Punkt 9 Afbureaukratisering og regelforenkling

Beslutningstema

Beslutning om valg af model for afbureaukratisering og regelforenkling i Svendborg Kommune.

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget:

  • At model 2 vælges.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen anmodede den 25. januar 2022 direktionen om at der udarbejdes forslag til en proces, der skal reducere omfanget af lokalt initierede dokumentationskrav, regelsæt mv., der ikke skaber værdi for kerneopgaven.

 

I vedlagte kommissorium præsenteres 3 modeller til håndtering af afbureaukratiserings- og regelforenklingsprocessen i Svendborg Kommune. Modellerne præsenterer forskellige ambitionsniveauer og ressourceforbrug:

 

Model 1: Intranetmodellen

Model 2: Dialogmodellen

Model 3: Den samskabte styringsmodel

 

Det anbefales, at regelforenklingsprocessen koordineres med organisationens arbejde med psykologisk tryghed. Det anbefales endvidere, at processen forankres i HMU.

 

Direktionen anbefaler model 2 ud fra en afvejning mellem ressourceforbrug og effekt. Det skal bemærkes, at modellen allerede er i proces på ældreområdet. 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ressourceforbruget afhænger af valg af model og niveauet for skalering.

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022

Udvalget indstiller model 2, idet denne suppleres med model 1.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022

Godkendt.

Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).