Punkt 12 Svendborg Kommunes høringssvar til de statslige vandområdeplaner 2021-2027

Beslutningstema

Miljøministeriet har sendt vandområdeplanerne for perioden 2021-2027 i offentlig høring frem til juni 2022. Administrationen har udarbejdet et høringssvar til vandområdeplanerne. Svendborg Kommunens høringssvar skal godkendes, og det skal godkendes, at høringssvaret sendes til Miljøstyrelsen.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse anbefales,

  • at Svendborg Kommunes høringssvar til de statslige vandområdeplaner 2021-2027 godkendes og sendes til Miljøministeriet.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommunens høringssvar

Miljøministeriet har den 22. december 2021 sendt et forslag til vandområdeplaner for tredje planperiode (2021-2027) i offentlig høring i seks måneder. Fristen for at indsende høringssvar er den 22. juni 2022.

 

Administrationen har udarbejdet et høringssvar til vandområdeplanerne for planperioden 2021-2027, jævnfør bilag 1 (Bilag 1. Svendborg Kommunes høringssvar til de statslige vandområdeplaner 2021-2027). Høringssvaret indeholder både politiske og tekniske elementer. Men det er primært af teknisk karakter med fokus på indsatser supplerende indsatser, dog gør det også opmærksom på, at staten skal sikre, et økonomiske grundlag, der gør det muligt for kommunerne at gennemføre de konkrete indsatser.

 

Baggrund for vandplanerne

Formålet med vandområdeplanerne er at sikre god tilstand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i overensstemmelse med EU's vandrammedirektiv.

Planerne skal informere om statens planer for forbedring af miljøtilstanden i de konkrete vandforekomster. Vandområdeplanerne indeholder også et indsatsprogram der beskriver de nødvendige foranstaltninger til at nå den ønskede miljøtilstand, samt en tidsplan for indsatserne. Vandområdeplanerne skal også indeholde oplysninger om administrative forhold, resultaterne af basisanalysen, hvor den nuværende tilstand beskrives, miljømål, beskyttede områder, indsatsprogrammer, inddragelse af offentligheden og overvågning. Vandområdeplanerne er således de samlede planer, der skal forbedre EU landenes vandmiljø.

 

Vandområdeplanerne 2021-2027 udgør en opdatering og videreførelse af de to tidligere vandområdeplaner, der gjaldt i perioderne 2009-2015 og 2015-2021. Opdateringen bygger på et nyt vidensgrundlag udviklet i samarbejde med nationale forskningsinstitutioner og rådgivere.

Det samlede høringsmateriale kan ses på miljøministeriets hjemmeside.

 

Indsatser i Svendborg Kommune

Det er staten, der er vandplanlægningsmyndighed, men kommunerne har ansvaret for at udmønte dele af indsatsprogrammet. I vandområdeplanen er der opstillet mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets søer, vandløb, kystvande og grundvand. Desuden indeholder vandområdeplanen et indsatsprogram som beskriver, hvilke indsatser og virkemidler, der kan bruges til at nå målet, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Liste med indsatser der ifølge de nye vandområdeplaner skal udføres i Svendborg Kommune). Det vil sige konkrete indsatser i søer og vandløb, etablering af vådområder, lavbundsprojekter og skovrejsning samt indsatser i forhold til punktkilder. Indsatser i forhold til punktkilder kan eksempelvis være i forhold til renseanlæg, regn betingede udledninger fra overløb og ikke kloakerede ejendomme i spredt bebyggelse.

 

Det fremadrettede arbejde
Når udkastet til Svendborg Kommunes høringssvar er godkendt i Kommunalbestyrelsen sender administrationen det til Miljøministeriet, hvor det vil blive taget med i det fremadrettede arbejde med de nye vanområdeplaner. Administrationen forventer at de endelige planer offentliggøres december 2022.

På et udvalgsmøde senere på året vil Teknik- og Miljøudvalget blive fremlagt en status for Svendborg Kommunes indsatser i henhold til den gældende vandområdeplan frem til udgangen af 2021.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

EU og staten finansierer de kommunale udgifter til administration af vandplanindsatsen, herunder forundersøgelser, rådgivning og anlægsarbejder. Staten dækker også eventuelle udgifter til erstatning til lodsejere. Det nødvendige myndighedsarbejde i forbindelse med gennemførelse af indsatserne kompenseres i princippet via DUT.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen.

Lovgrundlag

EU's vandrammedirektiv

Lov om vandplanlægning

Bekendtgørelse om vandområdedistrikter og hovedvandoplande og grundvand

Bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster

Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter

Bekendtgørelse om overvågning af overfladevandets, grundvandets og beskyttede områders tilstand og om naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder

Bekendtgørelse om indholdet af vandområdeplaner

Bekendtgørelse om basisanalyser

Sagen afgøres i

Kommunalbestyrelsen

Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 05-05-2022

Indstillingen godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022

Indstilles.

Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende