Punkt 5 Godkendelse af regulativ for Vindeby Vandforsyning

Beslutningstema

Alle almene vandforsyninger skal, jævnfør Vandforsyningsloven § 55, udarbejde et regulativ. Regulativet sætter reglerne for samspillet mellem de almene vandforsyninger og forbrugerne. Vindeby Vandforsyning har valgt at udgå af fællesregulativet, som Vandrådet har udarbejdet for de øvrige private almene vandforsyninger i Svendborg Kommune. Kommunalbestyrelsen godkendte det reviderede fællesregulativ, hvor Vindeby Vandforsyning udgik, den 28. marts 2023. Vindeby Vandforsynings nye regulativ fremlægges hermed til Kommunalbestyrelsens godkendelse.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,

 

  • At Vindeby Vandforsynings nye regulativ godkendes.

Sagsfremstilling

Regulativet beskriver forholdene mellem vandforsyningen og dens forbrugere. Derudover angiver den de serviceydelser, som vandforsyningen kan opkræve et gebyr for. Priserne fremgår af den enkelte almene vandforsynings takstblad.

 

Vindeby Vandforsyning sendte den 5. april 2023 et endeligt udkast til et nyt regulativ til godkendelse af Kommunalbestyrelsen, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Regulativ for Vindeby Vandforsyning). Regulativet erstatter det tidligere fællesregulativ fra 2009, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Tidligere fællesregulativ for de private almene vandforsyninger). Vindeby Vandforsynings nye regulativ tager, som det nye regulativ for de øvrige private almene vandforsyninger, udgangspunkt i det tidligere fællesregulativ fra 2009, Normalregulativet udarbejdet af Naturstyrelsen i 2014 samt branchevejledningens regulativ udarbejdet af Danske Vandværker og DANVA, som er opdateret i 2022. Brancheforeningerne har ingen kommentarer til Vindeby Vandforsynings nye regulativ, og administrationen vurderer, at regulativet indhold er i overensstemmelse med gældende love og regler.

 

Det nye regulativ for Vindeby Vandforsyning indeholder enkelte mere konkrete regler end det nye fællesregulativ for de øvrige private almene vandforsyninger. For eksempel skal der altid etableres målerbrønd til vandmåleren. Målerbrønden skal være fabriksfremstillet og egnet til at holde vandmåleren frostfri. Derudover anvendes betegnelsen ’skødeindehaver’, som det står i Vindeby Vandforsynings vedtægter i stedet for ’grundejer’. I bilag 3 (Bilag 3. Gennemgang af ændringer i Vindeby Vandforsynings regulativ i forhold til det nye fællesregulativ) er forskellene mellem Vindeby Vandforsynings regulativ og de øvrige private almene vandforsyningers nye fællesregulativ vist.

 

Godkender Kommunalbestyrelsen Vindeby Vandforsynings regulativ, fremsender administrationen afgørelsen til vandforsyningen. Vandforsyningen har formelt en klagefrist på 4 uger, og vandforsyningen skal varsle forbrugerne i mindst tre måneder, før det nye regulativ træder i kraft.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.

CO2-Konsekvensvurdering

Det vurderes ikke at have konsekvenser for CO2-udledningen.

Lovgrundlag

Vandforsyningsloven § 55

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 11-05-2023

Indstillingen anbefales over for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-05-2023

Indstilles.

Birger Jensen (V) var fraværende.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 30-05-2023

Godkendt.

 

Der var afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A). Som suppleant deltog Claus Krossteig (A).