Punkt 12 Miljøkrav i genudbud på visiteret kørsel af borgere

Beslutningstema

Svendborg Kommune genudbyder i august måned 2021 befordring af visiterede borgere i EU-udbud med kontraktstart den 1. januar 2022.
 

I henhold til Klima- og Energipolitikken skal der tages stilling til hvilke miljøkrav, herunder primært om CO2-reduktion, der skal stilles i udbudsmaterialet.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget anbefales,
 

  • At der for en 4-årig kontraktperiode på den rutebaserede kørsel stilles krav om benyttelse af 4 – 6 eldrevne køretøjer, der i videst muligt omfang indpasses i den visiterede kørsel.
  • At der for den visiterede kørsel med minibusser stilles krav i udbudsmaterialet om, at kørslen udføres med 100 procent fossilfri 2. generations HVO (Hydrogenereret Vegetabilsk Olie) biodiesel uden tilførsel af palmeolie.
  • At der for den visiterede kørsel, der ikke er baseret på rutekørsel, stilles krav i udbudsmaterialet om, at 25 procent af kørslen skal ske med el-personbiler.
  • At en afledt merudgift som følge af beslutning om CO2-reduktionskrav på kontrakten finansieringsmæssigt indgår som et tema i budgetprocessen for Budget 2022 sammen med øvrige tiltag på klimaområdet.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune genudbyder i august måned 2021 befordring af visiterede borgere i EU-udbud med kontraktstart den 1. januar 2022. Oversigt over delkontrakter fremgår af vedhæftede Bilag 1 (Bilag 1. Oversigt delkontrakter, Scenarier økonomi, Scenarier CO2-udledning).

 

Der vil blive tildelt 5 særskilte kontrakter på den samlede aftale – én kontrakt for hvert delområde. Samme leverandør kan vinde én eller flere kontrakter.

I indeværende kontraktperiode er kontrakterne fordelt på 2 leverandører, hhv. Vester Skerninge Bilerne og Taxa Fyn.

 

Med henblik på i muligt omfang at kunne efterleve målsætninger for kommunens Klima- og Energipolitik om at reducere CO2 udledningen i udbud vedrørende busser, har administrationen ført markedsdialog med nuværende leverandører, leverandører af brændstofprodukter samt andre kommuner for drøftelse af, hvorledes Svendborg Kommune i forbindelse med udbudsprocessen kan understøtte en indledende grøn omstilling på den kommunale kontraktkørsel.

 

Hovedparten af den kommunale kontraktkørsel udføres i dag ved hjælp af dieseldrevene minibusser, der er påmonteret lift og som for indeværende kontraktperiode har været påfyldt fossilt diesel.

 

Eldrevne køretøjer i rutebaseret kørsel

Markedet for eldrevne minibusser er endnu meget umodent og kan endnu ikke erstatte de dieseldrevne minibusser. Det er forbundet med store udfordringer, at batterikapaciteten for eldrevne minibusser endnu er af så beskedent et omfang, at der maksimalt kan køres omkring 130 km mellem hver opladning, hvilket gør krav om benyttelse af eldrevne minibusser svært foreneligt med de store afstande, busser skal køre i Svendborg Kommune.

 

Det er endvidere endnu ikke muligt at montere en lift på eldrevne minibusser. Det er tillige vanskeligt for leverandøren rent planmæssigt at udnytte ressourcerne optimalt.

 

Endelig er der udfordringen med selve opladningen, fordi ladekapaciteten endnu ikke er tilstrækkeligt udbygget.

 

Aktører i markedet er dog overbeviste om, at vi indenfor en 3 til 4-årig periode, vil se en udvikling indenfor eldrevne minibusser i lighed med den, der i øjeblikket ses på personbils-området.

 

For imidlertid at understøtte udviklingen af el-køretøjer, anbefales det derfor, at der i udbudsmaterialet stilles krav om 4 – 6 eldrevne køretøjer uden lift til afvikling af den rutebaserede kørsel.

 

Dette antal vil gøre det muligt for leverandøren at indpasse de eldrevne køretøjer i den planlagte kørsel, til en kortere by-rute kombineret med kørsel uden kørestolsbrugere. De eldrevne køretøjer kan i givet fald leveres senest 8 måneder efter kontraktstart.

 

Med denne udvikling for øje, anbefales det tillige, at kontraktperioden sættes til 4 år til trods for at udbudsområdet ”Befordring” i henhold til Udbudsloven, kunne udbydes for en længere kontraktperiode, fx 6 eller 8 år.

 

Brug af 2. generations brændstof HVO (Hydrogenereret Vegetabilsk Olie), uden tilsætning af palmeolie:

 

Idet efterspørgsel af eldrevne minibusser endnu ikke er en reel mulighed, anbefaler aktører i markedet i stedet brug af brændstoffet HVO, der er et 2. generations biodiesel-produkt produceret uden tilførsel af palmeolie og således er et fossiltfrit alternativ til konventionel diesel.

 

HVO reducerer i forhold til konventionel fossiltholdigt diesel CO2 udledningen med 85 – 90 procent ved 100 procent benyttelse.

 

For eksempel er Q8 Biodiesel HVO100 baseret på biologiske affalds- og restprodukter, se bilag 2 Biodiesel HVO 100.

 

HVO kan desuden i alle forhold iblandes fossilt diesel, hvorved det er muligt fx frit at benytte en 25 procent eller 50 procent blanding. CO2-udledningen stiger dog proportionalt med tilførsel af fossiltholdigt diesel.

 

Brændstoffet HVO er 60 til 80 procent dyrere i indkøb end konventionel fossiltholdigt diesel, hvilket forventeligt vil få markant indflydelse på den tilbudte timepris i udbuddet. 

 

Krav om 25 procent aftaledækning for eldrevne personbiler:

 

For den del af kørslen, der foregår i personbiler (taxa), vil det være muligt at tilskynde den i forvejen positive udvikling, der finder sted på området ved at efterspørge en el-mæssig aftaledækning på 25 procent.

 

Grunden til, at der ikke efterspørges en højere aftaledækning med eldrevne personbiler er, at den aktuelle infrastruktursituation for ladestandere i Svendborg By ikke vurderes at være tilstrækkelig dækkende for et højere krav i den kommende 4-årige kontraktperiode. Ligeledes udgør den kommunale kontraktkørsel kun en mindre omsætning af taxaleverandørens samlede omsætning i Svendborg.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Det økonomiske omfang af den nuværende samlede kørsel udgør kr. 19,7 mio. kr. årligt.

 

Eldrevne køretøjer uden lift i rutebaseret kørsel:

Det skønnes, at krav om 4 - 6 eldrevne køretøjer vil medføre en stigning i timeprisen på ca. 5 procent, hvilket svarer til kr. 0,67 mio. kr. set i forhold til den nuværende budgetramme.

 

Brug af brændstof 2. generations HVO uden tilsætning af palmeolie:
Ud fra en brancheegnet beregningsmodel, der foruden udgifter til brændstof, omfatter lønninger, reparationer og afskrivninger med videre, vurderes kørsel med HVO at give en stigning i timeprisen og få følgende økonomiske konsekvens,
 

?      10 – 15 procent stigning i timeprisen ved 100 % kørsel på HVO, svarende til ca. 1,62 – 2,43 mio. kr.

?      5 – 7½ procent stigning i timeprisen ved 50 % kørsel på HVO, svarende til ca. 0,81 – 1,215 mio. kr.

 

 

Krav om 25 procent aftaledækning for eldrevne personbiler:

Dette vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser.

 

Samlet oversigt over de 3 scenarier fremgår af Bilag 1, side 2 (Bilag 1. Oversigt delkontrakter, Scenarier økonomi, Scenarier CO2-udledning).

 

Det bemærkes, at der er tale om skøn i forhold til forventede merudgifter, der på baggrund af udbudsrunden kan vise sig yderligere fordyrende eller omvendt på et lavere merudgiftsniveau.

CO2-Konsekvensvurdering

De nye delaftaler forventes at give en samlet reduktion i CO2-udledningen på ca. 97 procent.

 

Nuværende udledning af CO2 udgør i henhold til beregnet brændstofforbrug på kørsel med minibusser i alt ca. 800 ton årligt.

 

Det vurderes, at krav om 4 – 6 eldrevne køretøjer vil kunne reducere CO2 – udledningen med ca. 21 til 22 tons i årlig CO2 – udledning.

 

For kørsel med 100 procent HVO skønnes det, at der vil være en årlig besparelse på mellem ca. 700 til 735 ton i årlig CO2 – udledning.

 

Det vurderes, at der for nuværende årligt udledes ca. 180 ton CO2 ved personbilsbefordringen.

 

Krav om 25 procent aftaledækning ved kørsel med eldrevne personbiler kan give en CO2-besparelse på mellem ca. 33 til 36 ton i årlig CO2 – udledning.

 

Oversigt over de 3 scenarier fremgår af Bilag 1, side 2 (Bilag 1. Oversigt delkontrakter, Scenarier økonomi, Scenarier CO2-udledning).

 

Lovgrundlag

Udbudsloven

Indkøbs- og Udbudspolitikken samt Klima- og Energipolitikken

Sagen afgøres i

Økonomiudvalget.

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 15-04-2021

Det anbefales overfor Økonomiudvalget, at udbuddet tilrettelægges således, at andelen af kørte kilometer med eldreven kørsel maksimeres og kørsel med HVO (Hydrogenereret Vegetabilsk Olie) biodiesel i stedet udgår af udbuddet.