Punkt 13 Strategi Fyn 2022-2025

Beslutningstema

Strategi Fyn 2022-2025 fremsendes hermed til politisk behandling i de fynske kommuner.

Indstilling

Direktionen indstiller til fagudvalgene, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales:

  • At Strategi Fyn 2022-25 godkendes som grundlag for det fælles fynske samarbejde

Sagsfremstilling

Tradition for samarbejde for et fælles bedste
På Fyn arbejder kommunerne sammen om at understøtte den fælles udvikling og vækst. De fynske kommuner kan hver især noget forskelligt. Og tilsammen noget helt særligt. Hver kommune har sine forcer og spiller sin egen unikke rolle i samarbejdet. På Fyn spiller man hinanden gode og står stærkere sammen end hver for sig.

 

De fynske kommuner deler en fælles ambition om at stå stærkt, når det handler om vækst, udvikling samt at være et attraktivt område for bosætning og erhverv. Det kræver fokus, samarbejde og politisk lederskab.

 

Således blev Fynprojektet skabt i 2011 med det formål gennem et øget samarbejde på Fyn at understøtte og fremme den fynske vækst og udvikling. Siden fulgte Strategi Fyn 2014-2017, som blev afløst af den nuværende Strategi Fyn 2018-2021.

 

Med Strategi Fyn 2022-2025 står de fynske kommuner sammen om handlinger, der i fire strategiske spor sætter fælles retning for udviklingen af Fyn og skaber grobund for bæredygtig udvikling, flere arbejdspladser, øget bosætning og en stærk infrastruktur.

 

Et stærkt fundament har skabt resultater
De fynske kommuner står med lokale muligheder og udfordringer, hvor af hovedparten skal gribes og håndteres bilateralt i kommunerne. Fælleskommunale handlinger skal, i respekt for det lokalpolitiske råderum, supplere og bygge ovenpå kommunernes egne indsatser og være med til at sikre lokal og regional vækst og udvikling. Derfor er og har det været fundamentet i Strategi Fyn, at strategien har fokus på de fælles udfordringer og muligheder, der med fordel kan løses i fællesskab. Den skaber retning og fokus – og ikke mindst rum for stærke initiativer i og på tværs af de fynske kommuner.

 

Det fælles fynske samarbejde er med hver strategiperiode blevet stærkere og stærkere og i dag samarbejdet og sammenhængskraften historisk stærk. Det ses på flere måder og flere områder – og det har skabt synlige resultater.

 

Flere års samarbejde, fælles strategier for blandt andet infrastruktur, turisme, erhvervsudvikling, bæredygtighed og grøn omstilling har skabt et solidt fundament at bygge videre på. Og et styrket fynsk sammenhold og sammenhængskraft har understøttet den fynske position og gennemslagskraft på nationale dagsordener.

 

Strategi Fyn 2022-2025
Den strategiske ramme for den kommende periode i det fælles fynske samarbejde bygger videre på et stærkt erfaringsgrundlag.

 

Strategi Fyn 2022-2025 står således på et stærkt fundament fra otte års arbejde med Strategi Fyn og de udfordringer, styrker, potentialer og resultater, der ligger heri. Den bygger videre på de seneste års tætte samarbejde og stærke fundament indenfor områderne, Arbejdsmarked & Uddannelse, Bosætning & Attraktivitet, Infrastruktur & Mobilitet og med tilføjelse af et målrettet fokus Natur og Miljø.

 

Herudover har Fyn og øerne et udtalt mål om at skabe bæredygtig vækst og med strategien Fyn 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid, går Fyn foran med en fælles politisk vision og ambitiøse målsætninger i kampen mod klimaudfordringen ved at vise vejen mod et klimaneutralt Fyn. 

 

Det betyder, at bæredygtighed vil være gennemgående i alle strategiske prioriteringer, og at der altid vil være fokus på at sikre et bæredygtighedselement i strategiske projekter, indsatser, partnerskaber og det daglige virke. Bæredygtighed er således et tværgående parameter, der rækker ind i og går på tværs af alle områder.

 

Den 10. maj 2022 var de ”nyvalgte” fynske byråds- og kommunalbestyrelsesmedlemmer samlet til fælles strategiseminar for at sætte den fælles retning for udviklingen af Fyn de kommende fire år. Målet var og er at få udviklet og defineret Strategi Fyn 2022-2025 af de byråd / kommunalbestyrelser, der skal arbejde aktivt med strategien og det fælles fynske samarbejde fremadrettet. Dagen bød på flere oplæg, workshops og netværk på tværs. På baggrund af et intensivt arbejde i fire workshopgrupper med hver et hovedemne – Arbejdsmarked og Uddannelse, Bosætning og Attraktivitet, Infrastruktur og Mobilitet, Natur og Miljø – blev en række fokusområder prioriteret for hvert emne.

 

I overskriftform var prioriteringen i de enkelte spor

 

Arbejdsmarked og Uddannelse
- Fyn er fin. Fokus på det gode liv
- Uddannelsesøen
- Fynske Fyrtårne

 

Bosætning og Attraktivitet
- Bolig og boligformer
- Uddannelsesø
- Kulturø
- Lokale fællesskaber

 

Infrastruktur og Mobilitet
- Transport via grøn energi – el og brint
- Digital infrastruktur
- Kollektiv transport

 

Natur og Miljø
- Fælles fynsk naturpolitik
- Forpligtende samarbejde – politisk mod
- Vandmiljø – kystlinje
- Grøn teknologi

 

Det har dannet rettesnoren for redigeringen frem mod det endelige udkast til Strategi Fyn 2022 – 2025.

 

Tidligere resultater har skabt fundamentet for fremtidens Fyn
Som tidligere nævnt er det fælles fynske samarbejde med hver strategiperiode blevet stærkere og stærkere og i dag er samarbejdet og sammenhængskraften historisk stærk. Det ses på flere måder og flere områder – og det har skabt synlige resultater. Nedenstående laves nedslag i en del af de resultater, der er skabt i et stærkt fælles fynsk samarbejde. Dette er således ikke en stringent evaluering af Strategi Fyn 2018-2021, ligesom det ej heller er en udtømmende liste over fælles fynske resultater.

 

De fynske kommuner valgte, i forbindelse med den nye nationale erhvervsfremmelovgivning og dermed nye erhvervsfremmestruktur, at gentænke og udforme det fynske erhvervsfremmesystem, så det i højere grad blev tilpasset den fynske erhvervsstruktur, og samarbejdet blev styrket yderligere. Med etableringen af Erhvervshus Fyn P/S, der er tæt forbundet med S/I Erhvervshus Fyn, som er den lovpligtige del, der også findes i resten af landet, er der skabt et fælles fynsk sammenhængende, énstrenget og overskueligt erhvervsfremmesystem målrettet virksomhederne og aktørerne. Her arbejder Erhvervshus Fyn, erhvervsklynger og den lokale erhvervsservice tæt sammen i et værdiskabende samarbejde om udvikling og vækst i det fynske erhvervsliv. I 2020 styrkedes den fynske sammenhængkraft yderligere ved at indlemme Geo Fyn, Havørred Fyn og Byregion Fyn i Erhvervshus Fyn P/S, og dermed forankre den fælles fynske vækstfremme og den fynske erhvervsfremme i samme organisering. Det samarbejde findes ikke andre steder i Danmark, og det gør, at Fyn står stærkere ift. at skabe synergi, sammenhængskraft, videndeling og resultater.

 

Med den målrettede fælles indsats er det lykkedes at sikre flere af de nationale erhvervsklynger stærk fynsk forankring. Ikke mindst med robotklyngen, Odense Robotics, som er udpeget til at drive Danmarks nye nationale robot- og droneklynge. Samtidig er der sikret fynske hubs indenfor væsentlige nøgleerhverv som det maritime og logistik, der er et stort og vigtigt erhvervsområde for Fyn, og byggeri og anlæg, som har stor betydning for den grønne omstilling.

 

Herudover er der med konsolideringen af Destination Fyn skabt en styrket organisering og sammenhængskraft, og ikke mindst kampagnen Fyn skal det være manifesterer sig som et eksempel på - og resultat af - et stærkt fælles fynsk samarbejde.

 

Også i forhold til de statslige infrastrukturinvesteringer har en stærk fælles fynsk prioritering og målrettet interessevaretagelse båret frugt. Borgmesterforum Fyn besluttede i 2017 med tiltrædelsen af Fyn i bevægelse, Infrastrukturstrategi Fyn 2017-35 en række fælles prioriteringer i forhold til de statslige infrastrukturinvesteringer. Alle fire fælles fynske prioriteringer på infrastrukturområdet er i varierende grad indeholdt i Infrastrukturplan 2035.

 

Herudover er der skabt en række samarbejdsstrukturer og -netværk, der er med til at styrke sammenhængskraften og samarbejdskulturen, og hvor der både internt mellem de fynske kommuner og i nogle tilfælde også med inddragelse af eksterne parter som erhvervsliv og vidensinstitutioner arbejdes sammen om udvalgte strategiske indsatser og udviklingsprojekter. Som eksempel kan næves samarbejds- og udviklingsnetværk mellem de fynske kommuner og SOSU Fyn, hvor der er fokus på rekruttering og fastholdelsesudfordringer på SOSU-området samt det øgede branchesamarbejde omkring den digitale infrastruktur på Fyn.  Herudover er der skabt et netværk, der på tværs af de fynske kommuner arbejder med bosætning herunder fælles indsatser som eksempelvis fælles markedsføring til medarbejdere i de udflyttede statslige arbejdspladser. Den fælles fynske jobcenterchefgruppe, der har haft et fælles fokus på indsatser under Covid-19 herunder leveret løbende dataindsights til Borgmesterforum Fyn, der har fulgt området tæt.

 

Med den politiske vedtagelse i alle 10 fynske kommuner af Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid, er det fynske samarbejde og den fynske sammenhængskraft yderligere konsolideret i fælles ambitiøse målsætninger for en bæredygtig fremtid, der kræver en stærk indsats af de enkelte kommuner samtidig med en forpligtende fælles fynsk indsats for at målsætningen om et klimaneutralt Fyn.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Afhænger af de initiativer, som de respektive kommuner igangsætter.

CO2-Konsekvensvurdering

Afhænger af de initiativer, som de respektive kommuner igangsætter.

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 05-09-2022

Indstillingen blev godkendt.

Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022

Indstillingen blev godkendt, med en bemærkning om det i Strategi Fyn 2022-25 bør indgå at transmissionsnet til elforsyning skal dimensioneres efter vedvarende energikilder.

 

Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).