Punkt 2 Koncernrapport pr. 31. marts 2022

Beslutningstema

Orientering om det forventede regnskab 2022 på baggrund af koncernrapporten pr. 31. marts 2022, tillægsbevilling samt status på budgetforlig 2022.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At rapporten tages til efterretning
  • At udvalgene generelt udviser tilbageholdenhed og i tråd med rammestyringen fører en stram økonomistyring med henblik på at overholde kommunens serviceramme, så der frem mod budgetopfølgningen pr. 30. juni iværksættes tiltag til forbedring af det forventede regnskabsresultat.
  • At nettoprovenuet vedr. tillægsbevilling på 0,8 mio. kr., når der ses bort fra overførsel at 1,7 mio. kr. fra 2022 til kommende år, reserveres til finansiering af udfordringer ifm. regnskabsafslutningen.

Sagsfremstilling

Det forventede regnskab for 2022 opgjort pr. 31. marts 2022 er naturligt forbundet med usikkerhed bl.a. som følge af det er først på året, samt evt. afledte konsekvenser af krigen i Ukraine.

 

Forventet regnskab 2022 jf. koncernrapport 31. marts 2022 efterlever ikke den økonomiske målsætning for så vidt angår overholdelse af servicerammen, samt et ordinært resultat på minimum 170 mio.kr.

 

Serviceudgifterne udviser et merforbrug på 69 mio.kr. i forhold til vedtaget budget (servicerammen) og et merforbrug på 33,8 mio.kr. i forhold til korrigeret budget (efter overførsler fra 2021 og reduktion med 25 mio.kr.). Inden for servicerammen er der områder, der er økonomisk udfordret, mens andre områder forventer mindreforbrug.

 

For serviceudgifterne er myndighedsbudgettet på det specialiserede socialområde yderligere presset med 13,4 mio. kr., (4,9 mio. kr. når merindtægt særligt dyre enkeltsager under overførselsudgifter medregnes. Vedr. familieafdelingen under Børn- og Ungeudvalget forventes en merudgift på 8,6 mio. kr. (4,3 mio. kr. når merindtægt særlig dyre enkeltsager under overførselsudgifter medregnes.

 

Det forventede regnskab vedr. serviceudgifter udviser en merudgift på 33,8 mio. kr. ift. korr. budget 2022. Heri indgår merudgifter vedr. Covid-19 på 4,1 mio. kr.

 

I forbindelse med koncernrapporten pr. 31.3.2022 vil der blive rejst en fælles tillægsbevillingssag, som medfører et provenu på 2,5 mio. kr., hvoraf 1,7 mio. kr. vedr. kollektiv trafik. Vedr. kollektiv trafik blev der overført 3 mio. kr. fra 2021 til at imødekomme udfordringen ved den indarbejdede besparelse på området, frem mod 2024, hvor kørselsopgaven skal genudbydes. Der søges i forbindelse med koncernrapporten om en overførsel af de 1,7 mio. kr. i 2022 med 1 mio. kr. i 2023 og 0,7 mio. kr. i 2024, hvorefter mindreforbruget i 2022 vil gå i nul.

 

Det resterende mindreforbrug på 0,8 mio. kr. vedrører tilretning vedr. renter, lån og deponering. Herudover indgår en række bevillingsomplaceringer, som er neutral på kassen. Direktionen anbefaler at nettoprovenu vedr. tillægsbevilling på 0,8 mio. kr. reserveres til finansiering af udfordringer ifm. regnskabsafslutningen.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af vedlagte bilag.

CO2-Konsekvensvurdering

Ej vurderet

Sagen afgøres i

Økonomiudvalg

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2022

Godkendt.

Jørgen Lundsgaard (B) var fraværende.