Punkt 4 Fremtidens Havn Godsbanen - Budgettemaer 2022-2025

Beslutningstema

Drøftelse af fem forslag til budgettemaer, der understøtter en byudvikling på Godsbanearealet

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,

 

At følgende anlægstemaer drøftes og oversendes til budgetforhandlingerne for 2022:

1. Godsbanearealet - byggemodning og udbud af byggeretter

2. Etablering af en GEO-havnepark

 

At følgende anlægstemaer drøftes og fremlægges igen for udvalget til juni mødet til fremsendelse til budgetforhandlingerne for 2022:

1. Nye veje ifm. byudvikling på Godsbanearealet mv

2. Frilægning af Kobberbækken

3. Parkeringshus for SIMAC mfl

Sagsfremstilling

Byrådet har i februar 2020 igangsat et byudviklingsprojekt for Svendborgs tidligere Godsbaneareal og tilgrænsende arealer. Det tidligere Godsbaneareal indgår i Udviklingsplanen ”Fremtidens Havn” (2014) som et udviklingsområde for blandet bolig og erhverv. I udviklingsplanen betegnes området som en del af ”Den Blandede By”. Området danner en overgangszone mellem by og havn.

Udviklingsplanen for Godsbanen bygger desuden videre på helhedsgrebet fra vinderforslaget i arkitektkonkurrencen for SIMAC.

 

Målet er at udvikle en funktionelt og socialt blandet bydel. Bydelen skal spille sammen med det kommende campusområde langs Nordre Kaj, der blandt andet omfatter SIMAC og Den Maritime Erhvervspark. Bydelen hænger også sammen med havnens rekreative kvaliteter, som blandt andet kommer til udtryk i byrumsprojektet Den Blå Kant.

 

Byrådet har på temamøde den 26. januar 2021 fået forelagt det foreløbige udkast til en bebyggelsesplan. Denne kommer til at danne rygraden i en strategisk udviklingsplan for Godsbanearealet, som Byrådet skal tage stilling til i løbet af 2021.

 

Udbud af byggeretter indgår som en del af udvikling af Godsbanearealet og forventes igangsat primo 2022. Administrationen har udarbejdet udkast til fem budgettemaer, som knytter sig til, eller er forudsætninger for realisering af udviklingsplanen for Godsbanearealet.

 

Fælles for de fem budgettemaer er, at de alle på nuværende tidspunkt (april 2021) er på et indledende stadie og vil blive økonomisk kvalificeret i perioden frem til juni 2021.

 

Godsbanearealet - byggemodning og udbud af byggeretter

Den fremtidige bebyggelse på Godsbanearealet, tænkes opført som punkthuse med boliger, som fordeler sig i hele området, nord og syd for et markant landskabeligt strøg og den fritlagte Kobberbæk.

 

Bebyggelsen varierer i højden. Langs Nyborgvej tænkes bebyggelsen generelt at være 3 til 4 etager - enkelte steder kan der bygges i 5 etager.

 

I Godsbanearealet udbydes samlet 25.000 m2. Med en antaget gennemsnitlig boligstørrelse på 100 m2 er der tale om i alt ca. 250 boliger.

 

Udbudsstrategien for Godsbanen anbefaler, at der på arealet udvikles ca. 40 boliger / år i 6 (5-7) år.

 

Udbud af byggeretter (samlet eller 1. etape) forventes at ske primo 2022. Med projektudvikling, miljøscreening, lokalplan og byggeri kan de første boliger stå klar ultimo 2024 – om alt går vel.

Foruden boliger forventes ca. 80 kollegieboliger opført på Godsbanen: Tidshorisonten er formentlig 2023.

 

Byggemodning og udbud af byggeretter er budgetteret til i alt 34,5 mio. kr for perioden 2022-25, hvoraf 5,0 mio. kr. søges lånefinansieret via KommuneKredit.

 

Køb af tredjemands arealer indregnes ikke. Det forudsættes, at køb gennemføres i 2021.

 

Etablering af en GEO-havnepark

Havneparken er første gang beskrevet i ”Fremtidens Havn – Udviklingsplan for Svendborg Havn, februar 2014”. Senere har den indgået som et element både i konkurrencen for Den Blå Kant og i SIMAC-konkurrencen.

 

Havneparken kommer til at rumme en ny hovedkloakpumpestation, som kan blive et markant element i parken med en aktiv ydre side, der bl.a. formidler indsatsen ift. klimatilpasning.

I forbindelse med udviklingen af Den Sydfynske GEO-park er der fremkommet en idé om, at Havneparken også i den forbindelse ville kunne tjene som Svendborg Kommunes formidlingssted / besøgscenter. Det er oplagt, at der kan skabes en formidlingsmæssig sammenhæng mellem temaerne om klimatilpasning og den geologiske og afledte maritime kulturarvsbaggrund for hele vores område, ikke mindst Det Sydfynske Øhav.

 

Der er forår 2021 igangsat en proces for udvikling af konceptet for den kommende havnepark som en Geo-Havnepark.

 

Etableringen af parken kan først ske efter færdiggørelse af den nye pumpestation ultimo 2024.

 

Geo-Havneparken er budgetteret til i alt 20 mio. kr., hvoraf de 10 mio. kr. søges lånefinansieret via KommuneKredit.

 

Nye veje ifm. byudvikling på Godsbanearealet mv

Som led i byudvikling på Godsbanearealet skal der etableres ny vejadgang fra det overordnede vejnet, dvs Nyborgvej og Østre Havnevej samt etableres nye lokale veje indenfor byudviklingsområdet. Det indebærer at den nordvestligste del af Østre Havnevej nedlægges og forlægges til et forløb via Trælastens areal. Dertil kommer ombygning af rundkørsel på Nyborgvej til signalreguleret kryds. Hermed sikres den nye vejadgang til SIMAC og Godsbanearealet samtidig med at fremkommeligheden på Nyborgvej forbedres betragteligt.

 

Forlægning af Østre Havnevej og etablering af signalregulering på Nyborgvej mv er budgetteret til 14,6 mio kr. Omlægning af Nordre Havnevej og etablering af sekundærveje ifm Godsbanearealet er budgetteret til 14,9 mio kr. Budgettet er behæftet med stor usikkerhed og kvalificeres frem til TEU-mødet i juni 2021. Den samlede anlægsudgift vil blive søgt fuldt finansieret via KommuneKredit.

 

Køb af tredjemands arealer indregnes ikke. Det forudsættes, at køb gennemføres i 2021.

 

Frilægning af Kobberbækken

I forbindelse med forundersøgelser og bearbejdning af bebyggelsesplanen for godsbanearealet er det blevet tydeligt, at en fri- og omlægning af Kobberbækken med fordel kan gennemføres som et samlet projekt fra Ørkild til udløbet i havnen.

 

En samlet fri- og omlægning af Kobberbækken fra Ørkild til udløbet i havnen vil skabe synergi, idet det rummer aspekter af både fremme af biodiversitet, klimatilpasning og rekreative arealer mellem by og havn. Samtidig vil det skabe en værdiforøgelse for byudviklingsprojektet på Godsbanearealet.

 

Herudover vil en evt. medfinansiering af projektet (herunder fra Vand og Affald) kun være mulig, hvis projektet gennemføres i sin helhed, gennem fremme af biodiversiteten og klimatilpasning.

 

For at sikre, at projektet faktisk vil kunne gennemføres på hele strækningen fra Ørkild til havnen er der med TEU’s beslutning fra 11. marts 2021 sat gang i udarbejdelse af en dispositionsplan for den øvre del af Kobberbækken, fra Ørkild til jernbanedæmningen. Herefter vil dette kunne samles med den disponering der er udarbejdet for den nedre del hen over Godsbanearealet.

 

Projektet for en frilægning for den samlede strækning fra Ørkild til udløb i havnen er foreløbig budgetteret til 60-78 mio kr. Budgettet er forbundet med usikkerhed dels pga projektets tidlige stade, dels manglende afklaring omkring mulighederne for medfinansiering. Budgettet vil derfor blive kvalificeret frem til TEU-mødet i juni 2021.

 

Køb af tredjemands arealer indregnes ikke. Det forudsættes, at køb gennemføres i 2021.

 

Parkeringshus for SIMAC mfl

Købsaftalen med SMUC-fonden for et areal til SIMAC-projektet indeholder en bestemmelse om at ”byggeriets parkeringsbehov opfyldes ved Sælgers etablering af et fælles parkeringshus andet sted på havnen”.

 

Der foreslås placeret et fælles parkeringshus på omkring 300 pladser (til SIMAC, Den Maritime Erhvervspark, nybyggeri ved Lerchesvej samt boligbyggeri nord for p-huset) ved Østre Havnevej, på arealer som for indeværende er ejet af henholdsvis STARK og UDSYN.

 

Svendborg Kommune vil være bygherre på parkeringshuset, som imidlertid efter færdiggørelse ejerlejlighedsopdeles til SIMAC, Den Maritime Erhvervspark og p-pladser etableret delvis via p-fondsmidler.

 

Overslaget for for et p-hus med knap 300 p-pladser beløber sig til ca. 40 mio kr. Heraf vurderes den kommunale andel at andrage ca. 5 mio kr. Budgettet er behæftet med stor usikkerhed og kvalificeres frem til TEU-mødet i juni 2021.

 

Køb af tredjemands arealer indregnes ikke. Det forudsættes, at køb gennemføres i 2021.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Byudviklingen på Godsbanearealet, for hvilken nedenstående nævnte anlægstemaer er en forudsætning, vil understøtte Svendborg Kommunes bosætningsstrategi og vil i byggefasen bidrage med arbejdspladser indenfor byggesektoren:

  • Godsbanearealet - byggemodning og udbud af byggeretter
  • Nye veje ifm. byudvikling på Godsbanearealet mv
  • Frilægning af Kobberbækken
  • Parkeringshus for SIMAC mfl

 

I følgende anlægstemaer er der indarbejdet en helt eller delvist forventet låneoptagelse af projektet:

  • Godsbanearealet - byggemodning og udbud af byggeretter
  • Nye veje ifm. byudvikling på Godsbanearealet mv
  • Etablering af en GEO-havnepark

 

Optagelse af lån foretages normalt hos KommuneKredit.

 

For at undgå at komme i konflikt med EU’s statsstøtteregler, har KommuneKredit strammet op på adgangen til at låne til havneprojekter. Der kan således kun ske udlån til havneinfrastruktur (f.eks. moler, kajmure, kajpladser m.m.), adgangsinfrastruktur (f.eks. veje, jernbanespor, sejlrender og sluser i havnen) og/eller oprensning.

 

KommuneKredit stiller endvidere som betingelse, at der skal være en tilskyndelsesvirkning hvilket betyder, at låneadgangen har central betydning for projektets gennemførelse.

 

For at KommuneKredit kan bedømme om disse forudsætninger er opfyldt skal KommuneKredit have en beskrivelse af anlægsprojektet inden projektet igangsættes. Der tages derfor forbehold for forslag til finansiering via låneoptagelse indtil der foreligger en godkendelse af låneadgang hos KommuneKredit.

 

Forventning om låneoptagelse sker med udgangspunkt i adgangsinfrastrukturen, hvor projektet skal sikre den nødvendige adgangsinfrastruktur til havnen for gående, cyklende, kørende mm.

CO2-Konsekvensvurdering

Temaet vedrørende vej-infrastrukturen kan have betydning for det samlede CO2-udslip.

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-05-2021

Teknik- og Erhvervsudvalget drøftede sagen og tager endelig stilling til budgettemaernes oversendelse i juni mødet.