Punkt 8 Anden afrapportering på Strategiplan for familieområdet

Beslutningstema

Orientering om anden afrapportering på strategiplan for familieområdet 2020-2024, årsberetning 2021 for Familieafdelingen, samt orientering om ny lovgivning på området, Barnets Lov.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 12. august 2020 godkendte Børne- og Ungeudvalget ny strategi for Familieområdet gældende i perioden 2020-2024, samt opdaterede Politiske anbringelsesprincipper.

 

Strategiplanen er en overordnet plan for udviklingen af børne-, unge- og familieområdet under Familie, Børn og Unge i Svendborg Kommune. Strategiplanen 2020-2024 udmønter de overordnede intentioner i henholdsvis Visionen for læring og dannelse for de 0-18-årige og Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik.

 

Der følges årligt op på strategiplanen med en opfølgningsrapport. Dette er den anden opfølgningsrapport på de opstillede delmål i strategiplanen.

 

Sammenfatning på opfølgningsrapport

  • Inddragelse er et særligt fokusområde i Familie, Børn og Unge, hvor der i forbindelse med strategiplanen arbejdes med at udvikle og styrke inddragelse af barnet, familien og netværket. Dette indebærer, at der arbejdes med et fagligt mindset omkring inddragelse, ligesom inddragelse er understøttet af implementering og anvendelse af række relevante metoder og redskaber. Inddragelse af barnet, familien og netværket er en forudsætning for at skabe den ønskede ændring i familien. Derfor opnås de bedste resultater i dialog og samarbejde med barnet/den unge og familien. Vurderingen er, at Familie, Børn og Unge formår at inddrage og være i dialog med barnet og familien, der hvor det er relevant, men at inddragelse og dialog er et konstant udviklingspunkt.

 

  • At lykkes med den rette indsats er understøttet af faglige tilgange og redskaber, der gør, at vi kommer hele vejen rundt om barnet og familien, hvilket er en forudsætning for at iværksætte den rette indsats på det rette tidspunkt. Dette kan selvfølgelig ikke ske uden tæt inddragelse af barnet, familien og netværket. For at kunne sætte endnu tidligere ind og ikke mindst rettidigt i forhold til gravide, har Svendborg Kommune Småbørnsteamet, der giver en unik mulighed for en tidligere indsats end normalt.
    At sikre den rette indsats forudsætter at effekt og progression løbende følges tæt. Derfor er der fokus på at opstille relevante mål for indsatsen, således det løbende kan følges, at der sker den nødvendige udvikling og progression i indsatsen.

 

  • En tidlig og optimeret indsats forudsætter et forstærket tværfagligt samarbejde mellem det specialiserede område og almenområdet. Derfor inddrages det professionelle netværk til barnet og familien så tidligt i forløbet som muligt på de inddragende netværksmøder. Der er i 2022 gennemført en evaluering af inddragelse på de inddragende netværksmøder med deltagelse fra relevante fagpersoner fra almenområdet. Evalueringen har vist at det tværfaglige samarbejde er velfungerende via de inddragende netværksmøder. Derudover arbejdes der med fremskudte socialrådgivere. Med den fremskudte funktion styrkes det tværfaglige samarbejde i kraft af, at de fremskudte socialrådgivere er fysisk til stede på skoler og dagtilbud i Svendborg Kommune samt står til rådighed med løbende sparring for fagpersoner i almenområdet. Evalueringen af ordningen viser desuden at der er stor tilfredshed med ordningen.
    Supplerende hertil er der igangsat initiativer, der skal understøtte muligheden for at iværksætte flere indsatser, hvor barnet/den unge fastholdes i deres nærmiljø.

 

  • Kvalitet i anbringelse og fokus på anbragtes skolegang og uddannelse står centralt i Familie, Børn og Unge. Herunder at sikre, at den indsats anbragte børn og unge tilbydes er kvalificeret i forhold børnene og de unges støttebehov, Familieafdelingen har f.eks. indgået i et samarbejde med Socialstyrelsen, hvor der er fokus på et styrket match mellem barn og anbringelse. Der er iværksat initiativer der muliggør, at flere børn og unge kan anbringes tæt på deres eksisterende hverdagsliv. Derudover er der altid fokus på at understøtte, at de unge gennemfører en ungdomsuddannelse, således anbragte unge får de bedste forudsætninger for at klare sig godt ind i voksenlivet.

 

  • Sårbare og udsatte unge skal understøttes i overgangen fra barn til voksen. Derfor er der en række tiltag, hvis formål er at forbedre overgangen fra ung til voksen. Dette sker gennem et målrettet og koordineret samarbejde mellem Familieafdelingen, UU Sydfyn, Socialafdelingen Myndighed samt Jobcentret. Familieafdelingen har f.eks. indgået i et samarbejde med Socialstyrelsen, hvor der er fokus på den faglige og strategiske ledelse af efterværnsområdet. Overgangen er en svær periode for den unge, og der kan være flere forvaltningsområder og sagsbehandlere, som den unge skal forholde sig til. Derfor arbejdes der også med at modne en sammenhængende og koordineret indsats for de unge gennem initiativet projekt Ung på vej. Supplerende hertil er den forebyggende indsats for psykisk sårbare unge udvidet med en række tilbud, der tidligt skal muliggøre at hjælpe de unge inden problemniveauet eskalerer, hvilket kan have langvarige konsekvenser i forhold til mental trivsel, uddannelse og beskæftigelse.

 

  • Alle ovenstående punkter er tæt forbundet med systematisk sagsbehandling, der tager afsæt i relevante socialfaglige metoder. Derfor arbejdes der med metoder og redskaber, der understøtter kvalitet og systematik i sagsbehandlingen, herunder bør særligt anvendelse af metoden ICS fremhæves. At der er en tilstrækkelig grad af systematik og kvalitet i sagsbehandlingen følges løbende gennem ledelsestilsyn og relevante faglige nøgletal. Gennem faglige ledelse drives udvikling af familieområdet, og derfor sker der også løbende tilbagemeldinger til både enkelte sagsbehandlere og samlet til Familieafdelingen. Derudover er implementering og korrekt brug af metoder et vedvarende fokus hos ledelsen, således metoderne bliver en integreret del af sagsbehandlingen.

 

Årsberetningen

Familieafdelingen har siden 2018 udarbejdet et nøgletalskatalog med økonomiske og faglige nøgletal for Familieafdelingen. Årsberetning 2021 sammenfatter relevante nøgletal og data fra ledelsestilsyn fra 2021.

Ledelsestilsynet i Familieafdelingen er baseret på ”Socialstyrelsens skabelon til ledelsestilsyn” og Ankestyrelsens skema til Børnesagsbarometeret.
Ledelsestilsynet har et systematisk fokus på kvaliteten i sagerne og de væsentlige elementer i sagsbehandlingen. Visse data fra årsberetningen indgår i afrapportering på strategiplan, derudover benyttes viden fra årsberetningen primært til ledelsesunderstøttelse. 

Årsberetningen er vedlagt til orientering.
I forbindelse med at Barnets Lov forventes at træde i kraft primo 2023, vil der være ændrede kvalitetsstandarder for sagsbehandling, hvortil ledelsestilsyn og nøgletal skal tilpasses. Afrapporteringen i nøgletalskataloget vil dermed ændre form fra 2023.
 

Kort fortalt om Barnets Lov

Barnets Lov er en del af aftalen Børnene Først, som blev vedtaget af et bredt politisk flertal i maj 2021. Den nye lov skal give udsatte børn og unge en række nye rettigheder. For eksempel får børnene selvstændig partsstatus, fra de er 10 år mod 12 år i dag, de får ret til at sige nej til samvær med biologiske forældre, og de får en tydeligere ret til at bede om en anbringelse og ret til at klage over hjemgivelse, fra de er 10 år.

 

Barnets Lov bygger på 7 politiske målsætninger:

  1. Udsatte og anbragte børn og unge trives bedre.
  2. Anbragte børn og unge oplever færre skift og bedre kontinuitet i deres anbringelse.
  3. Udsatte børn skal tidligere modtage sociale indsatser.
  4. Flere udsatte og anbragte børn og unge oplever, at de har en voksen, de kan stole på.
  5. Udsatte og anbragt børn og unge oplever i højere grad at blive hørt og inddraget i sagsbehandlingen.
  6. Flere udsatte og anbragte børn skal opleve at have tillid til systemet.
  7. Flere udsatte børn og anbragte skal gøre brug af deres rettigheder.

 

Barnets Lov sætter barnet og barnets rettigheder i centrum med følgende perspektiver på barnet:

  • Barnets ret til at blive hørt
  • Barnets holdning og synspunkter skal vægtes i sagsbehandlingen
  • Løbende inddragelse af barnet
  • Børnevenligt system, hvor barnet mødes i øjenhøjde
  • Flere rettigheder til barnet
  • Mere retssikkerhed til barnet.

 

De politiske målsætninger og det grundlæggende børnesyn i reformen ligger i tråd med de målsætninger og børnesyn som Familieafdelingen i forvejen arbejder med. Men reformen vil betyde at mindsettet i arbejdet med udsatte børn og unge skal justeres, ligesom der også vil ske ændringer i det nuværende juridiske og faglige grundlag.
Den primære forandring er sagsgangen fra Familieafdelingen får kendskab til barnet og frem til der iværksættes en foranstaltning.
Ligesom i dag, vil barnets sag starte med en underretning eller en forældrehenvendelse, hvorefter det besluttes om underretningen eller henvendelsen giver anledning til at barnet visiteres ind i Familieafdelingen. Herefter vil der til forskel fra i dag, hvor der skal udarbejdes en børnefagligundersøgelse inden der kan iværksættes indsatser efter § 52, være mulighed for alene at afklare om barnet har behov for en forebyggende foranstaltning, og iværksætte denne straks efter at sagen er åbnet i Familieafdelingen.
Hvis det vurderes at der er grundlag for en anbringelse, skal der efter den nye lovgivning udarbejdes en børneudredning, som i sin grundlæggende form kan sidestilles med en børnefaglig undersøgelse. Anbringelsen kan dog, til forskel fra i dag, iværksættes sideløbende med udarbejdelsen af børneudredningen. 

Reformen bygger tillige på færre lovgivningsmæssige krav til den skriftlige praksis i arbejdet med udsatte børn og unge, samt færre lovgivningsmæssige krav til tidsfrister, opfølgninger m.v.

Familieafdelingen har indgået i et partnerskab med KL og en række andre kommune. Formålet er at sikre at være er på forkant med implementeringen af den nye lovgivning, som forventes at træde i kraft pr. 1. april 2023.
Som led i partnerskabet bliver der udarbejdet en parathedsanalyse der med udgangspunkt i nuværende praksis vil afdække om Familieafdelingen er parat til implementering af den nye lovgivning. Parathedsanalysen forventes at være færdig ultimo september 2022.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Serviceloven

Sagen afgøres i

Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget

Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 15-06-2022

Taget til efterretning.

 

Rasmus Feldingbjerg Drabe (F) var fraværende.