Punkt 20 Fredningsforslag Vejstrup Ådal. Beslutning om høringssvar.

Beslutningstema

Fredningsnævnet for Fyn har fremsendt forslag til fredning af Vejstrup Ådal i høring. Fredningssagen er rejst af Danmarks Naturfredningsforening (DN). Forslag til høringssvar fremlægges til beslutning.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Kommunalbestyrelsen anbefales,

 

  • At Svendborg Kommune i høringssvar til Fredningsnævnet anbefaler, at fredningen gennemføres under forudsætning af, at der i fredningen tages større hensyn til lodsejerne i fredningens afgræsning og at fredningsbestemmelserne bliver mere præcise og operationelle.

Sagsfremstilling

Baggrund

Danmarks Naturfrednings afdeling i Svendborg opfordrede i august 2021 Svendborg Kommune til at være medrejser af en fredningssag for Vejstrup Ådal. Efter dialogmøde og besigtigelse af ådalen med lodsejerne valgte Kommunalbestyrelsen på møde den 26. april 2022 (punkt 12) ikke at gå med som medrejser af fredningssagen, da lodsejerne generelt ikke ønskede en fredning. Danmarks Naturfredningsforening har siden selv rejst fredningssagen.

 

Fredningsnævnet for Fyn har nu fremsendt fredningsforslaget i høring. Fredningsforslag med kort er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Fredningsforslag Vejstrup Ådal) og bilag 2 (Bilag 2. Fredningskort Vejstrup Ådal). Høringen omfatter selve fredningsforslaget og Fredningsnævnets miljøvurderingsscreening.

 

Fredningsdokumentet indeholder en redegørelse med baggrunden for forslaget, afgræsningen af fredningsområdet samt en beskrivelse af området og planmæssige forhold. Herefter følger forslag til fredningsbestemmelser med fredningens formål og de bestemmelser, der fremover vil regulere anvendelsen af området. Som del af fredningsforslaget indgår: Areal- og lodsejerliste, budgetoverslag, Miljøstyrelsens og Svendborg Kommunes bemærkninger til budgetoverslag samt myndighedsskema til miljøvurderingsscreeningen.

 

Fredningsområdet fremtræder som en landskabeligt markant ådal med en mosaik af skov og lysåbne naturtyper. Formålet med fredningen er at bevare og forbedre naturværdierne og de landskabelige værdier samt sikre og forbedre offentlighedens adgang.

 

Fredningen omfatter 108 ha fordelt på 18 ejendomme. Fredningsforslaget omfatter ca. 30 ha mere end det kommunen fik forelagt, da Danmarks Naturfredningsforening anmodede Svendborg Kommune om at være medrejser af fredningssagen. Udvidelsen skyldes primært, at fredningsgrænsen nu følger åbeskyttelseslinjen og derved inddrager en del markarealer ovenfor ådalen.

 

Fredningsbestemmelserne regulerer arealernes drift og anvendelse, terrænregulering, hydrologi, bebyggelse, anlæg, offentlighedens adgang og opsætter retningslinjer for den pleje, som kommunen får ansvaret for, hvis fredningen gennemføres.

 

For lodsejerne betyder fredningen blandt andet, at skovarealer udlægges til urørt skov, at nogle omdriftsarealer skal ekstensiveres permanent og andre ikke kan tilplantes med udsigtshæmmende afgrøder. Frugtplantage skal afvikles og overgå til lysåben natur. Juletræer skal afvikles og arealet overgå til drift uden udsigtshæmmende afgrøde. I den østlige del af området udlægges et nyt stiforløb, der skaber forbindelse mellem Øhavsstien og kysten. I den vestlige del af området kan der fortsat være spejderaktiviteter ligesom den eksisterende skovbegravelse kan videreføres i den nuværende udstrækning.

 

Lodsejerne udbetales økonomisk kompensation for den værdinedgang fredningen medfører på ejendommen.

 

Administrationens bemærkninger

 

Fredningsforslaget

Det er administrationens vurdering, at en fredning af Vejstrup Ådal er velbegrundet. Vejstrup Ådal rummer store natur- og landskabsværdier, der i dag ikke er sikret gennem lovgivningen.

 

Fredningsforslaget bør dog ændres på en række punkter. Det forudsættes, at:

  • Afgrænsningen ikke følger åbeskyttelseslinjen, men i stedet følger elementer, der kan ses i terrænet som f.eks. skel og skovbryn. Det kan også være lige linjer mellem synlige elementer.

 

  • Den foreslåede fredningsgrænse går meget tæt på bygningerne på tre ejendomme. Grænsen flyttes, så ejerne gives mulighed for at udvikle ejendommene som erhverv samt udvikle bolig og have.

 

  • Fredningsgrænsen ændres så hele overdrevsarealet på nordsiden medtages (ca. 0,25 ha). Ligeledes skal en side-dal på sydsiden af ådalen (ca. 0,7 ha) samt et tilstødende græsningsareal i ådalen (ca. 0,3 ha) medtages i fredningen.

 

  • Fredningsbestemmelserne gøres mere præcise og operationelle for den efterfølgende administration.

 

Punkterne er nærmere beskrevet i det vedlagte høringssvar (Bilag 3. Forslag til høringssvar).

 

Miljøvurderingen

Administrationen har gennemgået fredningsforslaget i forhold i miljøvurderingspligt og i forhold til kommunens rolle som efterfølgende tilsyns- og plejemyndighed, kommunens tilsynsforpligtigelse med skovbegravelsesplads samt kommunens ansvar i forhold til drift af Øhavsstien.

 

Administrationen er enig i Fredningsnævnets miljøvurderingsscreening samt dets konklusion om ingen miljøvurderingspligt og har ikke yderligere bemærkninger hertil.

 

Fredningsforslagets økonomi

Svendborg Kommunen har i november 2022 fremsendt høringssvar for så vidt angår økonomiske forhold i fredningen jævnfør punkt 4 på møde i Kommunalbestyrelsen den 29. november 2022. I høringssvaret vurderede Svendborg Kommune, at fredningserstatningen vil blive væsentligt højere end Danmarks Naturfrednings budgetoverslag.

Overordnet fordele og ulemper for kommunen ved en fredning.

 

Fordele:

  • Sikrer de særlige naturværdier for al fremtid - også når der kommer nye ejere og generationer.
  • Giver kommunen ret til at pleje værdifuld natur i ådalen f.eks. overdrev, eng og mose.
  • Øhavsstiens eksisterende forløb i ådalen kan forlænges ud til kysten.
  • Staten finansierer størstedelen af omkostningerne til sikring af ådalens værdier, formentlig 75 %.

 

Ulemper:

  • Kommunen får nye udgifter – bliver tilsynsmyndighed med fredningen, skal udarbejde plejeplan og sikre at plejeplanen efterleves.
  • Kan miste engagement hos lodsejerne i at bevare værdifuld natur og samarbejde om rekreative interesser.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Fredningserstatninger og godtgørelse for rimelig sagkyndig bistand til lodsejerne betales af Miljøstyrelsen og kommunen efter en fordeling, der fastsættes af Fredningsnævnet i fredningskendelsen. Hvis en fredning gennemføres, skal kommunen betale uanset om kommunen støtter fredningen eller ej.

 

For fredninger af lokal interesse som denne må forventes at høre under, skal kommunen typisk betale 25 % af fredningserstatningerne og godtgørelser. DN har udarbejdet budgetoverslag for fredningen, som beløber sig på ca. 1,79 mio. Kommunens udgifter vil først blive aktuelle, når fredningsforslaget er endeligt vedtaget, hvilket først forventes efter 2023. Der er ikke afsat budget hertil.

 

Ud over erstatningerne kommer efterfølgende udgifter for kommunen til udarbejdelse af plejeplan (ca. 50.000 kr.), anlæg (f.eks. kreaturhegn og sti) samt driftsudgifter. Disse beløb vil først kunne estimeres, når den endelige fredningskendelse foreligger.

CO2-Konsekvensvurdering

Administrationen vurderer ikke, at der vil være afledte konsekvenser.

Lovgrundlag

Naturbeskyttelseslovens fredningsbestemmelser.

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen.

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 17-04-2023

 

Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen med bemærkning om, at høringssvaret bringes i overensstemmelse med indstillingens tekst.
 

Birger Jensen (Liste V) og René Haahr (Liste V) kan ikke anbefale indstillingen overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen. Liste V afgiver følgende mindretalsudtalelse, som de anmoder om, bliver vedlagt kommunens høringssvar:


”Venstre kan ikke støtte den skitserede fredning af Vejstrup Ådal.

Der er gennem generationer blandt lodsejere passet på naturen og området i et sådant omfang, at en fredning er overflødig og et uforholdsvis stort indgreb i den private ejendomsret. Lodsejere har i forløbet klart tilkendegivet, at de ikke ønsker en fredning og har tilbudt i samarbejde med kommunen at udarbejde plejeplaner, samt fortsat stå for pleje og pasning af området. Vi kan heller ikke støtte, at den offentlige adgang til dette unikke område skal forbedres.

En fredning som foreslået af Danmarks Naturfredningsforening vil tillige betyde store krav om erstatninger til lodsejere, ligesom plejen af området fratages lodsejere og helt unødvendig belaster den kommunale økonomi”.

 

 

Afbud fra Jørgen Lundsgaard (Liste B).

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-04-2023

Liste C foreslog, at man dels påpegede, at kommunen ikke kunne støtte fredningen og dels påpegede de anførte uhensigtsmæssigheder i fredningsforslaget.

 

Man stemte om dette.

For stemte: 10 (C, V og O)

Imod stemte: 18 (A, F, Ø og B),

 

Man stemte om indstillingen fra TMU.

 

For stemte: 18 (A, F, Ø og B)

Imod stemte: 10 (V, C, B og O)

 

Liste V, C og O var imod og afgiver følgende mindretalsudtalelse, som de anmoder om, bliver vedlagt kommunens høringssvar:


”Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti kan ikke støtte den skitserede fredning af Vejstrup Ådal.

Der er gennem generationer blandt lodsejere passet på naturen og området i et sådant omfang, at en fredning er overflødig og et uforholdsvis stort indgreb i den private ejendomsret. Lodsejere har i forløbet klart tilkendegivet, at de ikke ønsker en fredning og har tilbudt i samarbejde med kommunen at udarbejde plejeplaner, samt fortsat stå for pleje og pasning af området. Vi kan heller ikke støtte, at den offentlige adgang til dette unikke område skal forbedres.

En fredning som foreslået af Danmarks Naturfredningsforening vil tillige betyde store krav om erstatninger til lodsejere, ligesom plejen af området fratages lodsejere og helt unødvendig belaster den kommunale økonomi”.

 

Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Karen Kruse (V).

Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.