Punkt 6 Udbud af Svendborg Kommunes daglige bankforretninger

Beslutningstema

Indgåelse af aftale med pengeinstitut om kommunens daglige bankforretninger fra 1. november 2022.

Indstilling

Direktionen indstiller,

at administrationen bemyndiges til at forhandle og borgmesteren til at indgå aftale om kommunens daglige bankforretninger fra 1. november 2022 gældende for 4 år med yderligere option for 2 x 1 år med et pengeinstitut.

Sagsfremstilling

Kommunens aftale med Danske Bank, om håndtering af de daglige bankforretninger er i praksis udarbejdet som en løbende aftale, med 9 måneders opsigelse. Aftalen er opsagt til den 31. oktober 2022.

 

Der indhentes 5 tilbud under henvisning til Udbudslovens §193. Der har været afholdt dialogmøder med de 5 pengeinstitutter.

 

Tilbudsmaterialet forventes udsendt til de 5 pengeinstitutter den 23. maj 2022, og tilbud skal være afgivet inden den 23. juni 2022.

 

Ny aftale forventes indgået ultimo august 2022 med det pengeinstitut, der samlet set tilbyder den økonomisk mest fordelagtige aftale.

 

Ved vurdering af den samlede økonomi i tilbuddet indgår kommunens løbende likviditetsflow (ekskl. kapitalplejeaftaler). Dette indebærer samtidig et kreditmaksimum til dækning af likviditetsudsving omkring månedsskifte.

 

I forhold til KL’s governanceprincipper indarbejdes følgende i den kommende bankaftale:

  1. Der indarbejdes krav om, at banken skal leve op til alle 8 governanceprincipper, som skal sikre, at Kommunens kommende bank udviser samfundsansvar og opretholder en sund virksomhedskultur.
  2. Der indsættes i kontrakten et gensidigt opsigelsesvarsel på 9 måneder. Det lange varsel er begrundet i, at gennemførsel af et nyt udbud og skift af bank er en omfattende proces. Kontrakten kan desuden opsiges uden varsel i tilfælde af væsentlig misligholdelse.
  3. Der indsættes i kontrakten, at relevante forhold om banken (herunder eventuelle hvidvaskningssager) er et fast punkt på dagsorden på statusmøder, og banken underretter Kommunen, såfremt der opstår væsentlige forhold - dermed overholder bankerne anbefalingen om løbende rapportering.
  4. I kontrakten pålægges banken ikke bod ved bankens manglende overholdelse af rapporteringsforpligtelsen, og banken er ikke forpligtet til at dække Kommunens udgifter i forbindelse med vurderingen af bankernes dokumentation for self-cleaning. I stedet indsættes der i kontrakten mulighed for opsigelse samt ophævelse og eventuel senere udelukkelse.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Med det nuværende renteniveau vurderes det, at udgiften til renter og gebyrer skønsmæssigt vil udgøre knap 1,5 mio. kr. over en 4-årig periode.

CO2-Konsekvensvurdering

Ej relevant

Lovgrundlag

Udbudsloven - lov nr. 1564 af 15. december 2015.

Sagen afgøres i

Økonomiudvalget

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022

Godkendt.

Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende