Punkt 11 Orientering om frokostordninger i dagtilbud

Beslutningstema

Orientering om frokostordninger i kommunale og selvejende dagtilbud.

Indstilling

Det indstilles,

  • At orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Generelt om frokostordninger

Børne- og Ungeudvalget afholdt dialogmøde med forældrebestyrelserne i kommunale og selvejende dagtilbud d. 12. april 2018. På mødet blev der givet en orientering om frokostordning i dagtilbud. Opmærksomhedspunkter fra mødet vedrørte især økonomi og takster. Denne orientering skal bl.a. ses i forlængelse heraf.


Siden 2010 skal alle børn i dagtilbud iht. dagtilbudsloven have tilbudt et sundt frokostmåltid. Formålet er, at alle børn får et sundt måltid midt på dagen, som skal medvirke til at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til børnenes generelle velvære og udvikling. Frokostmåltidet omfatter alle børn i børnehuset, medmindre der foreligger lægeerklæring om særlig allergi el.lign.


Frokostmåltidet skal leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger samt til Mad- og måltidspolitikken i Svendborg Kommune. Derudover har Byrådet i februar 2018 besluttet, at alle kommunale køkkener skal certificeres til det økologiske spisemærket Bronzemærket. Bronzemærket betyder at 30-60% af råvarerne skal være økologiske. Eventuelle merudgifter skal holdes indenfor budgettet ved at tilpasse brugen af råvarer. Børne- og Ungeudvalget har d. 15.8.2018 i forlængelse heraf besluttet, at frokostordninger i kommunale og selvejende dagtilbud skal være omfattet af bronzemærket inden udgangen af 2019. I øjeblikket er Sundet Børnely certificeret til det økologiske bronzemærke.


Mulighed for fravalg

Frokostmåltidet kan fravælges kollektivt af forældrene i et børnehus. Frokostmåltidet er fravalgt hvis et flertal af forældrene stemmer nej tak. Hvis halvdelen eller flere stemmer ja eller ikke deltager i afstemningen skal der etableres en frokostordning i børnehuset. Et fravælg gælder for to år af gangen. Der er i lovgivningen også mulighed for at fastsætte en 1-årig valgperiode. Ved en 1-årig periode vil mulighederne for at indgå favorable aftaler med leverandører dog være mindre.


I øjeblikket er der i Svendborg Kommune frokostordninger i syv kommunale og selvejende børnehuse, heraf fire med egenproduktion. Børnehuse med anretterkøkken indgår selv aftale med leverandører om levering af et delvist tilberedt måltid. I øjeblikket anvender alle den samme leverandør. Næste gang der skal være afstemning om frokostordning er i efteråret 2018 efter den endelige vedtagelse af Budget 2019. Afstemningerne er hemmelige og arrangeres lokalt i børnehusene i perioden fra 10. oktober til 30. november. Et eventuelt fravalg af frokostordning gælder for 2019 og 2020.


Forældrene eller grupper af forældre har jf. dagtilbudsloven mulighed for selv at arrangere andre typer mad- og frugtordninger i stedet for frokostordningen eller som supplement, typisk formiddag og eftermiddag.


Finansiering og takst for frokostordningen

Frokostmåltidet er jf. dagtilbudsloven fuldt finansieret af forældrene. Det betyder, at der opkræves en særskilt takst for frokostordningen i de huse, der er omfattet.


Taksten omfatter hele bruttodriftudgiften til løn og råvarer til frokostmåltidet (den almindelige forældretakst for dagtilbud omfatter 25% af bruttodriftudgifterne). Ejendomsudgifter, herunder husleje, vedligeholdelse, inventar, køkkenmaskiner m.v. samt evt. udgifter til personaleadministration af køkkenpersonale afholdes af kommunen og indgår ikke i taksten.


Taksten opkræves i 11 måneder om året, idet juli er betalingsfri. Taksten må ikke anvendes til andre udgifter eller andre måltider i børnehuset end frokostmåltidet.


I Svendborg Kommune udgør taksten for frokostmåltidet i 2018 586 kr. I Budget 2019 lægges der op til at videreføre taksten på samme niveau. Korrigeret for pris- og lønudvikling svarer det til 593 kr. i 2019. Taksten behandles som led i selvstændigt dagsordenspunkt om takstoversigt for Budget 2019.


Taksten for frokostmåltidet er ens for alle børnehuse. Administrationen har været i dialog med KL med henblik på at afklare de lovgivningsmæssige muligheder for at differentiere taksten. KL oplyser efter dialog med Børne- og Socialministeriet, at det vurderes, at der i princippet er mulighed for at fastsætte forskellige takster for forskellige børnehuse. Det er fortsat kommunalbestyrelsen, der skal fastsætte taksten eller taksterne. KL har dog ikke kendskab til kommuner, hvor der anvendes differentierede takster.


KL og Børne- og Socialministeriet oplyser samtidig, at det ikke er afklaret hvad differentierede takster ville betyde i forhold til reglerne om søskenderabat og friplads. Samlet set foreligger der således aktuelt ikke et grundlag for at kunne udmønte eventuelle differentierede takster i praksis. Administrationen vil i en dialog med forældrebestyrelserne afdække eventuelle ønsker om at arbejde videre med mulighederne for differentierede takster i næste periode, hvis en afklaring af regelgrundlaget viser sig at åbne mulighed for det.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Svendborg Kommune afholder udgifter til fripladstilskud og søskenderabat i forbindelse med frokostordningen. Udgiftens omfang er afhængig af, hvor mange forældre/børnehuse, der fravælger frokostordningen. Derudover afholder Svendborg Kommune udgiften til etablering af frokostordning og løbende udskiftning af inventar, køkkenmaskiner m.m.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-09-2018

Taget til efterretning.