Punkt 4 Klimaindsats - Budgettemaer 2022

Beslutningstema

Der fremlægges forslag til budgettemaer, til fortsat udmøntning af Klima- og Energipolitikken med tilhørende CO2-reduktionsplan, Bæredygtighedsstrategien og til implementering af Svendborg Kommunes kommende Klimahandleplan. Forslagene fremlægges med henblik på drøftelse og eventuel fremsendelse til årets budgetforhandlinger.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget samt Teknik- og Erhvervsudvalget,

 

  • at følgende budgettemaer drøftes:

 

  • Grøn omstilling af den kommunale bygningsmasse
  • Mobilitetsplan
  • Flere kommunale el-biler
  • Grønne og bæredygtige indkøb
  • Klimahandleplan DK2020

 

  • at udvalget beslutter, om der er temaer, der skal indgå i udvalgets videre arbejde med budget 2022, samt drøfter forslag til finansiering af eventuelle udgifter.
  • at udvalget beslutter, hvorvidt der er temaer, der skal fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på budgetforhandlingerne for 2022.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune har som DK2020 kommune forpligtet sig til at udarbejde en klimahandleplan der beskriver konkrete indsatser for at opfylde to mål som senest skal være opfyldt i 2050:

 

  • Klimaneutralitet:

CO2 neutralitet jf. Parisaftalens målsætninger for kommunen som geografisk enhed

  • Klimarobust:

Modstandsdygtig over for gener fra klimaforandringer

 

Svendborg Kommune har gennem mange år arbejdet med klimaindsatsen herunder implementering af CO2-reduktionsplanen i tilknytning til den vedtagne Klima- og energipolitik fra 2019.

 

Klimahandleplanen som er under udarbejdelse, vil samle nuværende og nye indsatser for at opnå de nævnte målsætninger. Klimahandleplanen forventes at bliver politisk godkendt omkring sommerferien i 2022.

 

Vedhæftet i bilag 1-5 (Bilag 1: Grøn omstilling af den kommunale bygningsmasse; Bilag 2 Mobilitetsplan; Bilag 3 Flere kommunale el-biler; Bilag 4: Grønne og bæredygtige indkøb; Bilag 5: Klimahandleplan: implementering af nye indsatser) er beskrivelser af administrationens forslag til budgettemaer som for 2022 vil udgøre de samlede nye klimaindsatser. Herunder er en oversigt over de 5 forslag til budgettemaer: er beskrivelser af administrationens forslag til budgettemaer som for 2022 vil udgøre de samlede nye klimaindsatser. Herunder er en oversigt over de 5 forslag til budgettemaer:

 

Tema

Klimaindsatser

Anlæg i 2022

Beløb i 1.000 kr.

Afledt drift i 2022

Beløb i 1.000 kr.

Grøn omstilling af den kommunale bygningsmasse

 

 7.850

3.050

Mobilitetsplan

 

    400

 

Flere kommunale el-biler

 

  

1.093

Grønne og bæredygtige indkøb

 

 

   600

Klimahandleplan DK2020

 

 2.000

   795

I alt

 

10.250

5.538

 

Grøn omstilling af den kommunale bygningsmasse

For at reducere udledningen af CO2 i den kommunale bygningsmasse er der brug for yderligere grønne investeringer i den kommunale bygningsmasse. For at omsætte investeringerne skal der tilføjes 2 ½ årsværk.

 

Herudover vil det også være nødvendigt at foretage en energimærkning af den samlede bygningsmasse, da de nuværende er ved at være 10 år gamle. Energimærkningen er lovpligtig.

 

Omdrejningspunktet/styreredskabet for det videre arbejde med den grønne omstilling vil blandt andet være øget overvågning og styring af energiforbruget. Det er dels via central tilstandsstyring og kontrol, dels med et energistyringssystem. Administrationen foreslår, at der indkøbes et system der kan bidrage med valide data, intuitiv og visuel formidling og ikke mindst øget brugervenlighed. Det vurderes at der kan spares 7 % af de årlige udgifter til el, vand og varme, svarende til en årlig besparelse på 1,3 mio. kr. i 2020 niveau, når systemet er fuldt implementeret.

 

Endelig vurderer administrationen at der er behov for opdatering af de ca. 100 anlæg i den kommunale bygningsmasse med Central Tilstands Styring og Kontrol (CTS). Administrationen vurderer, at den hurtigste og billigste måde at fortage de nødvendige ændringer, er ved at projektansætte 2 medarbejdere til at udføre opgaven.

 

Samlet foreslås en investering på 7,85 mio. kr. til anlæg med en afledt drift på 3,05 mio. kr. Investeringer i bygningsmassen foruden CO2-reduktion med til at holde Svendborg Kommunes bygningsmasse tidssvarende og øge dens værdi.

 

Mobilitetsplan

Det fremgår af forslag til Kommuneplan 2021-2033 at der skal udarbejdes en mobilitetsplan for målrettet at arbejde med en omstilling til god og bæredygtig mobilitet. Mobilitetsplanen skal danne et vigtigt vidensgrundlag blandt andet om Svendborg Kommunes nuværende situation og transportadfærd og samtidig skal indsatser og tiltag på mobilitetsområdet fastlægges, koordineres og prioriteres.

 

Der skal til udarbejdelse af mobilitetsplanen afsættes budget til rådgiverbistand i form af analyser på i alt 700.000 kr. fordelt i år 2022 og 2023.

 

Flere kommunale el-biler

En kortlægning af Svendborg Kommunes bilflåde viser, at den ældste og mest forurenende del af flåden udgøres af 39 gamle køretøjer som tilhører euronorm 3-5. Som led i første del af en udfasningsplan for fossile køretøjer, anbefales 34 af de ældste køretøjer udskiftet til nye el-køretøjer i 2021 og 2022, der vil reducere flådens CO2-udledning med 22 %. Udfasning af 34 fossile køretøjer medfører behov for yderligere investering i nye el-biler.

 

Grønne og bæredygtige indkøb

Med det formål at kunne gennemføre og fremme en grøn omlægning af kommunens indkøb, herunder en praksisnær grøn omstilling hos kommunens afdelinger og institutioner, anbefales det at projektansætte en indkøbsvejleder med fokus på bæredygtighed. En grøn og bæredygtig omstilling af kommunens indkøb forudsætter analyse og indsigt i hvordan der klimamæssigt sættes ind på det enkelte indkøbsområde, så størst mulig klimaeffekt kan skabes og dokumenteres. Dette kræver ny viden og nye kompetencer. Økonomisk andrager investeringen 600.000 kr. årligt. i 3 år.

 

Klimahandleplan DK2020

Svendborg Kommune har som DK2020 kommune forpligtet sig til at udarbejde en klimahandleplan der beskriver konkrete indsatser for at opfylde to mål som senest skal være opfyldt i 2050:

 

  • Klimaneutralitet:

CO2 neutralitet jf. Parisaftalens målsætninger for kommunen som geografisk enhed

  • Klimarobust:

Modstandsdygtig over for gener fra klimaforandringer

 

Aktiviteterne i dette budgettema skal være med til at understøtte implementeringen af klimahandleplanens nye indsatser for at opnå målsætningen. Indenfor CO2-reduktion er der tale om bl.a.:

 

  • aktiviteter for udbredelse af fjernvarme,
  • afholdelse af borger- og virksomhedsarrangementer som kan inspirere til at reducere CO2-udledningen fra forbrug af varer og tjenester
  • indgåelse af partnerskaber med virksomheder om konkrete reduktionshandlinger 

 

I forhold til at opnå klimarobusthed er der tale om bl.a.:

 

  • et pilotprojekt for LAR-løsninger i byrummet,
  • et pilotprojekt om øerne og det stigende havvand
  • detaljeret kortlægning af oversvømmelse

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det foreslås af afsætte i alt 2 mio. kr. til dette arbejde. Hertil kommer 795.000 kr. i afledte driftsmidler til opnormering med én medarbejder indenfor klima- og energiområdet og kommunikation til understøttelse af borgerinddragende processer og partnerskaber med såvel borgere som virksomheder.

 

Jævnfør budgetproceduren ledsages driftsudgifter afledt af temaer af tilsvarende finansieringsforslag indenfor fagudvalgets budgetramme.

CO2-Konsekvensvurdering

Med de beskrevne investeringer for den grønne omstilling af den kommunale bygningsmasse forventes det i 2030 at CO2-udledningen er reduceret med yderligere 1.026 ton CO2 årligt, hvilket svare til en reduktion på ca. 36 %.

 

Udarbejdelse af en mobilitetsplan påvirker ikke CO2-udledningen. De handlinger som iværksættes på baggrund af mobilitetsplanen, vil have en positiv påvirkning på CO2-udledningen. CO2-konsekvensvurderingen vil blive foretaget for de enkelte handlinger, når de igangsættes.

 

Flere kommunale el-biler ved en udfasning af 34 fossile køretøjer i 2021-2022 vil medføre en samlet reduktion på ca. 148 ton CO2 årligt (22 %) ud af flådens aktuelt samlede udledning på ca. 700 tons. CO2-reduktionen vil kunne opgøres som en besparelse indenfor Svendborg Kommunes kommunale virksomhed på transportområdet.

En omlægning af udvalgte indkøbsaftaler til flere grønne alternativer vil sammen med en målrettet indsats for mere nøjsomt og bæredygtigt forbrug i det kommunale indkøb, generere både direkte og afledte effekter, der vil mindske CO2-udledningen i Svendborg Kommune som kommunal virksomhed, og ligeledes også i Svendborg Kommune som geografisk område. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at estimere de mulige CO2-besparelser herved, da det forudsætter nærmere analyser.

 

De nye handlinger som iværksættes på baggrund af den kommende klimahandleplan, vil have en positiv påvirkning på CO2-udledningen. CO2-konsekvensvurderingen vil hvor det er muligt blive foretaget for de enkelte handlinger, når de igangsættes.

 

Endelig vil de nye aktiviteter foreslået som led i implementeringen af klimahandleplanen bidrager til at gøre Svendborg Kommune mere robust overfor de kommende klimaforandringer.

Lovgrundlag

Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune

Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune

Planstrategi ´19, Svendborg Kommune

Forslag til Kommuneplan 2021-2033

Sagen afgøres i

Miljø- og Naturudvalget

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 08-06-2021

Sagen blev drøftet og følgende budgettemaer fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på at indgå i budgetforhandlingerne for 2022:

  • Grøn omstilling af den kommunale bygningsmasse
  • Mobilitetsplan
  • Flere kommunale el-biler
  • Grønne og bæredygtige indkøb
  • Klimahandleplan DK2020