Punkt 7 Ansøgning om statslig medfinansiering af cykelprojekter samt frigivelse af anlægsmidler

Beslutningstema

Jævnfør ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” er der afsat en statslig pulje på 150 mio. kr. til medfinansiering af cykelprojekter. Der kan søges tilskud til cykelprojekter, der forbedrer vilkårene for cyklisme, så det bliver endnu mere attraktivt at cykle. Herudover kan der søges om tilskud til viden- og innovationsprojekter.

 

Ved det seneste budgetforlig blev der afsat ekstra midler til cykelfremme, så rådighedsbeløbet er på 6,9 mio. kr. For at komme med et samlet bud på, hvor cykelfremmende tiltag kan anlægges, er cykelistforeninger involveret i kvalificeringen.

Nu skal der prioriteres cykelprojekter til udførelse i de kommende år. Udvalget skal desuden godkende udvalgte projekter til ansøgning om statslig medfinansiering samt frigivelse af rådighedsbeløbet Trafiksikkerhed Cykelstier på 5,76 mio. kr.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,

  • At der, som en del af den fremadrettede plan for cykelfremme i Svendborg, prioriteres cykelprojekter til udførelse jævnfør oplistede cykelprojekter i sagsfremstillingen.
  • At det politisk godkendes, at der sendes ansøgning til Vejdirektoratet om statslig medfinansiering på følgende projekter:
  1. Strækningen Egensevej, Høje Bøge Vej, Skovsbovej i Svendborg by. (fra Voldgade til Ryttervej)
  2. Skovvej i Svendborg by. (fra Johannes Jørgensens Vej til Sankt Jørgens Vej)
  3. Ørbækvej gennem Gudbjerg. (fra Teglværksvej til Gudbjerglund)
  • At de tre projekter ovenfor gennemføres med eller uden statslig medfinansiering.
  • At administrationen bemyndiges til at planlægge og gennemføre de tre cykelprojekter efter administrationens disponering. Udvalget orienteres løbende om fremdriften. 
  • At rådighedsbeløbet Trafiksikkerhed Cykelstier på 5,76 mio. kr. frigives til igangsættelse af cykelprojekter på baggrund af politisk prioritering.

Sagsfremstilling

I forbindelse med ansøgninger om statslig medfinansiering af cykelprojekter i Svendborg Kommune, forudsættes en kommunal medfinansiering på minimum 50 pct. af anlægsudgiften. Det kommunale bidrag skal prioriteres inden for kommunernes anlægsramme.

 

Ansøgningskriterierne indbefatter:

-          Ny infrastruktur dedikeret til cyklister

-          At projektet bidrager til større sikkerhed for cyklister

-          At flest muligt får gavn af projektet

-          At projektet bidrager til bedre sammenhæng, f.eks. ved at styrke integrationen mellem den kollektive trafik og cykling

-          At projektet koordineres med relevante aktører (primært ift. viden- og innovationsprojekter)

Ansøgningsguiden er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Ansøgningsguide – Pulje til Cykelprojekter).

 

Ansøgningsfristen er den 17. maj 2021 kl. 12. Tilskudsmodtagernes accept af tilskud skal ske senest et år efter tilsagnet er givet.

 

I forbindelse med ansøgninger til Vejdirektoratet med henblik på statslig medfinansiering af cykelprojekter, har administrationen arbejdet videre med en plan for cykelstier og cykelfremme generelt i Svendborg Kommune. Arbejdet er lavet med udgangspunkt i Cykelruteplan 2014 og den kommende Kommuneplan, samt dialogmøde med Cykelistforbundet Lokalafdeling Svendborg, Lokalråd 5762 og Foreningen for fremme af Cykelsti mellem Ollerup og Svendborg

 

De udvalgte projekter er listet nedenfor. Der henvises til beskrivelser af projekterne i Cykelruteplan 2014 vedlagt som bilag 1 (Bilag 2. Cykelruteplan 2014). Der er desuden vedlagt kortmateriale over linjeføringerne på bilag 2 (Bilag 3. Kort over linjeføringer).

 

  1. Strækningen Egensevej, Høje Bøge Vej, Skovsbovej i Svendborg by. (fra Voldgade til sidevejen Tipsvænget) – Cykelruteplan s. 15

Overslag: 11.365.000 kr. ekskl. moms. (Strækning 1.740 m)

Egensevej og Høje Bøge Vej frem til Skovvej anlægges 2-1 vej. Fra Skovvej til Ryttervej anlægges fællessti i begge vejsider.

 

  1. Skovvej i Svendborg by. (fra Johannes Jørgensens Vej til Sankt Jørgens Vej) – Cykelruteplan s. 20

Overslag: 6.500.000 kr. ekskl. moms. (Strækning 850 m)

Der anlægges fællessti i hver vejside. Parkeringsbane ændres til båse med vigemuligheder.

 

  1. Ørbækvej gennem Gudbjerg. (fra Teglværksvej til Gudbjerglund) – Cykelruteplan s. 56

Overslag: 1.725.000 kr. ekskl. moms. (Strækning 450 m)

Kørebanen udvides i hver vejside således, at der kan opstreges cykelkantbaner.

 

  1. Fåborgvej i Svendborg by (mellem Ole Rømers Vej og Vestergade) – Cykelruteplan s. 30

Overslag: 2.460.000 kr. (Strækning 310 m)

Der anlægges fællessti eller alternativ afmærket cykelbane. Hele strækningen kan etableres.

 

  1. Assensvej i Kirkeby. (mellem Issøskolen og Hovedvejen) – Cykelruteplan s. 55

Overslag: 5.100.000 kr. ekskl. Moms. (Strækning 1.100 m)

Dobbeltrettet cykelsti i eget tracé.

 

  1. Skårupøre Strandvej. (fra Hestehaven til Skårupøre by) – Cykelruteplan s. 59

Overslag: 14.530.000 kr. ekskl. moms. (Strækning 3.900 m)

Kørebane udvides i hver vejside således, at der kan opstreges cykelkantbaner. Administrationen foreslår at cykelprojektet udføres i etaper.

 

  1. Landevejen ved Hesselager. (fra Broholmvej til Hesselager by) – Cykelruteplan s. 57

Overslag fra 2020: 19.600.000 kr. ekskl. moms. (Strækning 3.600 m)

Enkelrettet cykelsti i eget tracé i begge vejsider. Administrationen foreslår at cykelprojektet udføres i etaper.

 

  1. Stenmurevej ved Hesselager. (fra landevejen til Lundeborg) – Cykelruteplan s. 57

Overslag: 15.000.000 kr. ekskl. moms. (Strækning 3.470 m)

Kørebanen udvides i hver vejside således, at der kan opstreges cykelkantbaner. Administrationen foreslår at cykelprojektet udføres i etaper.

 

 

På baggrund af ovenstående er der udarbejdet to forslag til prioritering af projekterne.

 

Det første forslag til prioritering har administrationen begrundet i ansøgningskriterier til statslig medfinansiering og dialogmøder med Cykelistforbundet Lokalafdeling Svendborg, Lokalråd 5762 og Foreningen for fremme af Cykelsti mellem Ollerup og Svendborg. Administrationens forslag til prioritering følger listen ovenfor i forhold til cykelprojekt angivet med nr. 1, 2 og 3, hvor cykelprojekt nr. 1 har højeste prioritering og nedefter. Cykelprojekter angivet med nr. 4 til 8 vægtes lige højt af administrationen til udførelse på baggrund af ansøgningskriterier fra Vejdirektoratet og dialogmøde. 

 

Det andet forslag er udarbejdet jævnfør beregningsmodellen fra Rambøll, som anvendes i forbindelse med Trafiksikkerhedsplanen 2020-2024. Projekternes score er vedlagt som bilag 4 (Bilag 4. Vægtning af cykelforbindelser), hvor først kommende projekt har højeste score og nedefter. I forbindelse med vægtningen har det været nødvendigt at dele cykelprojekt angivet som nr. 2 ovenfor i to projekter. Projektet er delt i Skovvej syd for Sundbrovej (5700) og Skovvej nord for Sundbrovej (5700), da de to strækninger har forskellige trafikbilleder i forbindelse med vægtningen. Cykelprojekt nr. 2 kan derfor betragtes som et samlet eller to projekter.

 

Med henblik på ansøgning til Vejdirektoratet forslår administrationen, at det politisk godkendes, at der sendes ansøgning om statslig medfinansiering på cykelprojekt angivet med nr. 1, 2 og 3, da disse er udvalgt på baggrund af ansøgningskriterierne.

 

Såfremt der ikke gives statslig medfinansiering, forslår administrationen fortsat, at det politisk prioriteres at igangsætte cykelprojekter angivet med nr. 1, 2 og 3 ovenfor.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Nedenfor er illustreret forskellige scenarier, hvor hver tabel viser, hvornår rådighedsbeløb fra budget 2021 til 2024 skal søges frigivet.

 

Tabellerne er udelukkende eksempler, da det bl.a. afhænger af politisk prioritering af cykelprojekter, eventuel statslig medfinansiering, og i så fald hvilket projekt og den procentvise størrelse af statslig medfinansiering.

 

Uden statslig medfinansiering:

Cykelprojektnummer

Nr. 1: 11.4 mio. kr.

Nr. 2: 6.5 mio. kr.

Nr. 3: 1.7 mio. kr.

 

 

 

 

Budget 2021: 5.76 mio. kr.

X

 

 

Budget 2022: 6.9 mio. kr.

X

X

 

Budget 2023: 6.9 mio. kr.

 

X

X

Budget 2024: 6.9 mio. kr.

 

 

X (restbeløb 6.86 mio.kr.)

 

Med statslig medfinansiering på 40% til projekt nr. 1:

Cykelprojektnummer

Nr. 1: 6.84 mio. kr.

Nr. 2: 6.5 mio. kr.

Nr. 3: 1.7 mio. kr.

 

 

 

 

Budget 2021: 5.76 mio. kr.

X

 

 

Budget 2022: 6.9 mio. kr.

X

X

 

Budget 2023: 6.9 mio. kr.

 

X

X (restbeløb 4.52 mio.kr.)

Budget 2024: 6.9 mio. kr.

 

 

 

 

Med statslig medfinansiering på 40% til projekt nr. 2:

Cykelprojektnummer

Nr. 1: 11.4 mio. kr.

Nr. 2: 3.9 mio. kr.

Nr. 3: 1.7 mio. kr.

 

 

 

 

Budget 2021: 5.76 mio. kr.

X

 

 

Budget 2022: 6.9 mio. kr.

X

X

 

Budget 2023: 6.9 mio. kr.

 

X

X (restbeløb 2.56 mio.kr.)

Budget 2024: 6.9 mio. kr.

 

 

 

 

Med statslig medfinansiering på 40% til projekt nr. 1 og 2:

Cykelprojektnummer

Nr. 1: 6.84 mio. kr.

Nr. 2: 3.9 mio. kr.

Nr. 3: 1.7 mio. kr.

 

 

 

 

Budget 2021: 5.76 mio. kr.

X

 

 

Budget 2022: 6.9 mio. kr.

X

X

X (restbeløb 0.22 mio.kr.)

Budget 2023: 6.9 mio. kr.

 

 

 

Budget 2024: 6.9 mio. kr.

 

 

 

 

CO2-Konsekvensvurdering

Man må formode, at det har en positiv konsekvens for CO2-udledningen, når der igangsættes cykelfremmende tiltag.

Lovgrundlag

Vejloven

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-05-2021

Indstillingen godkendt.