved tilpasning af de fysiske rammer på dagtilbudsområdet gælder en række principper, som blev godkendt af Børne- og Ungeudvalget 6.juni 2012 og Økonomiudvalget 19. juni 2012.

 

Principperne vedrører placering, faglig og økonomisk bæredygtighed, sammensætning af antal 0-2 års pladser og 3-5 års pladser, større børnehuse, fordeling af 0-2 års pladser mellem dagpleje og børnehuse og kvadratmeter pr. 0-2 årige samt 3-5 årige.

 

Administrationen og Center for Ejendomme og Teknisk service (CETS) er p.t. i samarbejde med de to berørte selvejende dagtilbud i gang med at afdække forskellige muligheder, hvor der foreløbigt er lavet beregninger på forslag 1 og 2:

  • Forslag 1 – Etablering af kommunalt børnehus til 0-2 års og 3-5 års pladser på Hjortøvænge 40
  • Forslag 2 – Etablering af ét selvejende børnehus med 0-2 års og 3-5 års pladser på Hjortøvænge 40

 

Herudover arbejdes der med at belyse yderligere muligheder, bl.a. etablering af to selvejende dagtilbud med 0-2 års og 3-5 års pladser på hhv. Hjortøvænge 40 og Ørbækvej 51 og 53 samt muligheden for at de to selvejende dagtilbud finder egne faciliteter og løsninger.


Det foreslås derfor, at der i Budget 2019 afsættes en anlægsramme på 7,9 mio. (inkl. bortfald af salgsindtægt på 2,5 mio. kr.) svarende til en realisering af etape 1 i forslag 1. Anlægsrammen skal muliggøre, at der kan besluttes et konkret forslag for etablering af de nødvendige pladser inden 1. januar 2020.


Børne- og Ungeudvalget vil få forelagt et uddybet beslutningsgrundlag for valg af forslag på et kommende møde med henblik på at udvalget indstiller et konkret anlægsprojekt indenfor den afsatte ramme. Det forventes at sagen kan behandles på udvalgets møde den 7. november 2018.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det har indenfor den givne tidsramme kun været muligt at beregne økonomi vedrørende forslag 1 og 2.  Yderligere oplysninger vedr. økonomien kan ses i anlægsudvidelsestemaet som er vedlagt.

 

Der søges på den baggrund en anlægsramme på baggrund af beregningerne for forslag 1, idet det forudsættes at anlægsudgiften ved en realisering af en første etape af et evt. andet forslag vil skulle holdes indenfor denne ramme.

 

Forslag 1 - Etablering af et kommunalt børnehus på Hjortøvænge 40 med 0-2 årspladser

Etape 1

2019

2020

2021

2022

Anlæg

7,9 mio. kr.

0

0

0

 

I anlægsudgiften indgår bortfald af salgsindtægt for Hjortøhus på anslået 2,5 mio. kr.

I Etape 1 er der ikke taget stilling til finansiering af udgifter til bygningsdrift fra 2020, når huset er i drift. Der vil skulle tages stilling til en finansiering heraf ifm. Budget 2020.

 

Ved etablering af en evt. etape 2 anslås anlægsudgifterne samlet set at udgøre 16,9 mio. kr. fordelt over 2019-2022. Herudover kommer afledte driftsudgifter.

 

Det er forudsat, at anlægsudgiften til en første etape af et evt. andet forslag vil at kunne realiseres indenfor anlægsbudgettet for forslag 1.

 

I lovforslaget fremgår det, at der afsættes en statslig låne- og ansøgningspulje til formålet, som kommunerne kan søge til kapacitetstilpasning. Puljen udgør 200 mio. kr. og er fordelt over 2019 og 2020. Rammerne for låne- og ansøgningspuljen er p.t. ikke fastsat. Svendborg kommune vil på baggrund af en vurdering af de nærmere kriterier ansøge puljen

 

Hvis en kommune ikke overholder pladsgarantien skal kommunens tilskud til en dagtilbudsplads hæves til mindst 78 pct. for alle børn i dagtilbud indtil pladsgarantien igen opfyldes. I Svendborg Kommune udgør tilskud til en dagtilbudsplads 75 pct. Såfremt Svendborg Kommune ikke overholder pladsgarantien vil det betyde en nedsættelse af forældrebetalingen fra 25 pct. til 22 pct. i den periode hvor pladsgarantien ikke opfyldes. Dette svarer til 0,6 mio. kr. pr. måned eller 6,6 mio. kr. årligt.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018

Godkendt.