Punkt 19 Affaldssortering i de offentlige byrum

Beslutningstema

Beslutning om principper for affaldssortering i de offentlige byrum og frigivelse af anlægsbevilling.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalgets godkendelse,

 

  • At de overordnede principper for affaldssorteringen fastlægges som de fremgår af sagsfremstillingen

 

  • At anlægsbevillingen på 1,2 mio. frigives

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget afholdt den 7. april 2022 et temamøde om affaldssortering i de offentlige byrum. Udvalget blev samtidig orienteret om resultatet af den årlige undersøgelse af henkastet affald, der gennemføres af ”Hold Danmark Rent” (HDR).

 

Administrationen har på grundlag af temamødet udarbejdet følgende overordnede principper for gennemførelse af affaldssortering i de offentlige byrum:

 

  • Affaldssorteringen gennemføres med henblik på genanvendelse og fortrinsvis på steder med meget affald.

 

  • Der sorteres indledningsvis i 2 fraktioner, glas (flasker)/metal (dåser) og restaffald.

 

  • Løsningerne vil tage udgangspunkt i enkelte områder og deres anvendelse.

 

  • De eksisterende affaldsstativer søges som udgangspunkt genbrugt og suppleret med nye. Stativerne afmærkes med piktogrammer for fraktionerne.

 

  • Der anvendes pantbakker og askebægre i nye affaldsstativer. Pantbakker eftermonteres, hvor det er muligt.

 

  • Der kan anvendes store affaldsspande med komprimering svarende til forsøgsopstillingen i Gerritsgade på steder med store affaldsmængder. Affaldsspandene indpasses i områdernes funktion og arkitektur.

 

  • Der kan anvendes et mindre antal reklamefinansierede affaldsstativer.

 

  • Der afprøves sensorer til måling af affaldsstativernes fyldningsgrad, så tømningen kan effektiviseres.

 

  • Unødvendige stativer fjernes.

 

  • Indsatsen mod henkastede cigaretskod styrkes særligt på steder, hvor HDR’s undersøgelse viser, at der er mange skod.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der er i budgettet for 2022 afsat 1,2 mio. kr. til gennemførelse af projektet med en afledt driftsudgift på 100.000 kr. årligt.

 

Den afledte driftsbevilling rækker ikke til affaldssortering alle steder og der vil derfor kun etableres ny affaldssortering indenfor driftsrammerne.

 

Udbredelsen kan dog øges, hvis tømningen effektiviseres og mindre anvendte affaldsstativer fjernes.

CO2-Konsekvensvurdering

Det er ikke muligt at beregne, hvilken konsekvens affaldssortering i de offentlige byrum har på CO2 udslippet.

Lovgrundlag

Der er i øjeblikket ikke lovkrav om affaldssortering i offentlige byrum og grønne områder.

 

I Miljøministeriets ”Handlingsplan for cirkulær økonomi, National plan for forebyggelse og håndtering af affald, 2020-2032” fremgår det, at affaldssortering i det offentlige rum skal fremmes, især de steder hvor der er flest mennesker og mest affald.

Sagen afgøres i

Teknik- og Miljøudvalget

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022

Indstillingen godkendes.