Punkt 12 Igangsættelse forudgående høring for nyt parkeringhus på havnen

Beslutningstema

Igangsættelse af forudgående høring for den kommende planlægning af et parkeringshus ved havnen.

Indstilling

Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget,

 

  • At der igangsættes en forudgående høring på mindst 4 uger forud for ændringen af kommuneplanen,
  • At der ikke afholdes borgermøde i den forudgående høring.

Sagsfremstilling

Baggrund

Svendborg Kommune skal sikre, at der opføres et fælles parkeringshus for det nye SIMAC og Svendborg Maritime Erhvervspark. Derudover forventes det, at lignende forpligtigelse indarbejdes ved salg af det sidste byggefelt på Nordre kaj til uddannelsesformål.

 

Et fælles parkeringshus vil eventuelt også kunne opfylde parkeringsbehovet for det nyligt afsluttet byggeri ved Lerchesvej.

 

Den helt overvejende del af pladserne i parkeringshuset vil være private, knyttet til de enkelte interessenter. Som led i projektudviklingen undersøges det, om en del af p-pladserne vil kunne dobbeltudnyttes, eventuelt sådan at parkeringshuset i perioder vil kunne have en offentlig funktion.

 

Placering af byggeri

Administrationen foreslår, at et nyt parkeringshus kan placeres ved Østre Havnevej indenfor det viste område på oversigtskortet vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Oversigtskort P-hus).

 

Den endelige placering ligger ikke fast på nuværende tidspunkt, men der arbejdes med en placering enten nord eller syd for Østre Havnevej. Arealerne her er ejet henholdsvis af Svendborg Kommune og udlejet til DLG og af en privat grundejer.

 

Der er udarbejdet foreløbige visualiseringer af parkeringshuset for de foreslået placeringer set både som området er i dag, men også set indsat sammen med forslag til strategisk udviklingsplan for godsbanearealet, så man kan se det i en mulig fremtidig kontekst.  Visualiseringerne er vedlagt som bilag 2 (Bilag 2. Visualiseringer P-hus).

 

Omfang af byggeri

Parkeringshuset skal kunne rumme mindst 390 parkeringspladser for at kunne imødekomme parkeringsbehovet fra området (SIMAC, Den Maritime Ervhervspark, byggefelt på Nordre Kaj og Lerchesvej). Det vil være muligt at planlægge for flere parkeringspladser, hvis man ønsker at tilvejebringe yderligere parkeringspladser.

 

Omfanget af byggeri afhænger af flere forhold, fx om parkeringshuset udføres med såkaldte split-levels (halve forskudte etager), om det opføres som nybyggeri eller helt eller delvist i eksisterende bebyggelse.

 

Som eksempel vil et parkeringshus for 408 p-pladser udført med split-levels have et omfang på ca. 35 m x 55 m med en højde på ca. 19 m inkl. elevatortårne og trapper svarende til 6 hele etager. Der er vedlagt en opstalt af højdeprofilen set fra Østre Havnevej på bilag 3 (Bilag 3. Højdeprofil P-hus).

 

Endeligt omfang af byggeriet ligger ikke fast på nuværende tidspunkt, dog forventes parkeringshuset at få et maksimalt fodaftryk på 35 x 60 m og en maksimal bygningshøjde på 20 m.

 

Planmæssige forhold

Området syd for Østre Havnevej er i dag omfattet af kommuneplanramme 01.01.E5.699 og af lokalplan 122.

 

Området nord for Østre Havnevej er omfattet af kommuneplanrammerne 01.01.C3.583 og 01.01.E1.498 og af lokalplan 309.

 

Plangrundlagets udlæg i forhold til anvendelse og omfang af byggeri fremgår af bilag 4 (Bilag 4. Plangrundlag P-hus).

 

Etablering af et nyt parkeringshus indenfor området kan ikke realiseres med nuværende plangrundlag og vil derfor kræve udarbejdelse af et tillæg til Kommuneplan 2021-2033 og en ny lokalplan.

 

Videre forløb

Udarbejdelsen af et kommuneplantillæg kan først ske efter der er gennemført en forudgående høring. I den forudgående høring indkalder kommunen forslag og idéer til ønsket om ændring af kommuneplanen.

 

Såfremt Plan- og Lokalsamfundsudvalget godkender igangsættelsen af den forudgående høring, offentliggør administrationen den forudgående høring for kommuneplantillægget i en høringsperiode på mindst 4 uger.

 

Efter den forudgående høring skal Plan- og Lokalsamfundsudvalget tage stilling til om der skal igangsættes udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan.

 

Det foreslås, at der ikke afholdes borgermøde i forbindelse med den forudgående høring. Når Kommunalbestyrelsen behandler forslag til kommuneplantillæg og lokalplan kan der på dette tidspunkt tages stilling til afholdelse af et eventuelt borgermøde.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan afholdes af Svendborg Kommune indenfor Byg og Byudviklings eksisterende rammer.

 

Økonomi vedrørende opførelse af et nyt parkeringshus håndteres i særskilt sag.

CO2-Konsekvensvurdering

Udlæg af nye parkeringspladser vil medføre øget trafik og dermed øget co2-udledning. Udlæg af parkeringspladser er nødvendige for at håndtere områdets fremtidige parkeringsbehov.

 

Derudover vil produktion af byggematerialer til opførslen af p-hus og anlægsarbejder (herunder bl.a. stål og beton) og selve byggeprocessen indebærer udledning af CO2.

Lovgrundlag

Planloven

 

Parkeringsstrategi for Svendborg bymidte og Havn

Sagen afgøres i

Plan- og Lokalsamfundsudvalget

Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-09-2022

Indstillingens første punkt vedrørende igangsættelse af høring blev godkendt.
 

Indstillingens andet punkt blev godkendt med bemærkning om, at der skal afholdes borgermøde i den efterfølgende planproces.
 

Liste V kan ikke godkende indstillingens andet punkt, idet man ønsker, at der afholdes et borgermøde i forbindelse med den forudgående høring.

 

Afbud: Per Nykjær Jensen (V). Stedfortræder: Birger Jensen (V).