Punkt 10 Godkendelse af nyt fællesregulativ for de private almene vandforsyninger

Beslutningstema

Alle almene vandforsyninger skal, jævnfør Vandforsyningsloven § 55, udarbejde et regulativ. Regulativet sætter reglerne for samspillet mellem de almene vandforsyninger og forbrugerne. Svendborg Vandråd har udarbejdet et nyt fællesregulativ for de 14 private almene vandforsyninger i Svendborg Kommune. Fællesregulativet skal godkendes af Kommunalbestyrelsen.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,

 

  • At Svendborg Vandråds nye fællesregulativ for de private almene vandforsyninger godkendes.

Sagsfremstilling

Der er i Svendborg Kommune 14 private almene vandforsyninger. Jævnfør Vandforsyningsloven § 55, skal almene vandforsyninger udarbejde et regulativ, som skal godkendes af Kommunalbestyrelsen. Regulativet beskriver forholdene mellem vandforsyningen og dens forbrugere. Derudover angiver den de serviceydelser, som vandforsyningen kan opkræve et gebyr for. Priserne fremgår af den enkelte almene vandforsynings takstblad.

 

Vandrådet i Svendborg Kommune har den 31. august 2022 fremsendt et endeligt udkast til et nyt fællesregulativ for de private almene vandforsyninger i kommunen, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Nyt fællesregulativ for de private vandforsyninger). Regulativet erstatter det eksisterende fællesregulativ fra 2009, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Gældende fællesregulativ for de private vandforsyninger). Det nye fællesregulativ tager udgangspunkt i det eksisterende fællesregulativ, Normalregulativet udarbejdet af Naturstyrelsen i 2014 samt branchevejledningens regulativ udarbejdet af Danske Vandværker og DANVA, som er opdateret i 2022. Administrationen har bistået de private almene vandforsyninger med legalitetskontrol og generel lovopdatering.

 

Det nye fællesregulativ indeholder især ændringer og tilføjelser, der er med til at give en bedre forståelse for bestemmelserne. I forhold til forbrugerne er de vigtigste ændringer, at vandforsyningen nu kan bestemme, hvor vandmåleren skal sidde, og det er præciseret at skader i forbindelse med målerskifte, skal afholdes af installationsejer. I bilag 3 (Bilag 3. Gennemgang af ændringerne) er ændringerne sammenholdt med Normregulativet samt branchevejlednings regulativ.

 

Der er enkelte af de private almene vandforsyninger i kommunen, som forsyner ejendomme i Nyborg eller Fåborg-Midtfyns kommuner. I medfør af Vandforsyningslovens § 53 og 55, har kommunerne truffet afgørelse om, at kompetencen til takst- og regulativgodkendelse ligger i den kommune, som vandværket er placeret i. Begge kommuner får derfor tilsendt det godkendte regulativ til orientering.

 

Vandværkernes forbrugere skal varsles mindst tre måneder før regulativet træder i kraft. Regulativet godkendes således med ikrafttræden efter tre måneders varsel til forbrugerne.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er ingen budgetmæssige konsekvenser for Svendborg Kommune.

CO2-Konsekvensvurdering

Det vurderes ikke at have konsekvenser for CO2-udledningen.

Lovgrundlag

Vandforsyningsloven § 55

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 08-12-2022

Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.

 

Afbud: René Haahr (V), Stedfortræder: Mette Kristensen (V).

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 13-12-2022

Indstilles.

Birger Jensen (V) var fraværende.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 20-12-2022

Godkendt.

 

Der var afbud fra Torben Frost (A), Karl Magnus Bidstrup (A), Stina S. Thomsen (Ø), Birger Jensen (V) og Anders Johansen (C).

Som suppleanter deltog henholdsvis Claus Krossteig (A), Astrid Ejlersen (A), Johan W. Kristensen (Ø), Jesper Larsen (V) og Michael Bisbo (C).