Punkt 15 Status for vandplanindsatsen 2022

Beslutningstema

Svendborg Kommune er ansvarlig for at udføre en række konkrete projekter og indsatser for at leve op til de statslige vandområdeplaner. Der orienteres om status for Svendborg Kommunes arbejde med indsatserne.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

 

  • at orienteringen om status for vandplanindsatsen 2022 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Baggrund

De statslige vandområdeplaner danner rammerne for arbejdet med at forbedre det danske vandmiljø i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv. Hvert sjette år revideres de statslige vandområdeplaner. Vandområdeplanerne består blandt andet af et indsatsprogram der beskriver konkrete indsatser der skal forbedre den økologiske tilstand i grundvand, vandløb, søer, og i de kystnære havområder indenfor planperioden. Der er tale om indsatser indenfor vandløbsrestaurering, etablering af vådområder og minivådområder, samt forbedret spildevandsrensning i det åbne land og regnbetingede overløb. Kommunerne er ansvarlige for en stor del af realiseringen af de konkrete indsatser i indsatsprogrammet.

 

Vandløbsindsatsen
Vandløbsindsatserne skal sikre at vandløbene opnår god økologisk tilstand. Vandløbsindsatserne består i at rørlagte vandløb genåbnes eller at spærringer fjernes ved overkørsler, højvandsklapper eller ved stemmeværkerne ved vandmøller.

 

Den første vandplan indeholdt indsatser i 12 vandløb i Svendborg Kommune. Tilbage fra første planperiode udestår der ét projekt projektet ved Gundestrup Mølle i Hundstrup Å. På Teknik- og Miljø udvalgets møde den 3. februar 2022 besluttet udvalget at frasige sig Fiskeristyrelsens tilsagn om støtte til realisering af projektet, da projektet ikke kan afsluttes inden fristens udløb. På initiativ af Fiskeristyrelsen har administrationen efterfølgende været i dialog om forlængelse af tidsfristen og forhøjelse af tilsagnsbeløbet. Fiskeristyrelsen har åbnet op for at forlænge tidsfristen, men de forventer ikke at kunne øge tilskuddets størrelse, så det svarer til de prisstigninger, der opleves på anlægsarbejde. Hvis Fiskeristyrelsen mod forventning giver tilsagn om en tillægsbevilling, vil sagen blive forelagt udvalget igen. Alternativt genansøges om midler til realisering af projektet i efteråret 2022.

 

I anden planperiode indeholder indsatsprogrammet et krav om, at der gennemføres projekter i 14 vandløb. I foråret 2022 har administrationen ansøgt Fiskeristyrelsen om støtte til realisering af indsatsprogrammets sidste tre projekter, med henblik på at anlægge dem i 2022/2023. Det drejer sig om projekter i Hørup Å, et projekt i Stokkebækken og et projekt i Tange Å.

 

Status på de enkelte vandløbsindsatser for første og anden vandplanperiode fremgår af Bilag 1, jævnfør bilag 1 (Bilag 1: Status på Svendborg Kommunes vandplanindsats, maj 2022).

 

 

Vådområdeindsatsen

Ifølge vandplanerne skal landets kommuner etablere kvælstof- og fosforvådområder med henblik på at reducere udledningen af næringsstoffer til søer og kystvande. Sammen med fire nabokommuner skal Svendborg Kommune sikre at indsatskravet for Det Sydfynske Øhav er opfyldt.

 

Fra den første vandplanperiode har administrationen udført forundersøgelser af fire områder. Heraf er to projekter under realisering, Hørup Å og Bøllemosen. To øvrige projekter er opgivet af tekniske årsager og manglende interesse fra lodsejerne.

 

I forhold til indsatser i anden vandplanperiode er der lavet forundersøgelser af tre projekter. Ét projekt er opgivet på grund af manglende omkostningseffektivitet. Administrationen forventer at søge staten om midler i 2023/24 til realisering af de to øvrige projekter.

 

Status på de enkelte vådområdeindsatser for første og anden vandplanperiode fremgår af Bilag 1, jævnfør bilag 1 (Bilag 1: Status på Svendborg Kommunes vandplanindsats, maj 2022).

 

For at opfylde indsatskravet for Det Sydfynske Øhav skal der etableres yderligere projekter på tværs af de fem kommuner. Administrationen har derfor screenet hele kommunen med henblik på at finde nye egnede arealer. Der er dog ikke fundet nye arealer, som kan opfylde de statslige krav i forhold reduktionsmuligheder og omkostningseffektivitet.

 

Minivådområder

Ved at etablere minivådområder reduceres kvælstofudledningen til vandmiljøet. Kommunen er ikke ansvarlig for de konkrete projekter, men er myndighed inden for den gældende lovgivning. Administrationen har behandlet flere projekter der er fremsendt af lokale oplandskonsulenter, med henblik på at vurdere om projekterne kan gennemføres. Derudover har administrationen modtaget seks konkrete ansøgninger til projekter. Af disse er én ansøgning trukket tilbage, tre tilladelser er givet og administrationen behandler i øjeblikket to ansøgninger.

 

Lavbundsprojekter

Svendborg Kommune har på nuværende tidspunkt ikke gennemført lavbundsprojekter, da Svendborg kommune ikke har arealer der er egnet.

 

I 2021 gennemførte administrationen, med midler fra Landbrugsstyrelsen, en forundersøgelse for et cirka 20 hektar stort lavbundsprojekt ved Klingstrup. Forundersøgelsen viste at projektet ikke ville reducere CO2 udledningen tilstrækkeligt til at kunne gennemføres som et lavbundsprojekt. I stedet kunne projektet gennemføres som et vådområdeprojekt. Lodsejeren er positiv overfor et projekt, men ønsker på nuværende tidspunkt ikke at indgå en aftale om gennemførelse. Lodsejeren afventer om der kommer økonomisk mere attraktive ordninger og i særdeleshed udsigten til, at der kan komme nye krav til landbruget på ejendomsniveau som følge af nye krav fra EU.

 

Spildevandsindsatsen

Ifølge statens første områdevandplan skal Svendborg Kommune sikre en bedre rensningen af spildevand hos enkeltliggende ejendomme i det åbne land, og rensning i forbindelse med udvalgte regnbetingede overløb fra fælleskloakerede områder.

 

I den første vandområdeplan er der udpeget fem områder i det åbne land, hvor der skal ske en indsats på i alt 1.560 ejendomme. Svendborg Kommune har sendt et påbud ud til de 1.560 ejendomme, hvorefter 1.407 af ejendommene har forbedret deres spildevandsrensning. 153 ejendomme har endnu ikke gennemført en indsats. Af de 153 ejendomme har 117 fået påbud, men endnu ikke udført arbejdet. 63 af disse ejendomme har dog frist til maj 2023. 36 ejendomme sagsbehandles fortsat.

 

I den første vandområdeplan er der udpeget 24 regnbetingede overløb hvor der skal laves en indsats. For 23 af disse overløb er der enten gennemført en indsats så de opfylder vandplanens krav. Ét overløb mangler den afsluttende myndighedsbehandling for at opfylde vanplanens krav.

 

I den anden vandområdeplan er der stillet krav om én indsats på regnbetingede overløb, mens der ikke er nye krav om indsatser i forhold til ejendomme i det åbne land.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Staten dækker som udgangspunkt alle udgifter til kommunale vandløbs- og vådområdeindsatser. Erfaringen viser dog, at der ofte kommer ekstra udgifter i forbindelse med projekterne, som kommunen selv må dække. Der er her tale om allerede afholdte udgifter til projekter der ikke kan gennemføres som planlagt som følge af tekniske spørgsmål, kulturmiljøer, lodsejermodstand eller lignende.

 

Egenbetalingen til projekterne varierer, men kan i nogle år være op til 200.000 kroner. Der er primært tale om udgifter til kommunens egne medarbejdere og eksterne rådgivere.

 

Kommunen har ingen udgifter til rensning af spildevand, da denne finansieres af lodsejerne eller af Vand og Affald.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen.

Lovgrundlag

Bekendtgørelse af lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder

Bekendtgørelse af lov om vandløb

Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v.

Miljøbeskyttelsesloven

Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4

Sagen afgøres i

Teknik- og Miljøudvalget

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 16-06-2022

Punktet blev udsat.

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 18-08-2022

Punktet blev udsat.

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 08-09-2022

Orienteringen tages til efterretning.

 

Afbud: Jørgen Lundsgaard (B). Stedfortræder: Rasmus Feldingbjerg Drabe (F).