Punkt 3 Koncernrapport pr. 30. september 2022

Beslutningstema

Orientering om det forventede regnskab 2022 på baggrund af koncernrapporten pr. 30. september 2022, tillægsbevilling samt status på budgetforlig 2022.

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,

  • At rapporten tages til efterretning
  • At udvalgene generelt udviser tilbageholdenhed og i tråd med rammestyringen fører en stram økonomistyring med henblik på at overholde kommunens serviceramme, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
  • At den samlede midtvejsregulering indarbejdes i en fælles tillægsbevilling i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 30. september 2022, og at der i forlængelse heraf ydes 100 pct. kompensation for afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine jf. opgjort jf. det forventede regnskab pr. 30.9.2022.
  • Negative puljer under fagudvalg på samlet 29,8 mio.kr., som ikke opnås indfriet i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2022, overføres ligeligt til 2024 og 2025, idet der i 2023 er ekstraordinært energibidrag. Puljerne fordeles konkret på fagudvalgenes budgetområder i det tekniske budget 2024, hvilket som udgangspunkt vil ske på alle konti ud fra en procentbesparelse.

Sagsfremstilling

Samlet set er det forventede regnskab forbedret med 11,7 mio. kr. i forhold til skønnet pr. 30. juni 2022. Det forventede regnskab for 2022 er naturligt forbundet med usikkerhed bl.a. som følge af, at der fortsat er stor usikkerhed om de afledte konsekvenser af krigen i Ukraine, herunder prisstigninger, inflation og flygtninge, samt evt. stigning i smitten vedr. Covid-19.

 

Det forventede regnskab 2022 efterlever ikke den økonomiske målsætning for så vidt angår overholdelse af servicerammen. Serviceudgifterne ekskl. afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine udviser et merforbrug på 37,6 mio. kr. i forhold til vejledende serviceramme korrigeret for midtvejsregulering og nye pl-skøn. Inden for servicerammen er der områder, der er økonomisk udfordret, mens andre områder forventer mindreforbrug. Af merforbruget udgør negative puljer under fagudvalg 29,8 mio.kr., heraf 10,3 mio.kr. via overførselspuljer fra tidligere år og 19,5 mio.kr. via ikke udmøntede besparelsespuljer i 2022.

 

For serviceudgifterne er forventet regnskab steget med 1,2 mio. kr. Heraf kan 1,3 mio .kr. henføres til afledte udgifter vedr. Covid-19 og krigen i Ukraine. På Senior-, Social- og Sundhedsudvalget er forventet regnskab steget med 5,0 mio. kr., som primært kan henføres til øgede udgifter på socialområdet bo- og dagtilbud og i hjemmeplejen. Væksten modsvares delvis af mindreudgift vedr. barselsvikarpuljen, samt stigende merindtægt vedr. refusion af særlig dyre enkeltsager under overførselsudgifter.

 

I forbindelse med koncernrapporten pr. 30.9.2022 søges en fælles tillægsbevilling, som er udgiftsneutral på kommunens likviditet. Tillægsbevillingen omfatter bl.a. midtvejsregulering af overførselsudgifter inkl. Kommunal Medfinansiering, samt statslig kompensation til øgede energiudgifter samt afledte udgifter af Covid-19 og krigen i Ukraine. Samlet set medfører tillægsbevillingen et provenu på 3,1 mio. kr., som tilføres puljen til regnskabsafslutningen, som herefter udgør 5,0 mio. kr.

 

I budget 2022 indgår negativ overførsels- og uindfriede besparelsespuljer på 29,8 mio. kr., som ikke opnås indfriet ved regnskabsafslutningen 2022. Under hensyn til principper for rammestyring anbefaler direktionen, at puljerne overføres ligeligt til 2024 og 2025, idet der i 2023 er ekstraordinært energibidrag. Puljerne fordeles konkret på fagudvalgenes budgetområder i det tekniske budget 2024, hvilket som udgangspunkt vil ske på alle konti ud fra en procentbesparelse.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.

CO2-Konsekvensvurdering

Ej vurderet

Sagen afgøres i

Økonomiudvalget

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-11-2022

Taget til efterretning.