Punkt 24 Orientering om forventet statslig finansiering af cykelsti mellem Ollerup og Svendborg og øvrige statslige puljemidler til cykelstiprojekter

Beslutningstema

I december 2020 blev der i ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” afsat 370 mio. kr. til cykelstier langs statsveje og 150 mio. kr. til medfinansiering af cykelprojekter ved kommunale veje.

 

Udover de konkrete 20 projekter langs statsveje, blev der desuden taget en principbeslutning om, at cykelstien ved Hvidkilde skal behandles som et statsvejsprojekt, selvom den konkrete linjeføring forventes at komme til at gå på kommunal vej.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,

  • At orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

På baggrund af principbeslutningen om, at cykelstien ved Hvidkilde skal behandles som et statsvejsprojekt, har administrationen holdt møde med Vejdirektoratet den 10. marts 2021.

 

Vejdirektoratet er af departementet oplyst om, at der ikke afsat penge til et cykelprojekt i Hvidkilde endnu, men det er besluttet, at en alternativ linjeføring ad kommuneveje skal finansieres på linje med et statsvejprojekt. Det betyder, at hvis den løsning Vejdirektoratet peger på går helt eller delvist af kommuneveje, skal projektet finansieres statsligt. Inden Vejdirektoratet peger på en løsning, skal projektet genbesøges og alternative linjeføringer undersøges. Vejdirektoratets seneste orientering er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Orientering til Svendborg Kommune fra Vejdirektoratet). Den endelige beslutning om at tildele projektet penge bliver forhandlet i Folketinget op mod sommerferien.  

 

Det er aftalt, at Vejdirektoratet vender tilbage til Svendborg Kommune med en procesplan for projektet.

 

Der er desuden afholdt et dialogmøde med Cykelistforbundet, Lokalafdeling Svendborg og Foreningen for fremme af Cykelsti mellem Ollerup og Svendborg den 4. marts 2021. I den forbindelse er der blevet drøftet forslag til linjeføring for cykelstien mellem Ollerup og Svendborg samt forslag til cykelfremme generelt i Svendborg Kommune, evt. med statslig medfinansiering. Referatet fra dialogmødet er vedlagt som bilag 1 (Bilag 2. Referat fra dialogmøde d. 4. marts 2021).

 

Jævnfør ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” er der afsat en pulje på 150 mio. kr. til medfinansiering af cykelprojekter. Der kan søges tilskud til cykelprojekter, der forbedrer vilkårene for cyklisme, så det bliver endnu mere attraktivt at cykle. Herudover kan der søges om tilskud til viden- og innovationsprojekter.

Der forudsættes kommunal medfinansiering på 50 pct. af anlægsudgiften. Det kommunale bidrag skal prioriteres inden for kommunernes anlægsramme. For viden- og innovationsprojekter vil der kunne gives op til 100 pct. i tilskud.

Det forventes, at ansøgningsfristen bliver den 17.maj 2021. Tilskudsmodtagernes accept af tilskud skal ske senest et år efter tilsagnet er givet.

 

Administrationen arbejder videre med at udarbejde en fremadrettet plan for cykelstier og cykelfremme generelt i Svendborg Kommune jævnfør Cykelruteplanen 2014 og den kommende Kommuneplan, gerne med statslig medfinansiering. Prioritering af rådighedsbeløbet ”Trafiksikkerhed Cykelstier”, evt. med statslig medfinansiering, vil blive lagt op til Teknik- og Erhvervsudvalget i maj, når der foreligger et administrativt forslag til en langsigtet prioritering i forhold til cykelstier og cykelfremme i Svendborg Kommune.

 

Administrationen påtænker at anvende rådgiver i forbindelse med udarbejdelsen af ansøgninger om statslig medfinansiering.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Administrationen vil ligge til det op til politisk prioritering af rådighedsbeløbet ”Trafiksikkerhed Cykelstier”, når der foreligger et forslag til langsigtet plan for cykelstier og cykelfremme generelt i Svendborg Kommune.

CO2-Konsekvensvurdering

Sagen vurderes ikke at konsekvenser for CO2-udledningen.

Sagen afgøres i

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021

Orienteringen tages til efterretning.