Punkt 3 Udlicitering og fritvalg

Beslutningstema

Orientering om konkurrenceudsættelse og brug af interne/eksterne konsulenter jf. Økonomiudvalgets tilkendegivelser fra mødet den 18. januar 2022.

Orientering om udlicitering og fritvalgsordning på Ældre-, Social- og Sundhedsområdet.

Indstilling

Direktionen indstiller

  • at Senior-, Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der i forbindelse med drøftelser om budgetproceduren for budget 2023 efterspurgt en status om prisafprøvning/konkurrenceudsættelse og om brugen at interne/eksterne konsulenter.

 

Der har igennem mange år været arbejdet på en øget professionalisering af kommunens køb af varer og tjenesteydelser således, at der sikres en løbende konkurrenceudsættelse på områder der løses af private aktører. Dette med det formål at sikre de nødvendige aftaler til rette pris og kvalitet. I vedlagte notat er der givet en status på arbejdet hermed.

 

På Økonomiudvalgets møde den 18. januar 2022 blev der desuden efterspurgt en status for kommunens brug af interne/eksterne konsulenter. Afledt af budgetforliget for 2019 vedtog Økonomiudvalget den 11. december 2018 ”Retningslinjer for brug af eksterne konsulenter”.

 

Retningslinjerne betyder for alle direktørområder, at påtænkt køb af eksterne konsulenter over 150.000 kr. i såvel drifts- og anlægssager skal forelægges til godkendelse i det enkelte fagudvalg, samt at Økonomiudvalget hvert år får forelagt en rapport over kommunens konsulentforbrug. I vedlagte notat er der kortfattet beskrevet om kommunens brug af interne/eksterne konsulenter, samt analyse af kommunens 5 største konsulentkøb i 2021 med en kort begrundelse for købet.

 

På baggrund af en politisk forespørgsel på Senior-, Social- og Sundhedsudvalgsmødet den 3. maj 2022 beskrives nedenstående muligheder for udlicitering og fritvalgsordning på Ældre-, Social- og Sundhedsområdet.

 

Udlicitering

Stort set alle kommunale driftsopgaver kan udliciteres. Udliciteringsprocesser er ofte omfattende, idet det kræver markedsanalyser, potentialeafklaring, eventuel virksomhedsoverdragelse osv. Ældre-, Social- og Sundhedsområdet løser en bred vifte af driftsopgaver, og en vurdering af udlicitering vil kræve en større analyse som med udgangspunkt i et specifikt område blandt andet afdækker konsekvenser ift. kvalitet, økonomi og personale.

 

En del driftsopgaver løses allerede via eksterne leverandører. Enten fordi administrationen vurderer, at leverandøren kan levere samme kvalitet til en lavere pris eller fordi borger benytter sin ret til frit valg. Dette beskrives nedenfor.   

 

Fritvalgsordning

På ældreområdet har kommunen pligt til at skabe grundlag for borgerens valgfrihed af leverandør af hjemmehjælp (servicelovens § 83). Dette indebærer praktisk hjælp, personlig pleje og madservice.

 

Kommunen er forpligtet til at have en skriftlig beredskabsplan med retningslinjer for, hvordan kommunen håndterer konkurser hos private leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp, som kommunalbestyrelsen indgår kontrakt med.

 

For at sikre, at borgeren kan vælge mellem mindst to leverandører, kan kommunen vælge, at:

 

  • indgå en eller flere kontrakter ved brug af en godkendelsesordning eller en udbudsordning
  • udstede fritvalgsbeviser

 

Godkendelsesordning

En godkendelsesmodel er, når kommunen godkender de leverandører, der lever op til bestemte pris- og kvalitetskrav.

 

Denne ordning anvendes i Svendborg Kommune til praktisk hjælp og madservice. Der er pt. 6 godkendte private leverandører af praktisk hjælp og 1 privat leverandør af madservice.

 

 

 

Udbudsordning

Kommunen kan også gå udbudsvejen. Heri ligger, at kommunen på baggrund af et skriftligt udbudsmateriale inviterer private virksomheder til at deltage i konkurrencen om at levere hjemmehjælp i kommunen. Ved et udbud af hjemmehjælp får kommunen mulighed for bl.a. at teste priserne på markedet.

 

Fritvalgsbevis

Når kommunen udsteder et fritvalgsbevis til en borger, betyder det, at borgeren selv skal vælge en cvr-registreret virksomhed til at levere ydelsen.

 

Denne ordning anvendes i Svendborg Kommune, da der i øjeblikket ikke er virksomheder, der har indgået kontrakt med kommunen om personlig pleje.

 

Andre eksempler på frit valg

Borgere, der er visiteret til det pågældende tilbud, har også frit valg vedrørende:

 

  • længerevarende botilbud (servicelovens § 108, stk. 2 og 105/85-tilbud)
  • ældre- og plejeboliger (almenboliglovens § 58 a)
  • friplejeboliger (friplejeboligloven)
  • genoptræning efter indlæggelse på sygehus, hvis kommunen ikke kan tilbyde opstart inden for 7 kalenderdage (Sundhedslovens § 140)
  • vederlagsfri fysioterapi til borgere, der bor på udvalgte institutioner (sundhedslovens § 140 a)
  • børne- og ungetandpleje (Sundhedslovens § 127-130)
  • omsorgstandpleje (Sundhedslovens § 131)
  • misbrugsbehandling efter kommunen har visiteret (Servicelovens § 101)
  • alkoholbehandling (Sundhedsloven § 141), hvor der er indgået aftale med kommunen.

 

Rammeaftale for det specialiserede socialområde

Inden for den enkelte region har kommunerne og regionen en kollektiv forsyningsforpligtelse i forhold til tilbud på det specialiserede socialområde, således at der er de nødvendige tilbud til alle målgrupper. Der er desuden en lang række private leverandører på området. Ifølge serviceloven skal kommunerne altid vælge et tilbud, der matcher borgers behov. Hvis to tilbud er stort set sammenlignelige skal kommunerne vælge det billigste. For at give kommunerne dette overblik er der oprettet en national portal www.tilbudsportalen.dk, hvor alle offentlige og private leverandører er forpligtet til at oplyse informationer om indhold og pris på ydelser.

 

Administrationen har henvendt sig til KL for en bemærkning om deres erfaringer med udlicitering.

 

KL bemærker:

”Det er KL’s generelle indtryk, at der i 00’erne kunne være besparelser at hente ved udlicitering af opgaver på ældreområdet, bl.a. ved at tilvejebringe det frie valg gennem udbudsmodellen. I 10’erne var der imidlertid en række konkurser blandt hjemmeplejeleverandører, som indikerede, at markedet var presset i bund på pris, og hvor der er kommet et større fokus på også at evaluere på kvalitet. KL er på det seneste orienteret om, at flere kommuner oplever udfordringer med at modtage tilbud på deres udbud. Det tyder på, at det kan være svært at hente besparelser ind gennem udlicitering af hjemmepleje, men det vil komme an på en konkret vurdering i den enkelte kommune ift. en markedsanalyse af konkurrencen i området samt kommunens egne omkostninger ved levering.”

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Vil kræve en nærmere analyse af det enkelte område.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen kendte

Lovgrundlag

Serviceloven og Sundhedsloven

Beslutning i Senior- Social- og Sundhedsudvalget den 14-06-2022

Taget til efterretning.