Punkt 21 Status på fælles udbud af buskørsel med grøn omstilling

Beslutningstema

Orientering vedrørende status på fælles udbud af buskørsel med grøn omstilling.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

  • At orienteringen om status på fælles udbud af buskørsel med grøn omstilling tages til efterretning.

Sagsfremstilling

 Alle kommuner på Fyn og Langeland har i 2021 indgået klimasamarbejdsaftaler med Transportministeriet.

 

Klimasamarbejdsaftalerne beror på kommunernes egne målsætninger for omstilling til grøn kollektiv transport og forudsætter, at omstillingen kan ske inden for det økonomiske råderum samt ikke går ud over serviceniveauet i den kollektive trafik.
 

Beslutningen indebar blandt andet, at:

 

  • Kontraktstarten vil være august 2024.
  • Der udbydes 8-årige kontrakter med mulighed for forlængelse i 2 x 2 år. Der udbydes en pakke 1 som et funktionsudbud med el som drivmiddel, der omfatter Svendborg Kommune og Middelfart Kommune. Herudover udbydes der en pakke 2 som et funktionsudbud med mest miljø- og klimaeffekt for pengene. Dette indebærer at en tilbudsgiver selv vælger hvilket drivmiddel, der skal anvendes, under forudsætning af at drivmidlet er minimum CO2-neutralt. Drivmiddel vil kunne være el, biogas eller biodiesel.

 

Pakke 2 omfatter følgende kommuner:

 

  • Kerteminde Kommune
  • Langelands Kommune
  • Assens Kommune
  • Nordfyns Kommune

 

 

I den seneste tid er debatten omkring brug af biodiesel som drivmiddel skærpet og der er fra flere sider forslag om begrænsning og/eller forbud mod brug af biodiesel til kørsel. Dertil kommer at prisen for biodiesel er steget en del.

Stigningerne i brændstofindekset, særligt de sidste 1½ år, afspejler de kraftigt stigende brændstofpriser på diesel og HVO (hydrogenereret vegetabilsk olie).

 

Udvikling i omkostningsindeks for diesel, el og HVO:

 

Følgende faktorer skaber tvivl om hvorvidt, man bør gennemføre et udbud med mulighed for brug af biodiesel om drivmiddel:

 

  • Udviklingen i prisen på biodiesel og usikkerhed om hvorvidt den tendens vil fortsætte.
  • Debatten om hvorvidt biodiesel skal bruges som drivmiddel.
  • Statens prioritering af tilskud til CO2 neutrale busser i den oprettede pulje på 250 mio. kr., der skal styrke den grønne kollektive trafik.

 

Det vil være udbudsretligt nødvendigt, at kontrakten har taget stilling til alternativer til biodiesel, hvis det bliver svært og/eller meget dyrt at anvende biodiesel i kontraktperioden, der som minimum løber indtil august 2032.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Kendes ikke før udbuddet er offentligt i 2023.

CO2-Konsekvensvurdering

Med afsæt i antallet af køreplan-km for 2019 udleder buskørslen i Svendborg Kommune 906 tons CO², 4,5 ton NOx og 37 kg partikler, jævnfør bilag 1. (Bilag 1. Rammen for fælles udbud af buskørsel med grøn omstilling.)

Lovgrundlag

Klimasamarbejdsaftale med Transportministeriet.

Sagen afgøres i

Teknik- og Miljøudvalget.

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022

Orienteringens tages til efterretning.