Punkt 18 Lukket - Ejendomshandel Caroline Amalie Vej

Beslutningstema

Beslutning om udbudsvilkår og igangsætning af salg af Caroline Amalie Vej 13, 5700 Svendborg. Plejecenteret Caroline Amalie er i dag beliggende på Caroline Amalie Vej 13. I det følgende kaldet Ejendommen

Indstilling

Direktionen indstiller til Erhvervs-og Turismeudvalget, at anbefale Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen:

 

  • At godkende, at ejendommen udbydes uden mindstepris
  • At godkende, at salget af Ejendommen sker på en købsoption, således at budgivere i første omgang byder på købspris og leverer et skitseforslag til bedømmelse
  • At godkende følgende udbudsvilkår:
  • Pris
  • Bebyggelsens omfang og anvendelse
  • Arkitektur
  • Sammenhæng til området
  • At godkende, at Ejendommen må ikke nedrives og dens nuværende historiske udtryk og eksisterende kvaliteter skal bevares jf. udtalelser fra Arkitekturrådet og Svendborg Museum – Bilag 1 og 2
  • At godkende at Ejendommen kan ikke sælges til Almennyttig Boligselskab
  • At godkende, at købesummen, skitseforslag og begrundelse for bedømmelse fremlægges igen for Kommunalbestyrelsen til endelig godkendelse
  • At , at udarbejdelse af kommuneplantillæg og ny lokalplan sker efter vedtagelse af vinderbud, i samarbejde med den nye ejer.
  • At godkende, at salget vil være betinget af, at der vedtages et nyt plangrundlag i overensstemmelse med de aktuelle udbudsvilkår.

 

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget:  til orientering, at

 

  • At orientering om, at ejendommen sælges og overtages, når Sofielund Plejecenter i Tankefuld står færdig i 2026 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Et billede, der indeholder kort

Automatisk genereret beskrivelse
Ejendommen fungerer i dag som plejecenter. På grund af stigende krav til de brandmæssige forhold for plejehjem er det besluttet, at plejecenteret skal lukkes og afløses af et nyt plejecenter i Tankefuld, som vil stå færdig den 1. april 2026.

 

Grundarealet er på 10.380 m² samt et parkeringsareal på ca. 1.800 m². Det samlede bygningsareal udgør 2.556 etagemeter og består af 37 lejligheder med varierende størrelse. Hertil kommer et erhvervsareal på 1.994 m² (Cafeteria samt påbygget tårne med elevator)

 

Området:

Ejendommen er beliggende i en grøn have, omgivet af skov og søer, og med græssende får på det fredede område ”Ørkild Voldsted”. Området ligger naturskønt og tilbagetrukket fra byen, men samtidig meget bynært.

 

Udbudsvilkår:

  • Pris.
  • Bebyggelsens omfang.
    Den eksisterende hovedbygning må ikke udvides yderligere. De eksisterende tårnbygninger kan dog nedrives, og evt. genopføres i samme højde og omfang. Der kan opføres sekundær bebyggelse. En fremtidig anvendelse bør tilstræbe en funktion, der er i overensstemmelse med husets karakter og tekniske opbygning. Der kan disponeres frit indvendigt.
  • Arkitektur
    Ejendommen er bevaringsværdig i kategori 3 og i henhold til Museets og Arkitekturrådets vurdering og udtalelser skal bygningen bevares og dermed ikke nedrives. Der kan ikke tilføjes nye fritstående selvstændige bygninger på matriklen. Eventuelle tilføjelser i direkte tilknytning til bygningsmassen eller ændringer i facaden må i sit udtryk ikke forringe de historiske og eksisterende arkitektoniske kvaliteter. Facadeudstykket skal bevares i sin stil nybarok/nyklassicistisk herregårdsanlæg med hvide palævinduer, fremtrukne vertikale bånd i teglfacaden med horisontal opdeling, rødt tegltag med røde teglskorstene, der understreger bygningens stramme struktur. Det kan tillades, at den senere tilbygning fra 80’erne nedrives.
  • Sammenhæng til området

Som udgangspunkt skal de gamle træer på Ejendommen bevares. Opholdsarealerne skal byde på alsidige opholds- og anvendelsesmuligheder, der skaber trygge forhold og tilgængelig for offentligheden. Friarealerne skal være funktionelle i de timer, hvor der reelt er mulighed for at benytte dem. Lys og læ er vigtige parametre i kvaliteten af friarealerne og dermed sikre sammenhæng med stiforbindelser og på den måde sikre den eksisterende grønne struktur.

 

Vægtning:

De indkomne bud vurderes ud fra i hvor høj grad de løser de ovenfor listede vilkår.

 

Gældende planlægning:

Ejendommen er kommuneplanlagt til offentlige formål i form af sociale og sundhedsmæssige institutioner og offentlig administration. Ejendommen er ligeledes omfattet af en lokalplan, der begrænser anvendelsen til offentlige formål.

Såfremt ejendommen ønskes, anvendt til øvrige formål og/eller ombygges væsentligt, kræver det udarbejdelse af nyt kommuneplantillæg og lokalplan.

 

Den nye planlægning igangsættes med den nye ejer.

 

Der er på nuværende tidspunkt en lang række positive henvendelser Ejendommen og interessen omhandler primært omdannelse til boligformål herunder seniorboliger og studieboliger

 

Vejadgang

Der skal i forbindelse med udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplan udarbejdes en trafikanalyse som sikrer at de trafikale forhold kan afvikles tilfredsstillende i forhold til trafikbelastning – og sikkerhed.

Der skal i det indledende skitseprojekt anvises, hvordan trafikken til og fra området afvikles hensigtsmæssigt i forhold til omgivelserne. Det gældende for både kørende, cyklende og gående.

Nuværende parkeringsplads vil blive sammenlagt til Ejendommen, da dette kan give bedre rammer for et boligområde og opfyldelse af parkeringsnorms kravene. Parkering skal ske i henhold til Kommuneplanens parkeringsnormer

 

Lukket dagsordenspunkt

I normalforretningsordenens § 1, stk. 2, jf. Indenrigsministeriets cirkulære 1969 129, er der angivet nogle sagskategorier, der som udgangspunkt skal behandles for lukkede døre. Herunder hører sager om køb og salg af fast ejendomme. Sager om salg af ejendom er en objektiv oplysning som ikke er fortroligt, mens alle oplysninger om prisfastsættelse samt oplysninger om faktiske forhold, der underbygger overvejelser om pris og handelsvilkår vil være fortrolige. I denne sag skal et salg være fortrolig ind til dagsorden er godkendt.  På denne baggrund behandles sagen som lukket dagsordenspunkt.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er ikke tinglyst gæld i Ejendommen. Det forventes, at nettoprovenuet dækker handelsomkostninger som udgifter til energimærkning, landinspektør og trafikanalyse.

CO2-Konsekvensvurdering

Selve udbuddet medfører ikke CO2-konsekvenser, men vil afhænge af Ejendommens fremtidige anvendelse

Lovgrundlag

Bekendtgørelse om salg af kommunens faste ejendommen nr. 369 af 3. marts 2021.

Forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152 og 152 c-f angående tavshedspligt.

Indenrigsministeriets cirkulære 1969 129

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 08-05-2023

Indstilles, idet udvalget anbefaler, at der også lægges vægt på bæredygtighed som et kriterie.

Afbud fra Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Jørgen Lundsgaard (B).

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 11-05-2023


Taget til efterretning med bemærkning om, at bæredygtighed bør indgå som et kriterie i udbudsvilkårene, ligesom det gør i udbudskriterierne vedrørende salget af Graaesvej 27. 

 

John Arly Henriksen (liste A) og Birger Jensen (liste V) deltog ikke i punktets behandling.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-05-2023

Indstilles.

Birger Jensen (V) var fraværende.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 30-05-2023

Godkendt.

 

Der var afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).