Punkt 8 Kommuneplan 2021 - 2033: Fornyet offentlig høring

Beslutningstema

Administrationen har i dialog med Plan– og Boligstyrelsen besluttet at foretage en tilpasning af forslag til Kommuneplan 2021- 2033 med fokus på at skærpe de nationale interesser i den nye kommuneplan.

 

Nærværende dagsorden er således en fornyet godkendelse og offentliggørelse af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 med skærpet fokus på temaet transport – og logistikvirksomhed.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets, at det overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefales,

 

  • At indarbejdelsen af statens bemærkninger til forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes
  • At forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 godkendes og vedtages til fornyet offentlig høring

Sagsfremstilling

Baggrund

Byrådet godkendte og offentliggjorde forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 den 15. december 2020.

 

Forslag til Kommuneplan 2021-2033 har været i offentlig høring til og med den 3. marts 2021. Svendborg Kommune har i den gennemførte høringsperiode modtaget bemærkninger, indsigelse og har været i tæt dialog med de statslige myndigheder, som skal sikre de statslige interesser i kommuneplanlægningen.

 

På den baggrund, har der været behov for at foretage en tilpasning og fornyet høring af forslag til Kommuneplan 2021 – 2033.

 

Teknik- og Erhvervsudvalget blev orienteret om muligheden for dette den 11. marts 2021, Økonomiudvalget den 23. marts 2021 og Byrådet den 30. marts 2021.

 

 

Statens bemærkninger

For at leve op til de statslige interesser indenfor temaerne transport – og logistikvirksomhed og kystnærhedszone, har der været behov for at foretage nødvendige ændringer og suppleringer til planforslaget, før det kan endelig vedtages. Derudover er der aftalt en række mindre ændringer, som vurderes at have administrativ karakter. Det samlede overblik over bemærkninger og tilpasninger kan findes i bilag 1 ”Bilag 1, Statens bemærkninger til forslag til Kommuneplan 2021 – 2033”.

 

Transport – og logistikvirksomhed

Vejdirektoratet har bemærket, at kommunen mangler at redegøre for, hvordan den nationale interesse om prioritering af erhvervsområderne langs motorvejen til transport- og logistikvirksomheder, samt andre transporttunge virksomheder er tilgodeset. Der har ikke tidligere, eller i den aktuelle kommuneplan været udlagt erhvervsområder langs motorvejen til transport- og

logistikvirksomheder, da det er vurderet, at der ikke har været et behov for denne type erhverv i

Svendborg Kommune.

Vejdirektoratets fokus er blevet skærpet i forbindelse med den aktuelle planlægning for et nyt

aflastningscenter ved Odensevej i Svendborg Nord, der ligger i tilknytning til motorvejen.

Vejdirektoratet gør gældende, at den nationale interesse af erhvervsområderne langs motorvejen til transport- og logistikvirksomheder ikke er tilstrækkeligt tilgodeset i Svendborg Kommune.

 

For at leve op til Vejdirektoratets krav, vil der være behov for at udlægge et nyt særskilt erhvervsområde forbeholdt transport- og logistikvirksomheder i Svendborg Kommune.

 

Administrationen har arbejdet på et nyt rammeområde, der vil blive udlagt i tilknytning til Erhvervsområde Tankefuld Nord, som i dag er udlagt til fremtidigt erhvervsområde. Se vedlagte bilag ”Bilag 2, Nyt område til transport – og logistikvirksomhed” for nærmere beskrivelse af de overordnede mål, retningslinjer og bestemmelser for området.

 

Kortbilag, nyt rammeudlæg til transport og logistikvirksomhed

Kystnærhedszone

Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 indeholder et nyt rammeområde til boligformål i Vindeby ved Bjernemarksvej.

Bolig- og Planstyrelsen har svært ved at se, at der er et behov for byvækst på Tåsinge. Bolig- og Planstyrelsen har forståelse for, at der på Tåsinge ikke er mulighed for placere et nyt boligområde uden for kystnærhedszonen, men mener, at det er vanskeligt at se, at der er et reelt behov for boligudlæg i forhold til den forventede befolkningstilvækst.

 

På baggrund af denne dialog, foreslår administrationen at tage området ud inden endelig vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033, for at undgå en indsigelse fra styrelsen.

 

Der vil senere i planperioden være mulighed for at arbejde med området i form af et kommuneplantillæg, såfremt der kan påvises det nødvendige behov for den kystnære placering.

 

cid:image002.jpg@01D711AA.55DCB880

Kortbilag, nyt rammeområde til boligformål

Fornyet høring

Ved væsentlige ændringer i forslag til en kommuneplan, skal der ske en fornyet offentlig høring jf.

Planlovens offentlighedsregler. Det er administrationens vurdering, at der i forbindelse med planlægningen for et nyt område til transport – og logistikvirksomhed, er tale om en væsentlig ændring og at der derfor vil være behov for at sende forslaget i fornyet høring. Den nye høring vil være målrettet planlægningen for transport – og logistikvirksomhed, og de relevante myndigheder, lokale aktører, naboer mv. i relation hertil.

De relevante aktører omkring Bjernemarksvej vil blive orienteret, herunder høringsbidragsydere. Grundejer og rådgiver er orienteret.

 

Fremadrettet proces

De høringssvar og den inddragelsesproces, der har været hidtil, er fortsat gældende, og vil indgå i

den videre behandling af kommuneplanen, frem mod endelig vedtagelse.

Som det fremgår af nedenstående tidsplan, vil Teknik – og Erhvervsudvalget og Økonomiudvalget modtage en samlet orientering omkring den offentlige høring i juni 2021, inden endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033 i august 2021.

 

 

Ny tids – og procesplan for Kommuneplan 2021 – 2033

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Finansieringen af udarbejdelse af kommuneplanen sker indenfor Plan- og Udviklings eksisterende driftsramme.

CO2-Konsekvensvurdering

Kommuneplan 2021 – 2033 danner grundlag for den fremtidige fysiske udvikling, og vil derfor

antages at have konsekvenser for CO2-udledningen på længere sigt. De afledte konsekvenser kan

ikke vurderes på nuværende tidspunkt.

Lovgrundlag

Planloven

Sagen afgøres i

Byrådet

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021

Liste V fremsætter følgende forslag:

At nyt rammeområde til boligformål i Vindeby ved Bjernemarksvej fastholdes i Kommuneplan 2021-2033.

Forslaget bringes til afstemning.

For forslaget stemmer 2 medlemmer: Liste V

Imod stemmer 7 medlemmer: Liste A, Liste C, Liste Ø og Løsgænger Jens Munk.

Dermed faldt forslaget.

Herefter blev indstillingen anbefalet overfor Økonomiudvalg og Byråd med bemærkning om, at rammeområde 03.01.T1.439 omdannes til centerområde for særlig pladskrævende varer, for at sikre en bedre sammenhæng i forhold til den samlede udvikling af det nye aflastningscenter ved Odensevej.
 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021

Indstilles.

 

Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).

Beslutning i Byrådet den 27-04-2021

Godkendt.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Lars Kalmar (O).