Punkt 10 Regulering af bebyggelse ved Sætting Strandvej/Strandløkken som konsekvens af ny retningslinje for bebyggelse

Beslutningstema

Administrationen har konstateret, at der i området ved Sætting Strandvej/Strandløkken er opført flere ulovlige, sekundære bygninger. Disse omfatter carporte, udhuse, drivhuse, garager og lignende.

Bygningerne er umiddelbart ikke i overensstemmelse med den gældende byplanvedtægt og kræver derfor overvejende sandsynligt lovliggørelse ved dispensation fra byplanvedtægten eller ved nedrivning.

Såfremt Plan- og Lokalsamfundsudvalget i en særskilt sag på dagsordenen beslutter en ny retningslinje for bebyggelsen, skal der yderligere træffes beslutning om, hvilke retningslinjer, der skal følges i forbindelse med administrationens regulering af bebyggelsen.

Indstilling

Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalgets godkendelse at:

 

  • der som retningslinje gives dispensation fra Byplanvedtægt nr. 01 af 1951, så der inden for området kan opføres sekundær bebyggelse uden begrænsning på 20 m².
  • beregningen af bebyggelsesprocenten på max. 25 beregnes ud fra nugældende beregningsregler.

 

eller

 

  • der udarbejdes en ny lokalplan for området i overensstemmelse med kommuneplanrammen

Sagsfremstilling

Sagen omhandler boligområdet, der er omfattet af byplanvedtægt 01 fra år 1951, se bilag 1 (Bilag 1. Byplanvedtægt 01 fra 1951). Afgrænsningen kan ses i kortbilaget til byplanvedtægten, men også i mere overskuelig form på bilag 2 (Bilag 2. Afgrænsning af Byplanvedtægt nr. 01 fra 1951).

 

Det er konstateret, at der i dette område er opført flere ulovlige, sekundære bygninger (carporte, udhuse, drivhuse, garager og lignende) i strid med byplanvedtægten. Den ulovlige bebyggelse skal enten lovliggøres fysisk (nedrivning) eller retligt (ved tilladelse og/eller dispensation).

 

Denne konkrete sag omhandler omfanget af sekundært byggeri.

 

I byplanvedtægtens § 8, stk. 5 står der følgende:

 

”Ingen bygning eller bygningsdel må opføres nærmere end 2,5 m. fra naboskel. Det er tilladt at opføre udhuse, garager eller lignende med højst 20 m² samlet grundflade. Bebyggelsen kan føres ud til skel, når højden her ikke overstiger 3m.”

 

Flere ejendomme i området står nu i den situation, at de principielt har tilstrækkeligt med rummelighed til deres sekundære bebyggelse inden for en bebyggelsesprocent på 25 %. De begrænses imidlertid af byplanvedtægtens bestemmelse om maksimalt 20 m2 sekundærbebyggelse.

 

Der er i en konkrete sag af den 6. juli 2021 søgt om lovliggørelse af et drivhus på 11 m² på Strandløkken 9, 5700 Svendborg. Der er i 1997 anmeldt og opført 44 m² carport. Det samlede areal af sekundær bebyggelse på ejendommen er dermed 55 m². Dette er i strid med byplanvedtægten, skønt den samlede bebyggelse er under 25 %.

 

Konsekvens

Anvendes de nugældende beregningsregler op til 25 % for den enkelte ejendom uden begrænsning på sekundær bebyggelse, vil dette give grundejerne i området mulighed for selv at disponere over fordelingen af sekundær og primær bebyggelse op til den øvre grænse for bebyggelse på 25 %.
 

Herudover vil det være muligt at opføre 50 m² sekundær bebyggelse som ikke medtages i beregningen, da der gives fradrag for denne type bebyggelse i de nugældende beregningsregler.

 

Området er præget af en del ulovlig sekundært byggeri, som ikke overholder Byplanvedtægt nr. 01.

Hvis udvalget ikke ønsker, at der skal dispenseres til opførelse af mere sekundær bebyggelse end 20 m² på den enkelte ejendom, vil dette medføre, at der i området skal ske betydelig fysisk lovliggørelse i form af hel eller delvis nedrivning.

 

Administrationens anbefaling begrundes med, at borgerne herved gives større frihed til selv at disponere over byggeriet på deres ejendom. Historisk er byplanvedtægten fraveget i et stort omfang.

Hvis man vælger at fastholde bestemmelserne for sekundær bebyggelse, vil det medføre et betydeligt antal sager med hel eller delvis nedrivning af bebyggelse som vurderes at være af et rimeligt omfang.

 

Det bemærkes, at der er tale om fastsættelse af retningslinjer for administrationens håndtering og ikke en generel dispensation, da der skal foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Planloven

Sagen afgøres i

Plan- og Lokalsamfundsudvalget

Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 28-06-2022

Indstillingens punkt 1 og 2 godkendes.