Punkt 2 Nedsættelse af en borgersamling eller et råd for bæredygtighed og klima

Beslutningstema

Venstres Byrådsgruppe fremsatte på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 11. marts 2021 forslag til at nedsætte et ”Borger Klima Råd” (BKR). På samme møde fremlagde Liste A og Ø deres forslag til nedsættelse af en borgersamling/klimaråd. Forslagene er efterfølgende drøftet på Miljø- og Naturudvalgets møde den 13. april 2021. De fremsatte forslag er samlet i bilag 1 (Bilag 1: Dagsordenspunkt fra MNU's møde den 13 april 2021).

Administrationen har på Miljø- og Naturudvalgets anmodning udarbejdet forslag til modeller for borgerinddragelse i relation til klima- og energipolitikken. På fælles temamøde for Teknik- og Erhvervsudvalget og Miljø- og Naturudvalget den 8. juni 2021 er de foreslåede modeller blevet præsenteret.

 

Udvalget bedes beslutte hvilken model, der arbejdes videre med. 

 

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget og Teknik og Erhvervsudvalget, at anbefale overfor Byrådet:

 

  • At nedsætte et forsøg med en borgersamling eller et borgerråd i relation til Klima- og Energipolitikken efter en af de følgende modeller:
    • Model 1a: Borgersamling om grøn transport
    • Model 1b: Borgersamling om planlægning af sol- og vindenergi i et lokalt afgrænset område
    • Model 2: Borgerråd for bæredygtighed og klima
  • At processen tilrettelægges så borgersamlingen eller borgerrådet startes op enten:
    • Første kvartal 2022
    • eller
    • Efter vedtagelsen af Svendborg Kommunes DK2020-klimahandleplan (medio 2022).

 

  • At administrationen udarbejder forslag til et konkret kommissorium for borgersamlingen/borgerrådet, som godkendes i de relevante fagudvalg, hvorefter opgaven sendes i udbud.  

 

  • At godkende brug af ekstern konsulentbistand til planlægning og afvikling af borgersamlingen/borgerrådet samt anmode administrationen om at udarbejde et budgettema til de kommende budgetforhandlinger på i alt 825.000 kr. til ekstern konsulentbistand og det interne administrative ressourcetræk.

 

 

 

Sagsfremstilling

Borgerinddragelse sker allerede på flere måder i kommunens arbejde med Klima- og Energipolitikken. Det sker f.eks. i Det Grønne Råd, i konkrete projekter, ved afholdelse af klimauge og via mere traditionelle høringer m.m. I forbindelse med udviklingen og den efterfølgende implementering af Svendborg Kommunes Klimahandleplan i regi af DK2020, vil der desuden blive taget en række nye initiativer til borgerinddragelse. Det vil bl.a. ske i forbindelse ved udviklingen af forslag til fokusområder og efterfølgende forslag til indsatser for CO2-reduktion i forbindelse med borgernes private forbrug af varer og tjenester (tøj, mad, rejser, streaming mm. kaldet scope 3). Der vil desuden blive dialogmøder med de væsentligste samarbejdspartnere i forhold til øvrig reduktion af CO2-udledning fra sektorerne energi, transport, landbrug, ved arbejdet med klimatilpasning og meget mere.

Et værktøj til yderligere borgerinddragelse kan være en borgersamling eller et borgerråd.

 

En borgersamling eller et borgerråd

 

En borgersamling har til formål at løfte kvaliteten i de politiske beslutningsprocesser og at styrke den demokratiske inddragelse. Det er et midlertidigt organ, der på baggrund af oplæg/viden fra eksperter eller interesseorganisationer drøfter et bestemt emne. Emnet for borgersamlingen bør være konkret, afgrænset og relaterbart for borgerne. Borgersamlingen bliver opløst når dens input er givet videre til f.eks. et politisk udvalg eller byrådet. Borgersamlingen bliver etableret ved først i samarbejde med en ekstern rådgiver at opstille relevante kriterier med afsæt i det valgte emne. Det kan fx være køn, alder, bopæl, transportmønster, boligform og indkomst. Herefter udvælges en gruppe repræsentative deltagere, eksempelvis ved invitation til en repræsentativ stikprøve af borgere enten ved lodtrækning blandt dem, som har ønsket at medvirke, eller helt tilfældigt blandt alle borgere i kommunen. Medlemmer af borgersamlingen er således et bredt udsnit af befolkningen, som bliver klædt på til at komme med input om et bestemt emne. Medlemmerne tilhører ikke bestemte foreninger og repræsenterer ikke bestemte holdninger til et bestemt emne,

Regeringens Klimaborgerting på klimaområdet følger denne model.

 

Et råd er modsat en borgersamling nedsat for en længere tidsperiode, der ofte følger en valgperiode. Rådet har et kommissorium, der beskriver formål, opgaver og beføjelser. Rådet kan både være med eller uden politisk deltagelse og de øvrige medlemmer kan være udpeget af byrådet eller det kan være bestemt at forskellige erhverv- og interesseorganisationer selv udpeger medlemmer. Medlemmerne af et råd repræsenterer således forskellige interessebaggrunde. Rådet bliver sammensat, så forskellige og tit modsatrettede holdninger bliver repræsenteret. Rådet er som ofte rådgivende og kan behandle mange forskellige emner under det samme tema f.eks. klima. Det Grønne Råd er et eksempel herpå.

 

En borgersamling eller et råd kan have flere udformninger både i forhold til formål, sammensætning, tidsperiode m.m. I bilag 2 (Bilag 2: Modeller for nedsættelse af en borgersamling eller et råd i relation til Klima- og Energipolitikken), er givet forslag til tre forskellige forsøgsmodeller.

 

Model 1a: Borgersamling om grøn transport

 

  • En borgersamling om et konkret, afgrænset og relaterbart emne nedsat i op til et halvt år.
  • Borgersamling om grøn transport vil få til opgave at udarbejde forslag til konkrete handlinger til CO2-reduktion inden for privat og kollektiv transport, som borgerne finder, er realistiske at handle på.
  • På transportområdet er der store reduktioner at hente. Udledninger kommer fra vejtrafik, tog og færger m.m. I forhold til vejtrafikken som er den største kilde til CO2-udledning, så udgør privatbilisme langt den største andel. Konkrete handlinger for reduktion af udledningen kan derfor kun ske ved en aktiv medvirken fra kommunens borgere.

 

Model 1b: Borgersamling om planlægning af sol- og vindenergi i et lokalt afgrænset område

 

  • En borgersamling om et konkret, afgrænset og relaterbart emne i nedsat op til et halvt år.
  • Borgersamlingen skal med udgangspunkt i Klima- og Energipolitikken samt en konkret ansøgning om opstilling af et vedvarende energianlæg i et givent geografisk område komme med input til at kvalificere den politiske beslutningsproces.
  • Berørte borgere bliver således inddraget tidligt i beslutningsprocessen. Modstand mod projektet kan i bedste fald nedbringes, kvalificeres eller der kan findes bedre alternative løsninger eller tilpasninger.

 

Model 2: Borgerråd for bæredygtighed og klima

 

  • Rådet arbejder med temaer og generelle problemstillinger inden for bæredygtighed og klima. Det behandler ikke enkeltsager eller konkrete ansøgninger.
  • Rådet skal bidrage til styrket implementering af den vedtagne Klima- og Energipolitik og Bæredygtighedsstrategien samt fra medio 2022 den kommende klimahandleplan.
  • Rådet har til formål at styrke samarbejdet omkring klima- og energiløsninger mellem politikere, borgere, erhvervsliv og de videninstitutioner, der ligger i kommunen. Det skal give inspiration til og kvalificere implementeringen af klimaindsatsen.

 

Modellerne er udarbejdet med afsæt i erfaringer fra andre kommuner, jævnfør bilag 2 (Bilag 2: Modeller for nedsættelse af en borgersamling eller et råd i relation til Klima- og Energipolitikken).

 

Model 2 har dog visse ligheder med Svendborg Kommunes eksisterende Grønne Råd, hvorfor en sådan forsøgsmodel bør undgå et opgavemæssigt sammenfald med det Grønne Råd, jævnfør bilag 2 for et resumé af kommissoriet for Grønt Råd (Bilag 2: Modeller for nedsættelse af en borgersamling eller et råd i relation til Klima- og Energipolitikken).

 

Uanset hvilken model, der vælges, vil en borgersamling eller et borgerråd kun inddrage et lille udsnit af kommunens borgere. Af hensyn til transparens i borgersamlingen eller borgerrådets arbejdsproces og en bred inddragelse af kommunens borgere i klima- og bæredygtighedsdebatten, vil der skulle investeres yderligere ressourcer i kommunikations- og inddragelsesprocesser i relation til samlingens eller rådets arbejde samt formidling af dets arbejdsprocesser og afrapportering.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ved nedsættelse af en borgersamling i en periode på op til et halvt år eller et borgerråd for en periode på et helt år vil der være udgifter til ekstern rådgiver til etablering, facilitering og betjening, idet der i alle modeller lægges op til brug af armslængdeprincippet. Hertil kommer udgifter til ekspertoplæg mv. i alt i størrelsesordenen 500.000 kr. Derudover skal der prioriteres ressourcer til interne administrative opgaver relateret til udbud af opgaven, rådgiverstyring, løbende dokumentation, kommunikation og politisk sagsbehandling, svarende til et halvt årsværk eller til 325.000 kr. Det foreslås, at der udarbejdes et budgettema herom på i alt 825.000 kr., som oversendes til forhandlingerne om budget 2022.

 

CO2-Konsekvensvurdering

Der er ikke betydelige konsekvenser for CO2-udledningen forbundet med borgersamlinger eller borgerråd. Det er forventningen af borgersamlingen/borgerrådet i deres afrapportering stiller forslag til handlinger, der kan reducere CO2-udledningen.

 

Lovgrundlag

Klima- og Energipolitik 2020-2025, Svendborg Kommune

Bæredygtighedsstrategi 2020, Svendborg Kommune

Planstrategi ´19, Svendborg Kommune

 

Sagen afgøres i

Byrådet.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 08-06-2021

Liste V fremsætter følgende forslag:
 

At der nedsættes to forsøg med borgersamling i relation til Klima- og Energipolitikken efter både model 1.a vedrørende grøn transport og model 1.b vedrørende planlægning for sol -og vindenergianlæg i et lokalt afgrænset område.
 

For stemmer 2 medlemmer: Liste V og Løsgænger Jens Munk.
 

Imod stemmer 5 medlemmer: Liste A, F, C og Ø.
 

Forslaget faldt dermed.
 

Liste F fremsætter følgende forslag:
 

At der nedsættes et forsøg med borgersamling i relation til Klima- og Energipolitikken efter model 1.a vedrørende grøn transport.
 

For stemmer 6 medlemmer: Liste A, F, V, Ø og Løsgænger Jens Munk. 
 

Imod stemmer 1 medlem: Liste C.
 

Liste C afgiver følgende mindretalsudtalelse:
 

Liste C kan ikke godkende anbefalingen, idet der ikke ønskes prioriteret 825.000 kr. på yderligere borgerinddragelse. 
 

Forslaget var dermed vedtaget og Miljø- og Naturudvalget anbefaler følgende overfor Byrådet:

  • At nedsætte et forsøg med en borgersamling i relation til Klima- og Energipolitikken efter model 1.a: Borgersamling om grøn transport.
  • At processen tilrettelægges så borgersamlingen startes op i første kvartal 2022.
  • At administrationen udarbejder forslag til et konkret kommissorium for borgersamlingen, som godkendes i de relevante fagudvalg, hvorefter opgaven sendes i udbud.
  • At godkende brug af ekstern konsulentbistand til planlægning og afvikling af borgersamlingen samt anmode administrationen om at udarbejde et budgettema til de kommende budgetforhandlinger.
     

Liste C undlod at stemme for de sidste 3 punkter i anbefalingen.