Punkt 10 Henvendelse fra Dansk Naturfredningsforening vedrørende Svendborg Kommunes sagsbehandling på natur- og miljøområdet

Beslutningstema

Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdeling Svendborg (DN-Svendborg), har fremsendt forslag om en arbejdsplan, hvor foreningens klager over hindret adgang i naturen bliver behandlet hurtigt og før alle andre klager, og hvor foreningen sammen med Svendborg Kommune foretager fælles besigtigelse og indgår i fælles dialog med de berørte lodsejere.
Der skal tages beslutning om, hvorvidt forslaget kan imødekommes.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
 

  • At der tages stilling til forslag fra DN-Svendborg om hurtig og fælles sagsbehandling af foreningens klagesager om adgang i naturen.

Sagsfremstilling

Henvendelse fra DN-Svendborg
Svendborg Kommune har den 22. marts 2021 modtaget brev fra formanden for DN-Svendborg med forslag om en arbejdsplan for kommunens behandling af adgangssager (offentlighedens adgang i naturen) – se nærmere i Bilag 1 (Bilag 1 Skrivelse fra DN-Svendborg vedrørende fast track sagsbehandling af klagesager).

 

DN-Svendborg foreslår, at de adgangssager, som DN-Svendborg har anmeldt til kommunen, gøres til genstand for en ekstra hurtig sagsbehandling ved hjælp af et såkaldt fast track’ forud for andres fremsendte klager om adgang i naturen, idet foreningen vurderer deres egne klager for rimeligt velbegrundede.

 

DN-Svendborg foreslår endvidere, at da kommunens behandling af adgangssager efter foreningens opfattelse er i modstrid med lovgivningen, tilbyder DN-Svendborg at deltage i både besigtigelser ’i marken’ og i dialogmøder med de berørte lodsejere.
 

Arbejdsplanen omhandler fællesmøde med kommunen (direktør, afdelingsleder og sagsbehandlere) i løbet af april med planlægning af rute for fælles besigtigelser, hvor DN-Svendborg deltager i kommunens møder med de berørte lodsejere samt en aftale med kommunen om, at der foreligger afgørelser medio maj.

 

Administrationens supplerende bemærkninger

Kommunalbestyrelsen træffer afgørelser efter naturbeskyttelsesloven om offentlighedens adgang i naturen på private og kommunale arealer (naturbeskyttelseslovens §§ 22-26).

Kommunalbestyrelsen skal efter samme lovs § 73 føre et tilsyn, det vil sige påse overholdelse af loven, og de regler der er udstedt efter loven, påse at påbud og forbud efter loven efterkommes og at vilkår, der er fastsat i tilladelser overholdes samt foranledige at et ulovligt forhold lovliggøres, medmindre forholdet har underordnet betydning.

 

Det er således kommunen som myndighed, der i hver sag skal foretage en konkret og individuel sagsbehandling. Når kommunen modtager en klage eller anmeldelse over et eventuelt ulovlig forhold fra eksempelvis DN, skal dette undersøges nærmere. I anmeldelsen vil typisk fremgå anmelders vurdering af sagen.
De berørte lodsejere skal derefter partshøres. Kommunen kan eventuelt foretages besigtigelse med lodsejer (åstedsforretning) og det skal vurderes, om andre myndigheder skal inddrages.
Afhængigt af sagens udfald, kan det ende med, at kommunen skal træffe en afgørelse med klagevejledning. Kommunen kan i nogle tilfælde (sager om nedlæggelse af markveje efter lovens § 26a), vælge også at høre de lokale foreninger og organisationer.
 

Afgørelser om adgang i naturen kan påklages af en lang række lokale og landsdækkende foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen. Det er eksempelvis Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, Botanisk Forening og Ornitologisk forening.

Det er Miljø- og Fødevareklagenævnet, der behandler klage over en afgørelse om adgang i naturen.

 

Opsamling
Da det er kommunen, der er myndighed på adgangsager, er det er også kommunen, der skal træffe en afgørelse i sagen. Til behandlingen af adgangssager hører, at en række organisationer kan melde klager ind, ligesom de også kan påklage kommunens afgørelsen. Kommunen kan ikke forskelsbehandle og favorisere nogle organisationer frem for andre.

Derudover er foreninger og organisationer ikke part i sagen, og kan derfor ikke indgå i eksempelvis åstedsforretning/besigtigelse, møder med lodsejer eller være medbehandlende i selve sagsbehandlingen og afgørelsen.

Ifølge kommunens jurister, vil en myndighed aldrig kunne inddrage andre i sagsbehandlingen, der ikke er part i en sag. En håndhævelsessag er eksempelvis kun en sag mellem myndigheden og berørt lodsejer, som er part i sagen. Dette er organisationerne altså ikke, men de kan påklage afgørelserne.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen betydning

Lovgrundlag

Naturbeskyttelsesloven LBK nr 240 af 13/03/2019,
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen BEK nr 852 af 27/06/2016,

Mark og vejfredsloven LBK nr 1847 af 14/12/2015,

samt blandt andet:
Kystbeskyttelsesloven LBK nr 705 af 29/05/2020,
Bekendtgørelse om bade- og bådebroer BEK nr 232 af 12/03/2007,
Bekendtgørelse om bygge- og beskyttelseslinjer BEK nr 1066 af 21/08/2018.

Sagen afgøres i

Miljø- og Naturudvalget.

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 13-04-2021

Miljø- og Naturudvalget drøftede henvendelsen og bemærker, at der er initiativer i gang med henblik på at informere lodsejere om retningslinjer for adgange i naturen.

Det bemærkes i øvrigt, at der ønskes udarbejdet et budgettema vedrørende øgede ressourcer til behandling af sager vedrørende adgang i naturen. 

 

DN-Svendborg takkes for deres henvendelse, men det bemærkes at organisationen ikke kan favoriseres.

 

Administrationen anmodes om på det kommende møde at forelægge udvalget et overblik over sagsbehandlingen på området og et skøn over ressourceforbruget til eventuel nedbringelse af sagspuklen.

 

 

Susanne Gustenhoff (Ø) var fraværende. Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).