Punkt 10 Tilsyn i hjemmeplejen og kvalitetsstandarder på ældreområdet 2022

Beslutningstema

Rapport om tilsyn i hjemmeplejen, samt årlig godkendelse af tilsynspolitik og kvalitetsstandarder på ældreområdet.

Indstilling

Direktionen indstiller, at Senior-, Social- og Sundhedsudvalget:

 

  • Tager tilsynsrapporten til efterretning
  • Godkender uændret tilsynspolitik
  • Godkender ændrede kvalitetsstandarder på ældreområdet samt de øvrige uændrede kvalitetsstandarder

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken i forhold til leverandører af § 83 (hjemmehjælp), herunder foretage de nødvendige justeringer af tilsynspolitikken.

 

Gennemførelsen af tilsyn med fritvalgsleverandørerne trådte i kraft i januar 2012, og der er sidenhen årligt blevet udarbejdet en tilsynsrapport.

 

Jf. tilsynspolitikken skal Myndighedsafdelingen via stikprøve foretage audit i forhold til faglighed og dokumentation hos et udsnit af de mest komplekse borgere i hjemmeplejen. Hver sektion har i 2022 skulle foretage audits hos tre borgere ad fire omgange, dvs. 12 audits per sektion. Derudover bliver særligt komplekse og sårbare borgere drøftet på tværfaglige møder i hjemmeplejen.

 

Derudover skal der føres tilsyn hos alle borgere, der modtager hjælp efter Servicelovens §83 ca. hvert 1½ år. Resultaterne af disse tilsyn er sammenfattet i vedlagte tilsynsrapport. Der har i seneste periode (december 2021 – november 2022) været foretaget tilsyn hos 541 borgere med kommunal leverandør og 197 borgere med privat leverandør.
 

Tilsynsrapportens konklusion er, at der i langt overvejende grad leveres ydelser til borgerne ud fra det visiterede, kommunens kvalitetskrav og korrekt i forhold til en professionel vurdering.

 

29 borgere, svarende til 4%, har udtrykt utilfredshed med en eller flere af målepunkterne i tilsynet. Det drejer sig primært om spørgsmålene vedrørende

 

1)      Om ydelserne er leveret i forhold til kommunens kvalitetsstandarder (4,8% ved de kommunale og 11,6% ved de private)

2)      Om ydelserne er leveret i forhold til en professionel vurdering (4,7% ved de kommunale og 12,7% ved de private)

 

Der er i alle tilfælde lavet opfølgning herpå.

 

Tilsynspolitikken er tilgængelig på kommunens hjemmeside og kan fremsendes til udvalget efter anmodning. 

 

Tilsynsrapporten er vedlagt som bilag.

 

Kvalitetsstandarder på ældreområdet

Ifølge serviceloven skal kvalitetsstandarderne på ældreområdet politisk godkendes en gang årligt.

 

Den årlige gennemgang af kvalitetsstandarder på ældreområdet har givet anledning til ændringer i følgende kvalitetsstandarder:

 

1)      Kvalitetsstandard for madservice

 

2)      Kvalitetsstandard for gåture

 

I vedlagte bilag er ændringerne gennemgået. De reviderede kvalitetsstandarder er desuden vedlagt som bilag.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ikke relevant

CO2-Konsekvensvurdering

Ikke relevant

Lovgrundlag

Serviceloven

Sundhedsloven

Sagen afgøres i

Senior-, Social- og Sundhedsudvalget

Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 06-12-2022

Rapporten taget til efterretning.

Tilsynspolitik godkendt.

Kvalitetsstandarder godkendt.