Punkt 4 Tiltag på baggrund af screening af det specialiserede socialområde

Beslutningstema

Socialafdelingens tiltag på baggrund af screening på det specialiserede socialområde

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • at orienteringen fra BDO og forslag til tiltag på baggrund af budgetopfølgningen pr. 30. september 2020 tages til efterretning og
  • at sagen oversendes til Økonomiudvalget til orientering.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune er som en stor del af landets øvrige kommuner økonomisk udfordret på det specialiserede socialområde. Det beror på øget tilgang, øget kompleksitet og øgede krav til myndighedsfunktionen. Udfordringen ses i særdeleshed i forhold til eksterne køb på botilbudsområdet.

 

Socialafdelingen har over en årrække taget initiativer for at kunne levere den nødvendige og tilstrækkelige støtte med balance i budgettet. Det er fx rehabiliteringsstrategien Fælles Afsæt, etablering af Team Ekstern med fokus på forhandling med eksterne tilbud, etablering af § 12-tilbud (rådgivning) og fokus på visitation/præcis matchning.

 

På baggrund af de vedvarende budgetudfordringer igangsatte Socialafdelingen i 2020 en række tiltag, der er uddybet i bilag 2:

 

  • Implementering af ny udgave af Voksenudredningsmetoden/Fælles Faglige Begreber, der øger fokus på borgerens ressourcer
  • Styrkelse af Team Ekstern ved øget tværfagligt samarbejde, der sikrer tæt opfølgning på borgere i eksterne botilbud
  • Ibrugtagning af Lejlighederne Skovsbovej og sikring af internt udrednings- og træningstilbud
  • Ny model for tættere og datainformeret budgetstyring
  • Projekt med fokus på kobling af økonomi- og aktivitetsdata
  • Styrkelse af interne samarbejdsflader
  • Bolighandlingsplan
  • Nyt incitamentsstyret og mere præcist takstsystem

 

Screening

Efter budgetopfølgningen bad Socialafdelingen BDO om at udarbejde en screening af det specialiserede socialområde med fokus på botilbudsområdet. BDO blev som led i analysen bedt om at gennemgå 10 tilfældigt udvalgte botilbudssager for at komme tættere på, hvor de største potentialer ses for at forbedre styringen, og hvor der er de største økonomiske potentialer. De 10 sager svarer til knap 4 % af alle botilbudssager.

 

BDO’s screening er bilag 1 til sagen. BDO vil deltage på udvalgsmødet og præsentere screeningen.

 

I screeningen har BDO på baggrund af regnskab 2019 og før igangsættelse af tiltag benchmarket Svendborg Kommune i forhold til landets øvrige kommuner. Benchmarken viser, at Svendborg Kommunes udgiftsniveau ligger over landsgennemsnittet og tæt på hovedparten af de øvrige fynske kommuner. Svendborg Kommunes placering kan ikke begrundes socioøkonomisk, idet kommunens indeks er marginalt bedre end landsgennemsnittet. Det højere udgiftsniveau kan således ikke forklares ud fra befolkningens sammensætning.

 

BDO har med afsæt i screeningen udarbejdet 11 hypoteser i tre spor: økonomi, faglighed og tilbudsvifte. BDO vurderer, at en styrkelse af sagsbehandlingen i Socialafdelingen Myndighed vil ”både rumme en gevinst for borgerne, samt et styrket fokus på anvendelsen af midlerne på området. Der vil altså ganske givet også være et økonomisk potentiale i et sådant arbejde.” BDO har i rapporten angivet tre mulige områder, der kan agere som løftestang for sådan en styrkelse.

 

Socialafdelingen har som nævnt ovenfor igangsat en række tiltag og vil på baggrund af screeningen supplere med nedenfor beskrevne tiltag.

 

Økonomisk styring

Den økonomiske styring vedrører overordnet set sammenhæng mellem serviceniveau, økonomisk ramme og faglige indsatser. BDO har i screeningen særligt fokus på brug af data, praksis og arbejdsgange.

 

I igangsatte tiltag er der udarbejdet en ny budgetstyringsmodel opdelt i budget jf. Indenrigsministeriets kontoplan. Dataprojektet har til formål at opnå sikre data, der kan nedbrydes i konkrete budgetforudsætninger, som definerer den forventede aktivitet på hvert kontoområde. Det understøttes af arbejdsgangsbeskrivelser, der højner professionaliseringen og minimerer personafhængigheden. 

 

I 2021 forventes implementering af nyt system til at tilvejebringe ledelsesinformation, der fremmer muligheden for at koble økonomi- og aktivitetsdata. Der vil blive udarbejdet en model for at give sagsbehandler overblik over sammenhængen mellem den enkelte borgers indsatser og den relaterede udgift.

 

I forbindelse med implementeringen af Voksenudredningsmetoden 2.0/Fælles Faglige Begreber vil ny opsætning af fagsystemet Nexus og understøttende arbejdsgange højne datakvaliteten.

 

Faglig styring

Den faglige styring er tæt forbundet med den økonomiske styring, idet styringen af økonomien tager afsæt i visitations- og købspraksis og hermed de ydelser, Socialafdelingenen visiterer til. Den optimale faglige styring sker på grundlag af aktuelle og tilstrækkeligt oplyste udredninger og afgørelser, relevante og omsættelige indsatsformål og -mål, forventningsafstemte opfølgninger afhængigt af sagens karakter og endelig at afgørelser træffes ud fra både faglige og økonomiske hensyn.

 

Den ovennævnte implementering af Voksenudredningsmetoden 2.0/Fælles Faglige Begreber har i sig selv fokus på faglig styrkelse med afsæt i borgerens ressourcer. Metoden har fået et skærpet fokus på, at recovery og rehabilitering allerede begynder i sagsbehandlingen. Der lægges op til, at der arbejdes endnu tættere sammen med borgeren, og at der tages afsæt i dennes ønsker, håb og drømme, når det vurderes, hvilken støtte borgeren har behov for. Anvendelsen af de fælles faglige begreber understøtter en dokumentations- og samarbejdspraksis mellem udfører og myndighed, der skaber et solidt grundlag for en sammenhængende og helhedsorienteret indsats med borgeren i centrum.

 

Overgangen kræver en systematisk gennemgang af alle sager. Det vil ydermere fremme mulighederne for at tage ”myndighedskasketten” på og følge de enkelte sager tættere og fremme mulighederne for at justering af indsatsen

 

Der implementeres nyt differentieret takstsystem i 2022, og der vil i takstmodellen indarbejdes eksplicit visitation til Servicelovens § 83 (personlig hjælp, pleje og omsorg), når ydelsen leveres som del af visitation til ophold i botilbud. Som konsekvens heraf vil justering af kvalitetsstandarder blive vurderet.

 

Der er udarbejdet arbejdsgangsbeskrivelser i Myndighed, og der vil i forbindelse med implementering af VUM 2.0/FFB blive udarbejdet en plan for en gennemgående implementering.

 

I forbindelse med styrkelse af Team Ekstern er der ved at blive udarbejdet en prioriteret handleplan for gennemgang af sager i teamet, hvor det tværfaglige samarbejde er tæt med Økonomiafdelingen og Udbud- og Kontraktstyring.

 

Tilbudsviften

Tilbudsviften har fokus på analyse af kommunens tilbudsvifte og mulighederne for at optimere tilbudsanvendelse og reduktion af tomgang. For Myndighed er kommunens egen tilbudsvifte et udtryk for muligheder og begrænsninger i visitation til egne tilbud.

 

I tråd med BDO’s anbefaling er som nævnt ovenfor igangsat udarbejdelse af differentieret takststruktur, der vil understøtte den rehabiliterende tilgang og det ressourceorienterede fokus i Voksenudredningsmetoden 2.0/Fælles Faglige Begreber og skabe gennemsigtighed i sammenhængen mellem ydelse og pris.

 

Der vil endvidere blive igangsat en analyse af mulighederne for at reducere sårbarhed ved den eksisterende budgetstyringsmodel på støttecenterområdet i respekt for aktuelt visitationsgrundlag og det vilkår, at størstedelen af boligerne er opført efter Lov om Almene Boliger. Det er i den forbindelse undersøgt, at det undtagelsesvist er muligt at oprette midlertidige pladser efter Servicelovens § 107 i almene boliger. Det er en mulighed, der vil blive afprøvet.

 

§ 85-området blev reorganiseret med virkning fra 2021, så opgaveløsningen er samlet i et ledelsesområde. Udover styrket ensartethed i opgaveleveringen er målet at kunne levere mere fleksibel støtte bl.a. med henblik på at fastholde borgere i egen bolig.

 

Der vil desuden blive set på fleksibel anvendelse af pladserne i tilbud, kommunen selv ejer, og hvor der visiteres efter Servicelovens §§ 107 og 108. Det betyder, at der kan visiteres afhængigt af behov efter begge paragraffer til samme tilbud.

 

Opsamling

Formålet med igangsatte og nye tiltag er at sikre, at Socialafdelingen fagligt og økonomisk udnytter potentialet for optimal styring på området.

 

Det forudsætter, at Socialafdelingen Myndighed har rammer og vilkår til at levere den forventede faglige kvalitet med afsæt i tiltagende sagsmængde, stigende kompleksitet og krav til specialisering, efterlevelse af opfølgningskadence og de voksende krav til udredning og afgørelser især på baggrund af Ankestyrelsens linje og principafgørelser.

 

Det forudsætter desuden, at tilbudsviften har en driftsoptimal organisering, og at takststrukturen er fleksibel og retter sig mod den store variation i støttebehov.

 

Social- og Sundhedsudvalget vil på et senere møde blive præsenteret for en handleplan med afsæt i BDO’s hypoteser med fokus på fire tiltag, hvor øvrige tiltag bliver delelementer:

 

  • Nyt takstsystem
  • Implementering af VUM 2.0/FFB
  • Team Ekstern
  • Myndigheds sagsarbejde

 

Det samlede projekt vil blive organiseret under en styregruppe med repræsentation fra Økonomi og Socialafdelingen med områdets direktør som formand.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Social- og Sundhedsudvalget vil på et kommende møde blive præsenteret for en uddybende handlingsplan for tiltag på baggrund af BDO’s screening af det specialiserede socialområde.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen.

Lovgrundlag

Lov om Social Service.

Sagen afgøres i

Social- og Sundhedsudvalget.

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 13-04-2021

Taget til efterretning.

Sagen oversendes til Økonomiudvalget.

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021

Til efterretning.

 

Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).