Punkt 2 Fælles fynsk udbud

Beslutningstema

Siden 2019 har FynBus arbejdet med et fælles udbud med grøn omstilling af buskørsel i dialog med kommunerne på Fyn og Langeland samt region Syddanmark.

 

Processen er nu der, hvor udvalget skal træffe endelig beslutning om deltagelse i fælles fynsk udbud, drivmidler for bybusser og lokalruter samt stillingtagen til ladeanlæg.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,

  • At godkende, at Svendborg Kommune deltager i det fælles fynske udbud ud fra FynBus’ rammer med kontraktstart august 2024.

 

  • At godkende, at drivmidlet for bybusser bliver el.

 

  • At godkende, at drivmidlet for lokalruter bliver tildelt efter mest miljø og klimaeffekt for pengene.

eller

  • At godkende, at drivmidlet for lokalruter bliver el.

 

  • At Svendborg Kommune overlader det til udbudsvinder at varetage placering og opsætning af ladeanlæg.

Sagsfremstilling

I vinteren 2020/2021 har FynBus afholdt administrative møder med kommunerne på Fyn og Langeland samt Region Syddanmark, hvor rammen for fælles udbud er blevet drøftet. Rammen for fælles udbud af buskørsel med grøn omstilling er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1.  Fælles udbud – Beslutningsoplæg).

 

Rammen for fælles udbud er fastsat til:

-          Kontraktstart i august 2024 eller august 2025

  • Option på forlængelse af nuværende kontrakter til august 2024 eller august 2025 udnyttes.
  • Ved forlængelse af kontrakten indhentes tilbud på biodiesel til drift i forlængelsesperioden.

-          Der gennemføres et funktionsudbud med mest miljø- og klimaeffekt for pengene, medmindre konkret drivmiddel er valgt af den enkelte kommune

-          Der udbydes en 8-årig kontrakt med mulighed for forlængelse i 2 x 2 år

  • Der indhentes særskilt tilbud på kørsel i de 2 x 2 års forlængelsesperioder.

-          Mulighed for samspil mellem lokalruter og flextrafik indgår i udbudsgrundlaget

-          Der udbydes to til tre pakker

  • Der udfærdiges delaftaler for alle kommuner for at sikre fleksibilitet for den enkelte kommune.
  • Tilbudsgiver skal afgive tilbud på den samlede pakke.
  • Tilbudsgiver skal samtidig afgive individuelle tilbud på alle kommuner, der er den del af en pakke.
  • En kommune kan trække sig fra tilbuddet på en pakke, hvis tilbuddet på buskørsel i kommunen ligger over det fastlagte budget for buskørsel, hvilket de andre kommuner i pakkefællesskabet skal acceptere. Pakken vil blive annulleret og de individuelle tilbud vil træde i kraft.
  • En kommune kan trække sig fra det individuelle tilbud, hvis det ligger over det fastlagte budget for buskørsel i kommunen.
  • Pakkeopdelingen baseres på geografi og omsætning. Afhængig af tilbagemeldinger fra kommunerne i juni 2021 kan pakkeopdelingen ændres.

 

Udvalget har tidligere tilkendegivet, at der i Svendborg Kommune ønskes el som drivmiddel for bybusser. I forbindelse med udbuddet skal der desuden tages stilling til drivmiddel for lokalruterne i Svendborg Kommune.

Administrationen foreslår, at udvalget godkender, at man for udbuddet for lokalruterne bliver tildelt efter mest miljø og klimaeffekt for pengene. Ved at blive tildelt efter mest miljø og klimaeffekt for pengene, vil Svendborg Kommune opfylde de retningslinjer for drivmidler i busser, som fastlægges af Staten og indgår i de klimasamarbejdsaftaler, der er indgået mellem de fynske kommuner, Region Syddanmark og Transportministeriet til den bedst mulige pris. 

 

Placeringen af ladeanlæg eller tankningsanlæg besluttes af tilbudsgiveren, medmindre en kommune har specifikke krav eller ønsker hertil. COWI skriver i deres rapport vedlagt som bilag 2 (Bilag 2. Rapport fra COWI), at der generelt på Fyn ikke er problemer med at få strøm til opladning af busser. Det gælder for både store og mindre garageanlæg. På den baggrund foreslår administrationen, at det overlades til udbudsvinder at varetage placering og opsætning af ladeanlæg.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

FynBus oplyser, at hvis man eksempelvis vælger el som drivmiddel, må man forvente en merudgift i forhold til budget 2019 for kollektiv trafik. Markedet vurderes ikke at have fundet sit naturlige leje endnu, hvorfor meromkostninger ved grøn omstilling først kendes efter et endeligt gennemført udbud. Dertil må der forventes udgifter til etablering af ladeanlæg.

CO2-Konsekvensvurdering

Et billede, der indeholder bord

Automatisk genereret beskrivelse

Lovgrundlag

Lov om trafikselskaber

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-05-2021

Indstillingen godkendes med bemærkning om, at mindst 80 procent af lokalruterne skal betjenes med el som drivmiddel frem til 2030 og derefter med 100 procent el.


Såfremt et sådan udbud ikke kan lade sig gøre, skal drivmidlet være med 100 procent el i hele perioden.