Punkt 21 Papirløse parkeringsautomater

Beslutningstema

Godkendelse af papirløse parkeringsautomater med kvittering for betalt parkering på SMS samt godkendelse af proces for implementering i parkeringsautomaterne.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,

  • At det godkendes, at gøre parkeringsautomaterne papirløse.
  • At det godkendes, at der fremover kan sendes kvittering på SMS for både 1) gratisbillet 2) indtjekning 3) udtjekning samt 4) MobilePay.
  • At forslag A ”Samtidig udskiftning af alle automater” for implementering af papirløse parkeringsautomater godkendes.

Sagsfremstilling

Som en del af Svendborg Kommunes beslutning om at blive en grønnere og mere klima- og ressourcebevidst kommune, kan parkeringsautomaterne gøres papirløse.

 

Parkeringssystemet kan programmeres til at sende en SMS med kvittering til de parkanter, der ønsker det, når de parkerer på betalingspladserne i byen.

 

Hvis parkeringsautomaterne gøres papirløse, vil det have flere fordele. Det betyder blandt andet, at miljøet skånes, da der ikke længere skal bruges papir, som ofte ender med at ligge på arealet rundt om automaterne. Der skal ikke indkøbes papirruller og reservedele til slidte printere.

At gøre parkeringsautomaterne papirløse er samtidig en digital løsning, som kan minimere personaleressourcer til servicering af automaterne i forbindelse med fejl og skift af papirruller. Det skønnes, at p-vagten bruger 10 -15 timer pr. måned på servicering af automaterne i forbindelse med papirstop og skift at papirruller, samt printerfejl.

 

 

Hvilken registrering skal kunne kvitteres på SMS:

 

Der er mulighed for at sende en kvittering på SMS i forbindelsen med gratisbillet, indtjekning med betalingskort, udtjekning med betalingskort samt betaling på MobilePay.

 

1)      Gratisbillet: Denne kvittering giver parkanten sikkerhed for, at bilen er registreret.

2)      Indtjek: Denne kvittering giver parkanten sikkerhed for, at bilen er registreret.

3)      Udtjek: Denne kvittering giver parkanten sikkerhed for, at bilen er udtjekket samt en kvittering på det beløb, der betales for parkeringen.

4)      MobilePay: Denne kvittering giver parkanten sikkerhed for, at bilen er registreret samt en kvittering på det beløb der betales for parkeringen.

 

I forbindelse med gratisbillet og indtjekning, bliver der ikke opkrævet betaling for parkering. Derfor vil disse sms-kvitteringer kun fungere som bevis for korrekt registrering i automaterne i forbindelse med en parkering. Denne registrering kan også læses på skærmen på automaten.

I forbindelse med en udtjekning og MobilePay vil en SMS-kvittering fungere som en bon for den betaling, der bliver trukket for en parkering. Det skal være muligt for parkanten at modtage en kvittering i forbindelse med en betaling.

Ved indtjekning med betaling på MobilePay vil det også være muligt at modtage kvittering. I 2019 har der været 6.591 indtjekninger med MobilePay, hvilket svarer til en udgift på 1.978 kr. til SMS-kvitteringer.

 

Administrationen anbefaler, at man i Svendborg Kommune indfører alle fire ovenstående muligheder for at modtage en SMS-kvittering som parkant. Teknik- og Erhvervsudvalget skal dog som minimum godkende nr. 3) udtjekning, hvis man ønsker at indføre papirløse parkeringsautomater.

 

 

Implementering af papirløse automater:

 

Software, der kan håndtere data i papirløse parkeringsautomater og sende SMS til parkanten, kan implementeres i alle automater i løbet af 3-4 uger.

 

Implementeringsforslag A: 

Ændringen sker samtidig på alle automater, således der ikke er forskel på, hvordan parkanterne får deres kvitteringer. Det betyder ensartede forhold på alle parkeringspladser i byen.

 

Implementeringsforslag B:

Ændringen sker i en prøveperiode på en eller flere parkeringspladser. Det betyder, at parkanterne modtager forskellig kvittering afhængig af, hvor i byen de parkerer, hvis systemet ikke er ens på alle pladser. Det vil for nogle parkanter opleves forvirrende.

 

Administrationen foreslår implementeringsforslag A, hvor alle automater ændres samtidig for at sikre borgerne en ensartethed på parkeringspladserne.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Implementering og opdatering af samtlige automater udgør 9.375 kr. som et engangsbeløb. Dette beløb kan afholdes inden for driftsbudgettet.

 

Der skal betales 0,30 kr. pr. kvittering, der bliver sendt på sms.  

 

I 2019-tal vil det betyde en udgift til SMS-kvitteringer pr. år:

-          MobilePay: 6.591 kvitteringer svarende til en udgift på 1.978 kr. til SMS

-          Udtjekning: 95.000 kvitteringer svarende til en udgift på 28.500 kr. til SMS

-          Indtjekning: 82.300 kvitteringer svarende til en udgift på 24.690 kr. til SMS

-          Gratisbillet: 73.000 kvitteringer svarende til en udgift på 21.900 kr. til SMS

 

Hvis der skal være mulighed for kvittering på SMS i forbindelse med alle fire mulighed, indtjek, udtjek, MobilePay og gratisbillet, anslås udgiften til at blive 77.068 kr.

 

Udgiften til papir og reparation af printere vil bortfalde. I 2019 var udgiften til papir og reparation af printere 50.800kr.

 

Hvis automaterne gøres papirløse, og der gives mulighed for SMS-kvitteringer i forbindelse med indtjekning, udtjekning, MobilePay og gratisbillet, forventes det at øge den årlige udgift med omkring 26.300 kr. Administrationen vurderer, at udgiften kan afholdes inden for det eksisterende driftsbudget, uden at det vil have konsekvenser for det nuværende serviceniveau.

 

Hvis det besluttes kun at give mulighed for SMS-kvittering i forbindelse med betaling ved udtjekning vil det have en samlet udgift for kommunen på 28.500 kr. Det vil betyde en årlig besparelse på omkring 30.500 kr.

 

Der er brugt tal fra 2019, da der i forbindelse med Covid-19 ikke har været et normalt parkeringsmønster på parkeringspladserne i 2020.

Lovgrundlag

Momsloven

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021


Indstillingen godkendes.