Punkt 6 Igangsættelse og finansiering af en projektforslagsproces i Lundeborg

Beslutningstema

Svendborg Kommune skal på baggrund af en ansøgning fra arbejdsgruppen Lundeborg Varme beslutte, hvorvidt der ønskes igangsat og finansieret en proces for et projektforslag vedrørende varmeforsyningen af Lundeborg baseret på etablering af en ny lokal fjernvarmecentral. Fjernvarmen baseres på en stor luft/vand varmepumpe med en gaskedel til spids- og reservelast.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,

 

A: At imødekomme Lundeborg Varmes ansøgning om igangsætning og finansiering af en proces vedrørende et projektforslag for Lundeborg samt finansiering af støjberegning/støjrapport. Der afsættes en ramme på 100.000 kr. til processen.

 

eller

 

B: At imødekomme Lundeborg Varmes ansøgning om igangsætning og finansiering af en proces vedrørende et projektforslag for Lundeborg men med afvisning af finansiering af støjberegning/støjrapport. Der afsættes en ramme på 50.000 kr. til processen.

 

eller

 

C: At afvise Lundeborg Varmes ansøgning om igangsætning og finansiering af en proces vedrørende et projektforslag for Lundeborg samt afvisning af finansiering af støjberegning/støjrapport.

Sagsfremstilling

Arbejdsgruppen Lundeborg Varme har d. 10. februar 2023 sendt en ansøgning til Svendborg Kommune om igangsættelse og finansiering af en projektforslagsproces for Lundeborg. Ansøgningen kan ses af bilag 1. (Bilag 1. Ansøgning fra Lundeborg Varme). Varmeanalysen for Lundeborg, som Svendborg Kommune fik udarbejdet af rådgivningsfirmaet Rambøll gennem Varmeplan 2030 kan ses af bilag 2 (Bilag 2. Varmeanalyse for Lundeborg).

 

Med de benyttede forudsætninger viser analysen positiv samfundsøkonomi ved fjernvarmeforsyning af Lundeborg baseret på en lokal fjernvarmecentral sammenlignet med individuelle varmepumper. Fjernvarmeproduktionen baseres på en 0,7 MW luft/vand varmepumpe med en 1,2 MW gaskedel til spids- og reservelast placeret i det nordlige Lundeborg ved siden af campingpladsen. Analysen viser et potentiale for en brugerøkonomisk besparelse ved fjernvarmeløsningen på ca. 10 % i forhold til scenariet med individuelle varmepumper. De faktiske bruger-, selskabs- og samfundsøkonomiske omkostninger vil være styret af en række faktorer som eksempelvis udviklingen i anlægspriserne, tilslutningen, renteniveauerne samt fremtidige el- og gaspriser.

 

I ansøgningen er det beskrevet, at arbejdsgruppen ønsker igangsat og finansieret en projektforslagsproces for fjernvarmeforsyning af Lundeborg. Såfremt der er behov for udarbejdelsen af en støjrapport i forbindelse med myndighedsbehandlingen i dette stadie, ansøges også om finansiering til dette.

 

Afklaring af behovet for støjberegning/støjrapport i forbindelse med placeringen af luft/vand varmepumpen vil ske i forbindelse med myndighedsbehandlingen af vvm-screeningen af fjernvarmeprojektet og miljøvurderingen af lokalplanen.

 

Arbejdsgruppen har underskrevne interessetilkendegivelser fra ca. 75 % af Lundeborgs husstande i forsyningsområdet.

 

Der er indgået aftale med lodsejer om køb af jord til placering af fjernvarmecentral, såfremt projektforslag og lokalplan godkendes.

 

Plan- og Lokalsamfundsudvalget har d. 7. februar 2023 igangsat arbejdet med et kommuneplantillæg og arbejdet for en lokalplan for det tekniske anlæg i form af en fjernvarmecentral og et solenergiområde.

 

Arbejdsgruppen har i deres ansøgning beskrevet, at de har planer om at stifte Lundeborg Varme A.M.B.A. i løbet af marts. Arbejdsgruppen har efterfølgende oplyst til Svendborg Kommune, at den stiftende generalforsamling er udskudt til april.  

 

Svendborg Kommune vurderer, at der er hjemmel til at finansiere en proces vedrørende et projektforslag, såfremt den lokale arbejdsgruppe har stiftet et a.m.b.a., jævnfør bilag 3. (Bilag 3. Horten notat om økonomisk bistand). Hvis Svendborg Kommune finansierer en proces vedrørende et projektforslag vil der indgås en aftale med Lundeborg Varme A.M.B.A., som sætter rammerne for finansieringen af projektforslagsprocessen. Herunder også rammerne hvis projektforslaget bliver viderebragt til energiklagenævnet. En projektforslagsproces omfatter udarbejdelsen af et projektforslag med beregning af bruger-, selskabs- og samfundsøkonomi samt emissionsberegninger ud fra en valgt teknisk løsning med en konkret anlægsplacering. Processen omfatter også VVM-screening og tekniske svar i en høringsproces hos de berørte parter og forsyningsselskaber. 

 

Hvis ansøgning om igangsætning og finansiering af projektforslagsprocessen imødekommes ønsker arbejdsgruppen også stillingtagen til kommunegarantistillelse for et fjernvarmeprojekt på op til 30 mio. kr. herunder med adgang til indledende 1,7 mio. kr. til udarbejdelse af udbudsmateriale, gennemførelse af udbudsproces og efterfølgende myndighedsansøgning som miljøgodkendelse og byggetilladelse.

 

Stillingtagen til spørgsmålet om kommunegaranti vil skulle behandles særskilt af Økonomiudvalget, hvor betingelserne for kommunegarantien og niveauet for kommunegarantiprovisionen fastlægges.

 

Administrationen bemærker, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, hvis kommunen igangsætter og finansierer en proces vedrørende et projektforslag, hvis der ikke samtidigt er en positiv forventning om, at kommunen er villig til at stille kommunegaranti for varmeselskabets gennemførelse af en udbudsproces og derefter en kommunegaranti for anlægssummen. Den konkrete stillingtagen til kommunegarantistillelse af et projekt vil dog typisk kræve, at sagen er nærmere belyst gennem f.eks. et udarbejdet projektforslag.

 

Inden endelig godkendelse af et indsendt projektforslag vil kommunen kunne kræve projektforslaget revideret med udgangspunkt i, at fjernvarmeprojektet gennemføres uden kommunen som garantistiller. Fjernvarmeselskabet vil derefter skulle finansiere revisionen af projektforslaget og fremvise hvordan fjernvarmeprojektet kan finansieres uden kommunal garantistillelse. Dette må som udgangspunkt forventes at stoppe fjernvarmeprojektet og forhindre en godkendelse af projektforslaget. Dette kan være en nødbremse, hvis der på baggrund af det fremsendte projektforslag ikke længere er tiltro til projektet eller nye oplysninger og forudsætninger er kommet frem i lyset, der markant øger kommunens risici i projektet.

 

Ved projektforslaget ikke modtager en endelig godkendelse, vil området fortsat kunne søge tilskud til individuelle varmepumper. En indirekte konsekvens af et godkendt projektforslag, som ikke kan realiseres, er nemlig at området ikke kan søge tilskud til individuelle varmepumper frem til projektgodkendelsen eventuelt bortfalder gennem en fastsat tidsfrist i godkendelsen.

 

Svendborg Kommunes aktive involvering i processen vedrørende projektforslaget gennem finansiel støtte til udarbejdelsen af projektforslag og kommunegarantistillelse af udbudsproces vil understøtte målsætningerne i det EU-finansierede COHEAT-projekt. Projektet har til formål at understøtte omstillingen til grøn varmeforsyning og fremme energieffektivisering i landområderne. Her deltager Svendborg Kommune som investeringskommune.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Finansiering af projektforslagsproces med VVM-screening forventes at udgøre op til 50.000 kr. Finansiering af støjrapport forventes at udgøre 30.000-50.000 kr. Omkostningen hertil kan finansieres via det forhøjede bloktilskud ifm. fremrykket varmeplanlægning. Disse midler vil udgøre en omkostning som en del af planlægningsprocessen, der ikke tilbagebetales, såfremt Svendborg Kommune vælger at finansiere denne del af planlægningsprocessen.   

 

Hvis Svendborg Kommune stiller et kommunegaranteret lån for projektets udbudsproces, vil der her være en risiko for et tab på ca. 1,7 mio. kr. såfremt fjernvarmeprojektet ikke kan realiseres. Dette kan eksempelvis være grundet for høje anlægspriser i fjernvarmemarkedet. Stillingtagen til spørgsmålet om kommunegaranti behandles særskilt ved økonomiudvalget, hvor betingelserne for kommunegarantien og niveauet for kommunegarantiprovisionen fastlægges.

 

Ved gennemførsel af fjernvarmeprojektet stilles kommunegaranti for op mod 30 mio. kr. i projektet. 

 

Ved kommunegarantistillelse af fjernvarmeselskabets lån vil selskabet skulle betale en kommunegarantiprovision på markedsvilkår.

 

Ved godkendelse af et projektforslag om fjernvarmeforsyning vil et område ikke have mulighed for at søge tilskud til etablering af individuelle varmepumper via den statslige varmepumpepulje.

CO2-Konsekvensvurdering

Udfasning af gas- og oliefyr til fordel for lokale fjernvarmeanlæg baseret på luft/vand varmepumper med gaskedler til spids- og reservelast forventes at reducere CO2-udledningen væsentligt. Den endelige CO2-konsekvens vil blive belyst i et projektforslag.

Lovgrundlag

Varmeforsyningsloven, LBK nr. 2068 af 16. november 2021

Projektbekendtgørelsen - BEK nr. Nr. 818 af 4. maj 2021

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen.

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 17-04-2023

Model A anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.

 

 

Afbud fra Jørgen Lundsgaard (Liste B).

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-04-2023

Fagudvalgets indstilling anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-04-2023

Godkendt.

 

Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Karen Kruse (V).