Punkt 2 Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 - Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget

Beslutningstema

Budgetopfølgning pr. 30. september 2022 for Borger- og Arbejdsmarkedsudvalgets område.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At budgetopfølgningen for Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget tages til efterretning.
  • At der gives tillægsbevilling på 0,5 mio. kr. vedrørende serviceudgifterne til merudgifter jævnfør lov- og cirkulæreprogram.
  • At der gives tillægsbevilling på 0,6 mio. kr. til kompensation for udgifter som følge af fordrevne fra Ukraine.
  • At der gives tillægsbevilling på -17,9 mio. kr. vedrørende overførselsudgifterne til medfinansiering af midtvejsreguleringen.

Sagsfremstilling

Der er udarbejdet budgetopfølgning pr. 30. september jævnfør vedlagte bilag. Opfølgningen indgår i kommunens samlede koncernrapport, som forelægges Økonomiudvalget den 22. november 2022.

 

Borger- og Arbejdsmarkedsudvalgets budgetopfølgning viser følgende afvigelser mellem det forventede regnskab og korrigeret budget:

 

Serviceudgifter

For serviceudgifterne udgør det forventede regnskab 80,7 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,9 mio. kr. Mindreforbruget kan specificeres på følgende politikområder:

 

 

Direktionens anbefaling:

Økonomiudvalget har besluttet gældende fra regnskabsår 2022, at rammestyringen udmøntes ved at eventuelle merudgifter inden for et budgetområde søges finansieret indenfor det pågældende fagudvalg. Eventuelle merudgifter ved regnskabsafslutningen inden for fagudvalget overføres til fagudvalget til efterfølgende regnskabsår.

 

Overskridelse af servicerammen medfører sanktionsrisiko og presser kommunens likviditet på sigt, der også belastes af ekstraordinære anlægsbevillinger i 2022. Det forventede regnskab pr. 30. september vedrørende serviceudgifter forventes at overskride den vejledende serviceramme med 38,3 mio. kr. (ekskl. afledte udgifter vedrørende Covid-19 og krigen i Ukraine). I forlængelse heraf anbefaler Direktionen, at udvalgene fortsat fører en stram økonomistyring og udviser tilbageholdenhed, og at fagudvalgene frem mod regnskabsafslutningen fortsætter med tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.

 

Direktionen anbefaler ligeledes, at den samlede midtvejsregulering indarbejdes i en fælles tillægsbevilling i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 30. september 2022, og at der i forlængelse heraf ydes 100 pct. kompensation for afledte udgifter vedrørende Covid-19 og krigen i Ukraine opgjort jævnfør det forventede regnskab pr. 30. september 2022.

 

 

Overførselsudgifter

For overførselsudgifterne udgør forventet regnskab 994,3 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 17,9 mio. kr. Afvigelsen kan specificeres på nedenstående politikområder:

 

 

På baggrund af den positive udvikling på beskæftigelsesområdet, er der i forbindelse med kommuneaftalen for 2023 mellem KL og regeringen aftalt en negativ midtvejsregulering på 7,3 mia. kr. på landsplan i 2022 på overførselsudgiftsområdet. For Svendborg Kommune svarer det til en reduktion af budgetgaranti/statstilskud på ca. 72 mio. kr. (Heraf vedrører 3,4 mio. kr. del 1 af finansiering af retten til tidlig pension).
Ved budgetlægningen blev der under Økonomiudvalgets område afsat en pulje på 40 mio. kr., der sammen med det forventede mindreforbrug på 17,9 mio. kr. overvejende kan dække midtvejsreguleringen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Der henvises til vedlagte rapport.

CO2-Konsekvensvurdering

Ikke relevant.

Lovgrundlag

Den kommunale styrelseslov

Sagen afgøres i

Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget.

Beslutning i Borger- og Arbejdsmarkedsudvalget den 14-11-2022

Taget til efterretning og indstilles.