Punkt 12 Miljøtilsynsplan 2021-2024

Beslutningstema

Godkendelse af den reviderede Miljøtilsynsplan 2021-2024. Miljøstyrelsen stiller krav om, at kommunen udarbejder en Miljøtilsynsplan, som skaber åbenhed omkring, hvordan kommunen udfører tilsyn på husdyrbrug og virksomheder. Planen gælder i en 4 års periode og er netop blevet revideret for perioden 2021-2024. For at den er gældende, skal den godkendes i Miljø- og Naturudvalget.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,

 

  • at Miljøtilsynsplan 2021-2024 for Svendborg Kommune godkendes.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune fører miljøtilsyn med virksomheder og husdyrbrug i kommunen for at sikre, at gældende miljølovgivning bliver overholdt og at forurening dermed undgås. Miljøtilsynet kan omfatte produktionens størrelse, håndtering af stoffer som afgives til miljøet, opbevaring og håndtering af olieholdige produkter og kemikalier, håndtering af affald og indretning af tankpladser.

Miljøstyrelsen kræver, at kommunen udarbejder en Miljøtilsynsplan, som sammen med den nationale lovgivning danner rammen for, hvordan miljøtilsyn bliver udført i kommunen.
 

Formålet med planen er at skabe mere åbenhed for borgere, virksomheder og husdyrbrug, der med planen kan få indsigt i, hvordan kommunen udfører miljøtilsyn.
 

Planen revideres hvert 4. år. Administrationen har netop revideret planen for perioden 2021-2024, og planen er vedlagt som Bilag 1. (Bilag 1. Udkast til Miljøtilsynsplan 2021-2024). Planen skal godkendes af Miljø- og Naturudvalget.
 

Forud for behandlingen i Miljø- og Naturudvalget har udkastet til planen været i offentlig høring på kommunens hjemmeside i perioden 22. april til 20. maj 2021. Der er ikke indkommet høringssvar.

Når planen er endeligt godkendt, vil den være gældende og retningsgivende for kommunens tilsynsindsats frem til og med 2024. Planen bliver offentliggjort på Miljøstyrelsens portal for offentliggørelser (mst.dma.dk).

 

Resumé af Miljøtilsynsplanen:

 

Planen er opdelt i 4 afsnit:

 

  • Hvem får tilsyn og hvor tit
  • Kommunens miljøtilsyn – hvad og hvordan
  • Væsentlige miljømæssige problemstillinger
  • Samarbejdet med andre myndigheder

 


Planen omfatter en beskrivelse af, hvordan tilsyn udføres, vurdering af væsentlige

miljøproblemer, beskrivelse af samarbejde med andre myndigheder, liste over virksomheder og

husdyrbrug, der er forurener udover nogle fastsatte grænseværdier og dermed er omfattet af nogle EU-regler.

 

Afsnittet ”Hvem får tilsyn og hvor tit” beskriver den, i loven, fastsatte frekvens for tilsyn. Det forklares i afsnittet, hvordan frekvensen for tilsyn på virksomheder og husdyrbrug fastsættes afhængigt af virksomhedens størrelse og en vurderet risiko for forurening. Afsnittet forklarer begrebet ”miljørisikoscore”, som er en metode udviklet af Miljøstyrelsen til at vurdere en virksomheds eller et husdyrbrugs risiko for at komme til at forurene. Afsnittet beskriver også forskellige typer af tilsyn og tilsynskampagner.

 

Afsnittet ”Kommunens miljøtilsyn – hvad og hvordan” beskriver hvordan kommunen udfører tilsyn. De forskellige trin i miljøtilsynet: Varsling, forberedelse, udførelse, afrapportering og offentliggørelse bliver beskrevet. Desuden bliver der i afsnittet redegjort for kommunes tilgang til tilsynet, som er baseret på dialog og for hvordan denne tilgang er fremmende for miljøindsatsen på virksomheder og husdyrbrug.

 

Afsnittet ”Væsentlige miljømæssige problemstillinger” beskriver hvilke problemstillinger i forhold til miljøet, som kommunen har fokus på at forebygge med sin indsats med miljøtilsyn.

Beskyttelse af jord, grundvand og søer, hav og vandløb samt gener i form af lugt, støj og støv for naboer er beskrevet.

 

Afsnittet ”Samarbejde med andre myndigheder” beskriver hvilke myndigheder som Svendborg Kommune samarbejder med, når det kommer til miljøtilsyn. Det fremgår også af afsnittet, at der gennem netværk af miljømedarbejdere foregår udveksling af erfaringer mellem de øvrige kommuner.

 

Endeligt indeholder planen et bilag i form af en lister over de husdyrbrug og virksomheder, som er omfattet af de tidligere nævnte EU-regler.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Da arbejdet med miljøtilsyn er omfattet af brugerbetaling, er der ingen konsekvenser i forhold til økonomien.

CO2-Konsekvensvurdering

Det vurderes ikke, at nærværende plan i sig selv har en effekt på CO2 - udledningen.

Lovgrundlag

Bekendtgørelse om miljøtilsyn nr. 1536 af 9. december 2019

Sagen afgøres i

Miljø- og Naturudvalget.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 08-06-2021

Indstillingen godkendt.