Punkt 21 Markedsføring af Svendborg som budgettema 2022

Beslutningstema

Forslag om at kommunen afsætter midler til fortsat at kunne understøtte væksten af tilflyttere og turister til Svendborg Kommune via strategiske markedsføringskampagner.

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Erhvervskontoret udarbejder et budgettema for 2022, der omhandler

  1. En markedsføringsføringsstrategi 2022-25 af kommunens styrker over for kommende tilflyttere med fokus på emner som fx kultur, uddannelse, idræt, erhverv og iværksætteri.
  2. Et markedsføringstiltag målrettet turister i samarbejde med Svendborg Event og Destination Fyn.

Sagsfremstilling

Der er godt gang i bosætningen i Svendborg Kommune. Den tendens skal vi holde fast i. Det kræver, at vi markedsfører Svendborg Kommune strategisk med fokus på de ting, som alle kan være stolte af. Det samme gælder de turister, vi kan få til byen – de skal fortsat ikke være i tvivl om, at ”Det skal være Fyn”, når de skal vælge deres feriedestination.

 

Strategi og kampagne på baggrund af undersøgelse

Erhvervskontoret står på mål for, at Svendborg Kommune kan arbejde strategisk med en kampagne ud fra den kommende kvalitative og kvantitative undersøgelse af tilflyttere, Erhverv forventer at have klar senest medio juni 2021. Der er tale om et tværkommunalt samarbejde med It, Data og Digitalisering som vigtige sparringspartnere samt dialog i Bosætningsgruppen med deltagere fra både Plan & Udvikling og Fællessekretariatet i Teknik og Miljø. Arbejdet skal desuden tilrettelægges og gennemføres i tæt samarbejde med eksterne parter, herunder f.eks. Svendborg Event og Erhvervsrådet.

 

Hvis Svendborg skal sørge for at gøre et længevarende indtryk hos kommende tilflyttere, skal vi arbejde med en markedsføringskampagne, der øger kendskabet til vores område, og som fastholder interessen og lysten til at handle – eksempelvis kontakte en ejendomsmægler eller søge et job i nærheden. Valget af kommunikationsformer skal drøftes nærmere, når undersøgelsen ligger klar og er bearbejdet. Men strategien er at fange, udvide og forankre interessen for Svendborg som en attraktiv kommune.

 

Omfang af markedsføring

Hvis kommunens image skal vedligeholdes, og vi skal kunne tiltrække både kommende borgere og turister, bør vi blive ved med at fortælle de gode historier og vise, hvad Svendborg Kommune har at tilbyde. Netop nu har vi en god tilflytning, og den skal vi holde fast i.

Det er også vigtigt for hele kommunen at få turister til smukke Sydfyn – dels er det vigtigt for mange af kommunens erhvervsdrivende, og så er det heller ikke utænkeligt, at en ferie i Svendborg kan ende med et besøg hos en lokal ejendomsmægler og en tilflytning.

Vi forestiller os to adskilte kampagner for hhv. bosætning og turisme med film og tekster, der portrætterer Svendborg Kommunes fordele på flotteste vis og gerne strækker sig over ca. ½ år.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det foreslås, at der udarbejdes et budgettema for 2022. Overslaget kunne se således ud: 

 

Område:

 Tiltag:

 Budget 2022

Indhold

Bosætning

Bosætnings-

kampagne i flere dele

350.000 kr.

1) 5 tematiserede film á 60-90 sekunder. I samme visuelle stil som for Geoparken.

2) 1 samlet film om Svendborg for tilflyttere á 6-8 minutter med interviews med nøglepersoner

3) 15 portrætfilm med lokale ambassadører

4) 15 tekstversioner af ambassadørportrætter

5) Videre konceptudvikling og sparring til markedsføringsplan

 

Nyt website, Flyt til Svendborg

90.000 kr.

Oprette af website, der understøtter behov for formidling til kommende tilflyttere og som led i kampagnen. Eksempel https://flyttilfavrskov.dk/

 

Drift og udførelse

160.000 kr.

Udvikling og udførelse af markedsføringsplan/kommunikationsstrategi.

Turisme

Turisme-

kampagne i flere dele

350.000 kr.

1) 5 tematiserede film á 60-90 sekunder. I samme visuelle stil som for Geoparken.

2) 1 samlet film om Svendborg for turister á 6-8 minutter med interviews med nøglepersoner

3) 15 portrætfilm med lokale ambassadører

4) 15 tekstversioner af ambassadørportrætter

5) Videre konceptudvikling og sparring til markedsføringsplan En kampagne der formodentlig vil strække sig over knap ½ år.

 

Drift og udførelse

50.000 kr.

Udførelse af markedsføringsplan

 

Samlet

1.000.000 kr. ex moms.

 

 

 

Erhvervskontorets nuværende budget giver ikke mulighed for at lave en tilstrækkelig markedsføring.

De erhvervsmæssige konsekvenser vil være, at Svendborg Kommunes image generelt styrkes.

CO2-Konsekvensvurdering

Indsatserne skønnes ikke at have direkte effekter på emission af CO2.

Lovgrundlag

Offentlighedsloven

Sagen afgøres i

Økonomiudvalget

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021

Godkendt.

 

Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).