Punkt 10 Konkrete forslag til investering - VE A/S

Beslutningstema

Svendborg VE A/S har anmodet Svendborg Kommune om at de må arbejde videre med at undersøge mulighederne for at investere i anlæg på tre kommunale ejendomme. Mulighederne skal ses som starten på en række forslag til nye solcelleanlæg, der kan arbejdes videre med. Det skal bemærkes at lovgivningen på området er svært tilgængelig hvorfor det kan være nødvendigt med yderligere juridisk afklaring, inden projekterne kan sættes i gang.

Indstilling

Direktionen indstiller, at Miljø- og Naturudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler,

 

  • At principgodkende, at Svendborg VE A/S arbejder videre med solcelleanlæg på følgende ejendomme:

 

  • Det Gode Madhus
  • Tåsinge Skolen Sundhøj - Tåsinge Plejehjem
  • Rantzausminde skole

 

Sagsfremstilling

Svendborg VE A/S har på bestyrelsesmøde den 21. april 2021 besluttet at henvende sig til Svendborg Kommune og anmode om, at de kan arbejde videre med at beregne investeringer i solceller på tre konkrete kommunale ejendomme, se bilag 1(Bilag 1. Svendborg VE A/S bestyrelsesmøde den 21. april 2021, Punkt 5)

 

  • Det Gode Madhus
  • Tåsinge Skolen Sundhøj - Tåsinge Plejehjem
  • Rantzausminde skole

 

 

Der kan i henhold til gældende lovgrundlag sættes solcelleanlæg op på de tre ejendomme. Da anlæggene ikke vil være omfattet af reglerne for nettoafregning, vil de i praksis skulle levere elproduktionen til elnettet. Det vil derfor være tvivlsomt om investeringerne vil give en driftsbesparelse.

 

Når Svendborg VE A/S har foretaget de endelige beregninger, vil de enkelte forslag til investeringer og driftsaftaler skulle godkendes af Svendborg Kommune, og sagerne vil blive forelagt til politisk godkendelse.

 

Overdragelse af eksisterende varmepumpeanlæg og solcelleanlæg, er fortsat under udredning, der afvendtes svar på en forespørgsel hos ankestyrelsen vedr. drift af varmepumper, mindre end 250kw i selskabsregi. Det samme gør sig gældende for nye varmepumpeanlæg.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Kommunalt ejede solcelleanlæg skal drives i selskabsform og kommunen kan ikke få

reduktion af elafgiften som elforbruger.

Se også dagsordenpunkt nr. 9 vedr. Roller og opgaver for Svendborg VE A/S.

 

De konkrete økonomiske konsekvenser for kommunen kan på nuværende tidspunkt ikke estimeres, idet de blandt andet vil afhænge af størrelsen på solcelleanlæggene og beregning af driftsomkostningerne.

 

 Da kommunen skal betale elafgift af egetforbruget, som produceres på anlæggene, vil besparelsen pr. kWh være:  Ordinær elpris ex. moms minus elafgift. Kommunens samlede besparelse skal så kunne finansiere de årlige afdrag og renter på de optagne lån og driftsomkostningerne på anlæggene.

 

Opnår kommunen en samlet besparelse ved at der opsættes solcelleanlæg på kommunens bygninger, vil besparelsen blive modregnet i kommunens bloktilskud jf. reglerne i elforsyningslovens § §§ 37 § 37a.

 

 

Lovgrundlag

Elforsyningsloven §2, stk 1.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 08-06-2021

Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget.
 

Liste C kan ikke godkende indstillingen, idet man ikke ønsker, at kommunen skal agere som energiselskab.