Punkt 5 Understøttelse af projektforslagsproces for nye fjernvarmeselskaber

Beslutningstema

På baggrund af Energistyrelsens cirkulæreskrivelse om kommunal varmeplanlægning og projektgodkendelse samt en konkret henvendelse fra arbejdsgruppen ”Lundeborg Varme”, skal der tages politisk stilling til, om Svendborg Kommune skal understøtte nye fjernvarmeselskaber i deres opstartsfase.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,

 

  • A: At Svendborg Kommune vil understøtte projektforslagsprocessen for nye fjernvarmeselskaber, herunder skal:
    • Behandling af ansøgningerne tage udgangspunkt i fire konkrete betingelser vedrørende selskabsdannelse, lokaliseret placering, andel af interessetilkendegivelser og en positiv samfundsøkonomi
    • der fastsættes et loft på kommunens finansieringen af projektforslagsprocessen på 100.000 kr. pr. projekt.
    • Finansiering og igangsætning af en projektforslagsproces sker på baggrund af en vurdering af det konkrete projekt og kommunens aktuelle økonomi.

eller

  • B: At Svendborg Kommune fortsætter tidligere praksis, hvor kommunen som udgangspunkt ikke igangsætter og finansierer projektforslagsprocesser for nye eller eksisterende fjernvarmeselskaber i kommunen.

eller

  • C: Sagen oversendes til budgetforhandlingerne.

Sagsfremstilling

I Energistyrelsens cirkulæreskrivelse om kommunal varmeplanlægning og projektgodkendelse, er det beskrevet, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at der inden udgangen af 2023 i udgangspunktet bliver udarbejdet og truffet afgørelse om godkendelse af de konkrete projektforslag, der skal udmønte kommunens samlede varmeplan.

 

Det skal skabe grundlaget for, at fjernvarmen i projektforslagene udrulles inden udgangen af 2028, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Energistyrelsens cirkulæreskrivelse). Administrationen bestræber sig på at godkende projektforslag fra eksisterende fjernvarmeselskabers udvidelsesplaner i løbet af 2023. Derudover reviderer kommunen løbende Varmeplan 2030, så den stemmer overens med formålet i cirkulæreskrivelsen og de forventede udvidelsesplaner fra fjernvarmeselskaberne.

 

I Svendborg Kommune er der i dag mange gasforsynede landsbyer og områder, hvor der ikke eksisterer et fjernvarmeselskab og ej heller et i nærområdet. Da Svendborg Kommune ikke råder over et kommunalt fjernvarmeselskab, skal disse lokalområder, hvis de ønsker fjernvarmeforsyning i deres område, som udgangspunkt opstarte deres eget fjernvarmeselskab eller indgå et samarbejde med et eksisterende fjernvarmeselskab. Denne proces er derfor afhængig af de tilgængelige lokale kræfter og kompetencer. Administrationen vurderer, at dette kan være relevant i op mod ni projektområder. Administrationen har dog i øjeblikket kun kendskab til aktive arbejdsgrupper i 2 projektområder.

 

En oversigt over de ni projektområder kan ses af bilag 2 (Bilag 2. Oversigt over potentielle fjernvarmeprojektområder).

 

Det er i Varmeplan 2030 beskrevet, at Svendborg Kommune vil understøtte lokale arbejdsgrupper med vejledning, sparring, udveksling af lokale varmedata og varmeanalyser samt bidrage til planprocessen ved placering af nye fjernvarmecentraler.

 

Administrationen ønsker en politisk stillingtagen til hvordan og i hvilken grad, at Svendborg Kommune skal understøtte disse lokale arbejdsgrupper, der ønsker at opstarte egne fjernvarmeprojekter i deres områder. Dette er med henblik på, at der sker en retfærdig og ligelig fordeling af hjælpen, på tværs af kommunens mange gasforsynede områder og landsbyer samt med god styring af kommunens økonomi. Der er allerede den 10. februar 2023 modtaget en konkret henvendelse vedrørende igangsættelse og finansiering af en proces vedrørende et projektforslag fra den lokale arbejdsgruppe ”Lundeborg Varme”. Henvendelsen behandles i et særskilt dagsordenspunkt på dette møde i Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 17. april 2023. 

 

En gennemgang af processen for opstart af nye fjernvarmeselskaber kan ses af bilag 3 (Bilag 3. Oversigt over centrale processer ved opstart af nye fjernvarmeselskaber).

 

Administrationen vurderer, at det er vanskeligt for de lokale arbejdsgrupper at finansiere omkostningen til processen med udarbejdelse af projektforslaget på det tidlige stadie i processen. Administrationen ønsker derfor en afklaring af i hvilken grad, lokale arbejdsgrupper skal støttes i processen vedrørende projektforslaget. Ligeledes ønskes afklaring af under hvilke betingelser Svendborg Kommune vil behandle ansøgninger om igangsætning og finansiering af en projektforslagsproces i samarbejde med de lokale arbejdsgrupper.

 

Hvis man politisk ønsker at understøtte processen med udarbejdelse af projektforslag for nye fjernvarmeselskaber, anbefaler administrationen, at der som udgangspunkt lægges følgende betingelser til grund for behandling af en ansøgning fra en lokal arbejdsgruppe:

 

-          Lokalt a.m.b.a. under stiftelse.

-          Lokaliseret mulig placering til fjernvarmecentral med lodsejer(e) accept.

-          Interessetilkendegivelser fra minimum 65 % af det planlagte forsyningsområde.

-          Dybdegående varmeanalyse, som viser positiv samfundsøkonomi ved projektet. Analysen skal være aktuel og retvisende samt være baseret på gældende samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.

 

Administrationen foretager vurderingen af overholdelsen af betingelserne inden ansøgningen forelægges politisk.

 

Af hensyn til kommunens økonomi anbefales også, at der fastsættes et loft på kommunens finansiering af projektforslagsprocessen, således denne maksimalt udgør 100.000 kr. pr. projekt. Er der behov for yderligere finansiering må den lokale arbejdsgruppe/nye fjernvarmeselskab som udgangspunkt selv finde den yderligere nødvendige finansiering. Kommunalbestyrelsen vil vurdere finansieringen og igangsættelsen af projektforslagsprocessen ud fra det konkrete ansøgte projekt og kommunens aktuelle økonomi.

 

Svendborg Kommune vurderer, at der er hjemmel til at finansiere en projektforslagsproces, såfremt den lokale arbejdsgruppe har stiftet et a.m.b.a., jævnfør bilag 4. (Bilag 4. Horten notat om økonomisk bistand).

 

Såfremt Svendborg Kommune finansierer en projektforslagsproces vil der blive indgået en aftale med det nystiftede fjernvarmeselskab, som sætter rammerne for finansieringen af projektforslagsprocessen. Herunder også rammerne, hvis et projektforslag bliver viderebragt til energiklagenævnet.

 

Administrationen bemærker, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, hvis kommunen igangsætter og finansierer elementer i en proces vedrørende et projektforslag, hvis der ikke samtidigt er en positiv forventning om, at kommunen er villig til at stille kommunegaranti for gennemførelsen af en udbudsproces og senere kommunegaranti for anlægssummen. Den konkrete stillingtagen til kommunegarantistillelse af et projekt vil dog typisk kræve, at sagen er nærmere belyst gennem f.eks. et udarbejdet projektforslag.

 

Den indirekte konsekvens af et godkendt projektforslag, som ikke kan realiseres, er at området ikke kan søge tilskud til individuelle varmepumper frem til projektgodkendelsen eventuelt bortfalder gennem en fastsat tidsfrist i godkendelsen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Hvis Svendborg Kommune skal finansiere projektforslagsprocessen for alle ni potentielle projektområder, må dette forventes at have en omkostning op til 900.000 kr. med udgangspunkt i det fastsatte finansieringsloft. Omkostningerne til dette arbejde forventes ikke at kunne holdes inden for nuværende driftsbudgetter. Der vil være behov for at der allokeres tilgængelige midler til finansiering af projektforslagene i forbindelse med de enkelte ansøgninger. 

 

Som udgangspunkt kan det forventes, at hver proces med udarbejdelse af udbudsmateriale og afholdelse af licitation kan forventes at koste ca. 1,7-3 mio. kr. afhængigt af kompleksiteten i det enkelte projekt. Med 9 potentielle projektområder kan dette løbe op i 15,3-27 mio. kr., hvis der stilles kommunegaranti for alle 9 udbudsprocesser. Svendborg Kommune har en risiko for tab tilknyttet de kommunegaranterede lån til udbudsprocesserne, hvis de enkelte projekter ikke kan realiseres på baggrund af udbuddet. Administrationen kan foreløbigt ikke pege på alternative måder, hvorpå det nye fjernvarmeselskab kan finansiere denne udbudsproces, hvis dette ikke skal finansieres direkte af de nye potentielle fjernvarmeforbrugere eller via anden ekstern finansiering.

 

Projekterne varierer i størrelse og svinger i estimerede anlægssummer på mellem 26 mio. kr. og 180 mio. kr. per projekt. Gennemføres alle projekterne, hvor det forventes, at Svendborg Kommune er garantistiller, vil der skulle stilles garanti for op mod 900 mio. kr. i nye lokale fjernvarmeprojekter. I de beskrevne anlægssummer indgår beløbene til udbudsprocesserne. De estimerede anlægssummer er meget påvirkelige af aktuelle anlægspriser i fjernvarmemarkedet.

 

Ved kommunegarantistillelse af fjernvarmeselskabets lån vil selskabet skulle betale en kommunegarantiprovision på markedsvilkår.

 

Ved godkendelse af et projektforslag om fjernvarmeforsyning vil et område ikke have mulighed for at søge tilskud til etablering af individuelle varmepumper via den statslige varmepumpepulje.

CO2-Konsekvensvurdering

Udfasning af gas- og oliefyr til fordel for lokale fjernvarmeanlæg baseret på luft/vand varmepumper med el- og gaskedler til spids- og reservelast forventes at reducere CO2-udledningen væsentligt.

Lovgrundlag

Varmeforsyningsloven, LBK nr. 2068 af 16. november 2021

Projektbekendtgørelsen - BEK nr. Nr. 818 af 4. maj 2021

Cirkulæreskrivelse om kommunal varmeplanlægning og projektgodkendelse

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 17-04-2023

Model A anbefales overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse, og sagen oversendes til budgetforhandlingerne med henblik på anvisning af finansiering.

 

Afbud fra Jørgen Lundsgaard (Liste B).
 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-04-2023

Fagudvalgets indstilling anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 25-04-2023

Godkendt.

 

Afbud fra Per Nykjær Jensen (V). Som suppleant deltog Karen Kruse (V).