Punkt 7 Svendborg Kommunes engagement i Svendborg Multiarena A/S

Beslutningstema

Drifts- og anlægsbevilling i forbindelse med opførelse og drift af Svendborg Multiarena A/S.

Indstilling

Direktionen indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget, Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Teknik- og Miljøudvalget med videresendelse til Økonomivalg og Kommunalbestyrelse at,

 

  • det besluttes, hvorvidt Svendborg Kommune støtter op om etablering af en privatejet Multiarena.

 

I givet fald besluttes det at,

 

  • Administrationen bemyndiges til at indgå drifts- og samarbejdsaftaler med Svendborg Mulitiarena A/S til årligt 3 mio. kr. med virkning fra 1. oktober 2024.
  • der afsættes driftsbevilling i 2024 på 0,75 mio. kr. samt 3,0 mio. kr. i 2025 og frem finansieret af risikopuljen.
  • Der afsættes anlægsbevilling i 2024 på 5 mio. kr. til etablering af parkeringspladser og flytning af arbejdspladser samt 5,2 mio. kr. til deponering vedrørende kommunens brug af Multiarena A/S. I alt afsættes 10,2 mio. kr., der finansieres af kassen.

Sagsfremstilling

En række private investorer er gået sammen under selskabet Svendborg Multiarena A/S med ønske om at opføre en multiarena ved Svendborg Idrætscenter.

 

Investorgruppen bag Multiarena A/S ønsker at tiltrække en række større idrætsbegivenheder, koncerter, konferencer, messer og kulturarrangementer til Svendborg, og ikke mindst være hjemmebane for GOG og Svendborg Rabbits. Desuden vil en multiarena kunne samle og styrke forenings- og idrætsmiljøerne i Svendborg Vest. Skolerne i Svendborg vil kunne anvende multiarenaen til idrætsundervisning og større arrangementer.

 

Multiarenaens anlægssum udgør 60,0 mio. kr. og tilvejebringes af de private investorer i form af kontant kapitalindskud og låntagning.

 

Afledte udgifter til etablering af parkeringspladser og flyt af kontorarbejdspladser er skønnet til i alt 5,0 mio. kr., der forudsættes finansieret af Svendborg kommune.

 

Facilitetsbeskrivelse

Multiarenaen får et samlet bruttoareal på ca. 3.582 m2 og opføres som en dobbelthal, der via mobile tribuner kan omdannes til en centreret bane med plads til maksimalt 3.953 tilskuere.

 

Der etableres desuden toiletfaciliter, omklædningsrum og depotrum, og der indrettes VIP-faciliteter og ”Sky-bokse” i de kommunalt ejede kontorlokaler, Bølgen og Loungen.

 

Multiarenaen udstyres med måltavler, lys og lydudstyr samt bøs i gulv til net ligesom gulve opstreges til de sædvanlige idrætter. Derudover etableres arenaen med udstyr, som er nødvendigt for at kunne afvikle idrætterne.

I anlægsbudgettet er der ifølge ejerkredsen indtænkt økonomi til bl.a. forstærkning af eksisterende tagkonstruktion ved sammenbygning samt brandtekniske tiltag, f.eks. flugtveje ved eksisterende hovedindgang og foyer samt ved området omkring varmtvandsbassin og ved eksisterende lokaler på 1. salen ved (Bølgen, Loungen, mv.). Det er ligeledes projektet, der gennemfører og finansierer en ny brandstrategi for området. Der er ikke afsat økonomi til at sikre lovliggørelse af ”Energibarens indretning”.

 

Multiarenaen forventes at stå færdig til udlejning fra ca. 1. oktober 2024.

 

Driftsbudgettet

I driftsbudgettet for Svendborg Multiarena A/S forudsættes et kommunalt engagement samt idrætsforeningers anvendelse af faciliteterne for i alt 3,0 mio. kr. jf. fordelingen nedenfor.

 

Svendborg Kommunes anvendelse af Multiarena A/S

Svendborg Kommunes skoleafdeling vurderer, at arenaen vil være et vigtigt supplement til skolernes eksisterende hal- og idrætsfaciliteter. Skoleafdelingen skønner, at de vil benytte arenaen ca. 50 dage årligt til større arrangementer, temadage, skoleidrætsturneringer og kulturelle arrangementer, ligesom enkelte skoler, herunder Vestre Skole og Ørkildskolen, vil have behov for anvendelse af arenaen i idrætsundervisningen. I forbindelse hermed er der behov for bustransport til og fra skolen, som vil medføre udgift på ca. 0,1 mio. kr. Samlet vurderes skolernes anvendelse til 0,7 mio. kr. 

 

Foreningernes anvendelse af Multiarena A/S

Foreninger i Svendborg Vest, som i dag anvender Svendborg Idrætshal og Midtbyhallen, vurderer at have et yderligere behov for træningsfaciliteter på ca. 1.300 banetimer.

 

Dertil ser de foreninger, der i dag anvender Gymnasiehallen, en fordel i at træne i multiarenaens faciliteter (ca. 700 timer), og det forventes, at foreninger, som i dag ikke tildeles de timer, de har behov for, ser et potentiale i at kunne anvende arenaen i op mod 100 banetimer.

Den samlede vurdering er, at idrætsforeningerne vil have et behov for banetimer i Multiarena A/S på 2.100 timer årligt svarende til godt 1,1 mio. kr.

 

Det vurderes at Midtbyhallens belægning reduceres med ca. 30 pct., der sammen med de ledige timer i Gymnasiehallen kan indtænkes som bufferkapacitet til foreninger, som følge af forventede aflysninger i Multiarena ved afvikling af større kampe og arrangementer.

 

Der kan med henvisning til tilsvarende samarbejder aftales en midlertidig fastleje i en tidsbegrænset periode, f.eks. på 3 år, hvor Multiarena er sikret den fulde lejebetaling uafhængig af de faktisk afviklede timer/arrangementer. Multiarena er ikke sikret lejebetaling fra foreninger og skoler efter den 3-årige periode.

 

Svendborg Kommunes anvendelse og sponsorbidrag

Svendborg Kommune har fået foretaget ekstern vurdering af muligheden for kommunalt engagement i Svendborg Multiarena A/S ved køb af ydelser, som stilles til rådighed for Svendborg Kommune. Vurderingen er baseret på viden og erfaring i det pågældende marked.

Kommunens engagement beror på køb af markedsføringsydelser på markedsvilkår med det formål at fremme kommunens politiske indsatsområder, herunder turisme og kultur.

 

Ydelserne består i synlighed som navneret, logoprofilering, skiltning og infostande samt adgang til arrangementer og råderet til Multiarena.

 

Der vurderes et kommunalt engagement i størrelsesordenen 1,3 mio. kr.

 

Det samlede kommunale engagement beskrives konkret i drifts- og samarbejdsaftaler, som indgås mellem Multiarena A/S og Svendborg Kommune.

 

Driftsmæssige afledte konsekvenser:

 

-          Tennisbaner til Svendborg Tennisklub.
Placeringen af multiarenaen medfører at 4 tennisbaner skal nedlægges. I anlægsbudgettet er der afsat 2,5 mio. kr. til etablering af erstatningsbaner, som kan opføres i sammenhæng med de øvrige baner. Dette vil indskrænke boldbanearealet ved Landsstævnestadion.

 

-          Energibaren
Det eksisterende køkken til cafeen er i dag udført med dør og vinduer, der sikrer dagslys. I projektet er dette fjernet, og kravet til dagslys er derfor ikke længere overholdt iht. BR18 §379. Der er ikke taget højde i projektet for en flytning af køkken.

 

 

-          Kontor- og mødelokaler og VIP-faciliteter
Eksisterende kontorlokaler i Svendborg Idrætscenter, og mødelokalerne Bølgen og Loungen skal ved større arrangementer anvendes til VIP-faciliteter. Lokalerne er ejet af Svendborg Kommune, og leje skal ske på markedsvilkår.
Indretning af VIP-lokaler er indeholdt i projektet.
 

VIP-lokaler vil fortsat kunne anvendes og udlejes til undervisnings- og mødeaktiviteter.
 

Kontorfaciliteter, som anvendes af Kultur og Fritid, er i projektet tiltænkt flyttet til bevægelseslokalet ”Motorikken”. Flytningen forudsættes finansieret af kommunen.

 

-          Depotrum
Der etableres 105 m2 depotrum, som skal kunne rumme al udstyr og rekvisitter til aktiviteter i Multiarena, idet der er underkapacitet af depotplads i Svendborg Idrætscenter.

 

-          Svendborg Idrætshal
Idrætshallen skal anvendes til bespisning af gæster og publikum ved GOG’s hjemmekampe, og de sædvanlige skole- og foreningsbrugere skal kunne henvises til andre haller.

 

-          Rengøring og tilsyn
Svendborg Kommune har estimeret en pris for varetagelse af rengøring og tilsyn af Multiarena, for så vidt angår de timer som vedrører skole- og foreningsbrug. Estimatet er af Svendborg Multiarena A/S blevet reduceret fra 750.000 kr. til 450.000 kr., hvorfor der i Multiarenaen vil være et lavere serviceniveau end i øvrige haller, hvad angår rengøring og teknisk service. Det lavere serviceniveau må ikke medføre øgede driftsudgifter ift. Idrætshallens faciliteter.

 

De private aktører, i form af professionel idræt og arrangører af messer, koncerter, konferencer og kulturevents, varetager selv rengøring og tilsyn ved disse arrangementer.

 

-          Booking af lokaler sker via eksisterende halbookingsystem, hvor der er overskudskapacitet til også at omfatte bookinger i Multiarena. Projektet betaler en forholdsmæssig andel af udgiften til bookingsystemet.

 

-          Parkering

Svendborg Multiarena A/S har ikke afsat midler til anlæg af nye parkeringspladser ved idrætscenteret. Der afsættes kommunale anlægskroner til etablering af ca. 227 nye parkeringspladser jf. bilag med skitse.

 

Høring

Projektmaterialet har været i høring i perioden den 13. april 2023 – 1. maj 2023 hos relevante høringsparter. Indkomne høringssvar er vedlagt som bilag. Der vedlægges desuden rapport fra Keingart, som der henvises til i høringssvarene.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Anlæg af parkeringspladser og flytning af kontorarbejdspladser vurderes at medføre en anlægsudgift på 5 mio. kr. Dette er under forudsætning af, at øvrige udgifter på kommunal ejendom og kommunale arealer afholdes af Svendborg Multiarena A/S.

 

Den kommunale anvendelse af Multiarena A/S vil medføre, at der skal deponeres svarende til 5,2 mio. kr. jf. lånebekendtgørelsen.

 

Der er ikke udisponerede anlægs- eller deponeringspuljer. I forbindelse med beslutning om kommunens låneramme for 2022 blev der lagt 12,5 mio.kr. i kassen vedr. afsat deponering til Svendborg Maritime Erhvervshus.

 

Det kommunale engagement samt foreningers anvendelse af Multiarena A/S medfører en årlig kommunal driftsudgift på 3,0 mio. kr. Hvis det besluttes at finansiere udgiften via risikopuljen vil den herefter udgøre 13 mio.kr. årligt.

 

Drifts- og samarbejdsaftaler genforhandles ved lavere energipriser og faldende renteniveau. Budgettets forudsætninger hviler på prisniveauet i oktober 2022.

CO2-Konsekvensvurdering

En Multiarena vil medføre en større CO2 udledning såvel under selve opførelsen samt under den løbende drift.

Lovgrundlag

Lov om Kommunernes Styrelse.

Lånebekendtgørelsen.

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 08-05-2023

Kultur- og Fritidsudvalget bortset fra SF anbefaler overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse at det besluttes, at Svendborg Kommune støtter op om etablering af en privatejet Multiarena.

Udvalget er opmærksom på den igangværende dialog omkring de indkomne høringssvar.

SF har følgende mindretalsudtalelse:

"SF kan ikke støtte brugen af store offentlige tilskud til en privat arena. SF finder ikke økonomien bag hallen tilstrækkeligt belyst til, at vi er sikre på, at der er tale om en forsvarlig drift, hverken på kort eller lang sigt.

Foreningslivet i Svendborg Kommune er i forvejen under et udgiftsstop (jf. Økonomiudvalgets beslutning af 24/1-2023) og vi ønsker ikke, at breddeforeninger skal rammes yderligere på driften for at finde midler til en arena.

Kommunens bygningsmasse har et markant efterslæb mht. både vedligehold og udvikling. Svendborg Kommune står overfor massive besparelser på både anlægs- og driftsbudgetterne, hvilket uvægerligt vil gå ud over kommunens kerneopgaver.

SF mener derfor ikke det er forsvarligt, i en økonomisk trængt tid, at reservere anlægs- og driftsmidler til en privat hal, som vi mener kommunen reelt ikke har brug for. "

Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 10-05-2023

Ib Knudsen (Ø) foreslog, at finansieringen oversendes til budgetbehandlingen.

For forslaget stemte: Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) og Ib Knudsen (Ø)

Imod forslaget stemte: Henrik Nielsen (C), Maria Haladyn (A), Mustafa Diken (V)

 

For indstillingen stemte: Henrik Nielsen (C), Maria Haladyn (A) og Mustafa Diken (V)

Imod indstillingen stemte: Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) og Ib Knudsen (Ø)

 

Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) og Ib Knudsen (Ø) har følgende mindretalsudtalelse:

"SF og Ø kan ikke støtte brugen af store offentlige tilskud til en privat arena. SF og Ø finder ikke økonomien bag hallen tilstrækkeligt belyst til, at vi er sikre på, at der er tale om en forsvarlig drift, hverken på kort eller lang sigt.

Foreningslivet i Svendborg Kommune er i forvejen under et udgiftsstop (jf. Økonomiudvalgets beslutning af 24/1-2023) og vi ønsker ikke, at breddeforeninger skal rammes yderligere på driften for at finde midler til en arena.

Kommunens bygningsmasse har et markant efterslæb mht. både vedligehold og udvikling. Svendborg Kommune står overfor massive besparelser på både anlægs- og driftsbudgetterne, hvilket uvægerligt vil gå ud over kommunens kerneopgaver.

SF og Ø mener derfor ikke det er forsvarligt, i en økonomisk trængt tid, at reservere anlægs- og driftsmidler til en privat hal, som vi mener kommunen reelt ikke har brug for. "

 

Mette Kristensen (V) og Karl Magnus Bidstrup (A) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 11-05-2023

Udvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen at støtte op om etableringen af en privatejet multiarena, herunder at, 
 

  • Administrationen bemyndiges til at indgå drifts- og samarbejdsaftaler med Svendborg Mulitiarena A/S til årligt 3 mio. kr. med virkning fra 1. oktober 2024.
  • der afsættes driftsbevilling i 2024 på 0,75 mio. kr. samt 3,0 mio. kr. i 2025 og frem finansieret af risikopuljen.
  • Der afsættes anlægsbevilling i 2024 på 5 mio. kr. til etablering af parkeringspladser og flytning af arbejdspladser samt 5,2 mio. kr. til deponering vedrørende kommunens brug af Multiarena A/S. I alt afsættes 10,2 mio. kr., der finansieres af kassen.

 

Udvalget er opmærksom på den igangværende dialog omkring de indkomne høringssvar.

Liste Ø kan ikke støtte anbefalingen og afgiver følgende mindretalsudtalelse:
 

”Enhedslisten kunne ikke støtte, at kommunen yder 3 mio. kr. i årlig støtte til en privatejet Multiarena for at sikre investorerne en forrentning. Det er også helt økonomisk uansvarligt i en situation, hvor der lægges op til nedskæringer på op mod 50 mio. kr. årlig”. 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-05-2023

Udvalget anbefaler over for Kommunalbestyrelsen at støtte op om etableringen af en privatejet multiarena, herunder at, 
 

  • Administrationen bemyndiges til at indgå drifts- og samarbejdsaftaler med Svendborg Mulitiarena A/S til årligt 3 mio. kr. med virkning fra 1. oktober 2024.
  • der afsættes driftsbevilling i 2024 på 0,75 mio. kr. samt 3,0 mio. kr. i 2025 og frem finansieret af risikopuljen.
  • Der afsættes anlægsbevilling i 2024 på 5 mio. kr. til etablering af parkeringspladser og flytning af arbejdspladser samt 5,2 mio. kr. til deponering vedrørende kommunens brug af Multiarena A/S. I alt afsættes 10,2 mio. kr., der finansieres af kassen.

 

Udvalget er opmærksom på den igangværende dialog omkring de indkomne høringssvar.

Liste Ø og F kan ikke støtte anbefalingen og henviser til mindretalsudtalelserne fra fagudvalgene. 

 

Birger Jensen (V) var fraværende.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 30-05-2023

Liste B fremsatte et vedtagelsesforslag om, ”at indstillingen blev godkendt, med følgende betingelser:

  • Fortsat dialog mellem de involverede parter i forhold til den endelige placering
  • At budgettet for kommunen overholdes.”

 

Mødet blev herefter suspenderet i 5 min. Mødet blev herefter genoptaget.

 

Man stemte herefter om liste B´s vedtagelsesforslag

For stemte: 2 (B)

Imod stemte: 27 (A, V, C, F, Ø og O)

 

Man stemte herefter om indstillingen fra KFU og Økonomiudvalget, idet man er opmærksom på den igangværende dialog omkring de indkomne høringssvar.
 

For stemte: 23 (A, V, C og B)

Imod stemte: 6 (Ø, F og O).

 

Liste Ø og F er imod og henviser til mindretalsudtalelserne fra fagudvalgene. 

 

Liste O var imod med henvisning til Liste F´s mindretalsudtalelser.

 

Der var afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).