Punkt 4 Erhvervslejekontrakter ved udlejning af kommunale bygninger

Beslutningstema

Orientering om at udlejning af kommunale bygninger/lokaler til erhverv fremadrettet vil ske på almindelige opsigelsesvilkår

Indstilling

Direktion indstiller til Erhvervs- og Turismeudvalget, Teknik- og Miljøudvalget og til Økonomiudvalget at tage orienteringen om de følgende forhold til efterretning:

 

  • At udlejning af overskudskapacitet af lokaler/bygning vil ske på almindelige opsigelsesvilkår
  • At nuværende tidsbegrænsende erhvervslejeforhold overgår til almindelig løbende lejeforhold

Sagsfremstilling

Kommuner har efter kommunalfuldmagten mulighed for at udleje bygningsmæssig overskudskapacitet. Det vil sige, at hele eller dele af kommunale bygninger kan lejes ud til f.eks. erhvervsvirksomheder, såfremt hele eller dele af den kommunale bygning ikke anvendes af kommunen selv. Det er dog ikke en kommunal opgave at drive decideret udlejningsvirksomhed.

 

Svendborg Kommune udlejer i dag lokaler og bygninger til bl.a. erhvervsformål på forskelligartede vilkår. Nogle erhvervslejere har almindelige løbende lejekontrakter, mens andre erhvervslejere har tidsbegrænsede lejekontrakter, som har et på forhånd fastsat tidspunkt for automatisk ophør.

 

Til gruppen af erhvervslejere henregnes alle lejeforhold af bygninger, som ikke udlejes til beboelse. Sådanne lejemål er omfattet af Erhvervslejeloven. Lovens udgangspunkt er, at lejemål er løbende. Men loven kan i vid udstrækning fraviges ved aftale.

 

Der kan anvendes tidsbegrænsede erhvervslejekontrakter, og disse kan forlænges, dog maksimalt 2 gange. Tidsbegrænsningen skal velbegrundet, ellers kan tidsbegrænsningen tilsidesættes. Der henvises i øvrigt til det interne notat om tidsbegrænsede erhvervslejekontrakter (bilag 1 Notat om tidsbegrænsede erhvervslejekontrakter).

 

Tidsbegrænsede lejekontrakter har den fordel, at udlejer på forhånd ved, hvornår udlejer igen frit kan disponere over lejemålsbygningen.

 

Til sammenligning kan lejer i løbende lejeforhold frit opsige lejekontrakten, mens udlejer skal kunne gøre brug af de i erhvervslejelovens fastsatte opsigelsesbegrundelser, som f.eks. er opsigelse til eget brug eller på grund af totalrenovering eller nedrivning af lejemålsbygningen. Udlejer kan således ved løbende lejeforhold ikke frit opsige lejemål. Der kræves en begrundelse.

 

Tidsbegrænsede lejekontrakter har dog til gengæld de ulemper, at lejeforholdet maksimalt kan forlænges 2 gange, hvorefter det enten skal ophøre eller overgå til at være løbende, og at lejer stilles ringere end lovens udgangspunkt, som er løbende lejeforhold. En erhvervslejer formodes at have større vanskeligheder ved at optage lån og få kredit ved et have et tidsbegrænsede lejemål.

 

Ud fra et kommunalt perspektiv vil løbende erhvervslejekontrakter i øvrigt også lette og effektivisere det administrative arbejde, forebygge fejl og forglemmelser samt sikre en mere ensartet behandling af kommunens erhvervslejere.

 

Det bemærkes, at der allerede i dag anvendes løbende lejekontrakter i nogle af kommunens erhvervslejeforhold, hvorfor den foreslåede praksisændring kan sikre en mere lige behandling af kommunens erhvervslejere.

 

Det bemærkes i øvrigt, at løbende erhvervslejeforhold ikke forhindrer salg af kommunale bygninger, som er helt eller delvist udlejede. En køber vil enten kunne overtage en udlejet bygning og indtræde i lejeforholdet som ny udlejer, eller en køber vil efter overtagelse af bygningen kunne opsige lejeforhold, såfremt køber selv ønsker at benytte den købte bygning.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Praksisændringen forventes ikke at have nogen økonomiske konsekvenser for kommunen, men det forventes, at det erhvervsmæssigt vil have den konsekvens, at kommunens erhvervslejere stilles bedre i forhold til låneoptagelse

CO2-Konsekvensvurdering

Praksisændringen vurderes ikke at have CO2-konsekvenser.

Lovgrundlag

Kommunalfuldmagten

Erhvervslejeloven

Sagen afgøres i

Økonomiudvalget

Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 07-12-2022

Indstilles.

 

Der var afbud fra René Haahr (V). Som suppleant deltog Per Nykjær Jensen (V).

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 08-12-2022

Orienteringen tages til efterretning.

 

Afbud: René Haahr (V), Stedfortræder: Mette Kristensen (V).

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 13-12-2022

Godkendt.