Punkt 29 Beslutning om FynBus’ forslag til Trafikplan 2022-2025.

Beslutningstema

Bestyrelsen i FynBus har i marts 2022 udarbejdet forslag til Trafikplan 2022-25 og sendt forslaget i høring hos FynBus’ ejerkreds.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

 

  • At godkende den af FynBus fremlagte Trafikplan 2022-2025 uden bemærkninger.

Sagsfremstilling

Ifølge lov om Trafikselskaber skal FynBus hvert fjerde år lave en trafikplan, der beskriver serviceniveau og prioriteringer i den kollektive trafik på Fyn og Langeland. I Trafikplan 2022-25 redegøres for de områder, hvor FynBus i de næste fire år vil spille en ny rolle og forstærke sin indsats som regionalt trafikselskab i det fynske område.

 

Efter høring i region, kommuner og foreninger tager bestyrelsen i FynBus stilling til, hvorvidt høringssvar giver anledning til evt. ændringer i forslag til Trafikplan 2022-25 med forventet endelig godkendelse i juni 2022.

 

Bestyrelsen i FynBus har den 27. januar 2022 vedtaget forslag til Trafikplan 2022-25 og har sendt forslaget i høring blandt ejerne, foreninger og borgere med interesse for den kollektive trafik. FynBus deltog sammen med administrationen i temadrøftelse med Teknik- og Miljøudvalget den 7. april 2022.

 

Trafikplanforslaget er udarbejdet igennem en omfattende proces og på baggrund af temamøder og input fra eksterne samarbejdspartnere og interessenter, samt administrative møder afholdt med alle kommuner og Region Syddanmark.

 

Trafikplanen har en strategisk og rammesættende karakter og er retningsgivende for de næste 4 års arbejde med den kollektive busbetjening og Flextrafik på Fyn.


I Trafikplanen er der redegjort for, hvordan FynBus vil rette fokus mod udvalgte og vigtige områder, der kan styrke den fynske mobilitet og bidrage til den grønne omstilling og CO2-reduktion.

 

I årene 2022-25 sætter FynBus fokus på følgende:

• FynBus og kollektiv trafik er klar til nye samfundsopgaver

• Kollektiv trafik skal hænge (endnu) bedre sammen på Fyn

• Kollektiv trafik skal bidrage til grøn omstilling

• Kollektiv trafik skal være attraktiv for nye kunder

• Ny mobilitet på Fyn – fokus på den sammenhængende rejse

• Det regionale busnet skal gentænkes

• Bustrafik i Odense, og de andre byer kan vokse

• Kollektiv trafik i landområder skal løses på nye måder

 

I trafikplanforslaget redegøres for, hvordan FynBus ønsker at samarbejde med region, kommuner, DSB/Arriva, de øvrige trafikselskaber i Danmark og andre aktører på trafikområdet om at igangsætte nødvendige handlinger for at fremme en styrket og sammenhængende mobilitet på Fyn.

 

Der peges i Trafikplanen på følgende handlinger:

• Udvikling, forenkling og effektivisering af det regionale busnet

• Grønne udbud af buskørsel og flextrafik

• Vinde bilistkunder til kollektiv trafik

• Tilgængelighed – overvinde fysiske og psykiske udfordringer

• Udvidet samarbejde om stoppesteder og knudepunkter

• Forsøg med samkørsel som del af kollektiv trafik

• Styrke samspillet mellem bussen og cyklen

• Et tidssvarende udbud af billetprodukter og de rette salgskanaler

• Tættere på kunden for at finde de rigtige løsninger

 

FynBus fremlægger sit forslag til Trafikplan 2022-25 i høring for at give lejlighed til for ejerne af trafikselskabet og borgerne i de fynske kommuner til at ytre sig om den fremlagte trafikplan.

 

På et temamøde for Teknik- og Miljøudvalget den 7.april, gav FynBus en kort gennemgang af Trafikplan 2022-25. Administrationen har efterfølgende haft sendt planen i høring ved lokalråd, ældreråd og handicapråd, som ikke havde nogen bemærkninger til trafikplanen 2022-25.

 

Sagen fremsættes som en tillægsdagsorden på grund af dens hastende karakter, idet planen skal behandles endeligt af bestyrelsen i FynBus den 24. juni.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Trafikplan 2022-25 er en strategisk og rammesættende plan, der ikke direkte har økonomiske konsekvenser for kommunens økonomi.

CO2-Konsekvensvurdering

En realisering af trafikplanens initiativer for grøn omstilling af den kollektive trafik (bæredygtige drivmidler i busser og flextrafik-køretøjer) og initiativer der forsøger at erstatte dele af privatbilkørselen på Fyn med kollektiv befordring vil medføre en positiv indvirkning på CO2-udledningen. 

Det er ikke for nuværende muligt at angive den årlige CO2-reduktion i tons med helårsvirkning, men der vil i forbindelse med gennemførelse af den grønne omstilling blive udarbejdet beregninger, som vil blive gengivet i FynBus grønne regnskab.

Lovgrundlag

Lov nr. 582. Lov om trafikselskaber, § 9 

Sagen afgøres i

Teknik- og Miljøudvalget

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022

Indstillingen godkendt.